Hoi hoi!
Het afgelopen half jaar op het VO is het mij erg opgevallen hoe slecht het gesteld was met begrijpend lezen (mavo/havo en havo/atheneum). Nu krijg ik komend schooljaar voornamelijk mavo klassen met daarin zorgleerlingen en wilde ik meer tijd besteden aan het begrijpend lezen. In de methode wordt in elk hoofdstuk een paragraaf aan besteedt. Nu is het zo dat ik elke klas vier uur in de week heb en de andere paragrafen moeten ook worden behandeld dus de planning zit best vol. Toch wil ik meer aandacht aan het begrijpend lezen besteden omdat, naar mijn idee, hier de basis ligt. Tijdens de toets moeten zij antwoorden in de tekst opzoeken of vragen als 'wat bedoelt de schrijver met...'. Zij moeten zich dan dus verplaatsen in de schrijver en niet hun eigen interpretatie aan geven (wat veel gebeurde).
Ik zoek dus iets wat ik elke les 'even' kan doen. Dus tijdens grammatica ook iets met begrijpend lezen doen, zonder dat dit direct mijn hele lesuur opslokt. Als beginnend docent vind ik dit organisatorisch best lastig. Aan collega's heb ik dit gevraagd maar zij vinden de paragraaf 'lezen' voldoende en doen niets extra. Terwijl ik wel van ze hoor na toetsen 'hoe slecht of leerlingen de vragen lezen'....Dus ik ben erg zoekende. Misschien iemand hier die iets weet?