Leerwegen binnen het VMBO [ter info]

Enkele leerkrachten stromen door naar het VMBO. Ook dat kan een prima uitdaging zijn!

Moderator: timgearz

Leerwegen binnen het VMBO [ter info]

Berichtdoor marjan op 23 aug 2005, 21:58

Even een korte uitleg over de stromingen binnen het VMBO:

Theoretische leerweg
Dit is de moeilijkste leerweg binnen het VMBO en is bedoeld voor leerlingen, die het leuk vinden om te leren. Je krijgt alleen algemene vakken en daarna kun je naar de beroepsopleidingen van de hoogste twee niveaus. Je kunt ook nog overstappen naar de HAVO, maar alleen met het juiste vakkenpakket. Op een aantal scholen kan dit ook halverwege.

Gemengde leerweg
De gemengde leerweg leidt naar de hoogste niveaus van het MBO. Doorstromen naar de HAVO is in sommige gevallen ook mogelijk. Deze leerweg ligt wat moeilijkheidsgraad betreft op het niveau van de theoretische leerweg, maar naast algemene vakken krijgen de leerlingen daar ook gemiddeld 4 uur per week praktijkvakken gericht op één beroep. Leerlingen oriënteren zich hier dus al op bepaalde beroepsopleidingen.

Kaderberoepsgericht
De kaderberoepsgerichte leerweg lijkt heel erg op de gemengde leerweg. Bij de kaderberoepsgerichte leerweg hebben de leerlingen meer praktijkuren dan bij de gemengde leerweg: gemiddeld 12 uur per week.

Basisberoepsgericht
Deze leerweg is voor leerlingen, die zoveel mogelijk willen leren door in de praktijk bezig te zijn: veel beroepsgerichte vakken en niet te veel leerwerk. Deze VMBO-scholen hebben dan ook naast de theorielokalen verschillende doeplekken in het gebouw. De Basisberoepsgerichte leerweg sluit aan op de twee lagere niveaus van het VMBO.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor miek op 24 aug 2005, 16:48

Klopt het dan dat kinderen die gemengde leerweg doen meer moeten doen dan kinderen die theoretische leerweg doen? Je zegt dat ze in principe hetzelfde ermee kunnen doen maar dat gemengd ook nog praktijk erbij heeft. Mij lijkt de gemengde leerweg dan zwaarder of begrijp ik het nou verkeerd?
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor marjan op 24 aug 2005, 19:04

Ik weet ook niet precies hoe het zit hoor (dat moet nog komen ;) ), maar ik denk niet dat de leerlingen uit de gemengde leerweg meer moeten doen dan leerlingen van de theoretische leerweg. Bij de gemengde leerweg worden een aantal theoretische vakken vervangen door praktijkvakken. Leerlingen die nog helemaal niet weten wat ze willen, komen er zo misschien achter.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tom op 04 sep 2005, 19:34

Iets dat ook vaak vergeten wordt is dat het niveau van de vakken op kader gelijk is aan die vakken op gemengd en theoretisch. Het niveau van Engels op kader is dus gelijk aan het niveau op theoretisch. Het verschil tussen die leerwegen zit dus in het aantal praktijk-uren.

Tussen kader en gemengd-theoretisch onderkent men alleen een verschil in manier van leren. De kader-leerling leert het beste door het te doen, door met de stof bezig te zijn, de GT-leerling leert het beste uit boeken.

Op de vervolgopleiding komt een leerling van kader naast een leerling van de theoretische leerweg te zitten.
Laatst bijgewerkt door Tom op 25 jan 2006, 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor marjan op 04 sep 2005, 19:39

Aha! Dat wist ik niet! Weer wat geleerd! :D
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor somebody op 25 jan 2006, 19:56

Marjan, misschien een ideetje om het lwoo erbij te plaatsen??
We hebben twee uiteindes gekregen. Één waar we mee denken en één waar we op zitten. Onze intelligentie hangt af van de kant die we het meest gebruiken!

Wat een groep :(
somebody
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 253
Geregistreerd op: 31 maart 2003, 12:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor marjan op 07 maart 2006, 22:34

Moet het LWOO dan onder de basisberoepsgerichte leerweg? Ik snap nog steeds niet goed hoe dat zit met LWOO. Op de school waar ik nu werk hebben de leerlingen binnen de basisberoepsgerichte of kaderberoepsgerichte leerweg LWOO erbij. Maar op de school waar ik vorig jaar werkte zat LWOO onder het laagste niveau van het VMBO. Daaronder zat praktijkonderwijs.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor somebody op 23 apr 2006, 12:23

Bij ons op school heb je LB (lwoo basis) en LKB (lwoo kader-basis) brugklassen.
De LB klassen (waar ik mee werk) volgen de eerste twee leerjaren dit traject. Ze krijgen dus les op basis niveau, maar met extra ondersteuning.
Er zijn dus ook methodes speciaal voor deze klassen.
Na de tweede wordt er besloten of ze naar basis of kader gaan. De meeste leerlingen gaan basis doen.
Vallen ze echt uit kunnen ze naar het LWT, of in het uiterste geval naar Pro.
De LB klassen bestaan uit maximaal 16 leerlingen (meeste klassen hebben 14 of 15 lln) wat voor de lwoo-lln wel erg fijn is.
Uiteindelijk halen ze wel gewoon een basis of kader diploma.
We hebben twee uiteindes gekregen. Één waar we mee denken en één waar we op zitten. Onze intelligentie hangt af van de kant die we het meest gebruiken!

Wat een groep :(
somebody
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 253
Geregistreerd op: 31 maart 2003, 12:26
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar VMBO

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron