Pagina 1 van 1

Leerwegen binnen het VMBO [ter info]

BerichtGeplaatst: 23 aug 2005, 21:58
door marjan
Even een korte uitleg over de stromingen binnen het VMBO:

Theoretische leerweg
Dit is de moeilijkste leerweg binnen het VMBO en is bedoeld voor leerlingen, die het leuk vinden om te leren. Je krijgt alleen algemene vakken en daarna kun je naar de beroepsopleidingen van de hoogste twee niveaus. Je kunt ook nog overstappen naar de HAVO, maar alleen met het juiste vakkenpakket. Op een aantal scholen kan dit ook halverwege.

Gemengde leerweg
De gemengde leerweg leidt naar de hoogste niveaus van het MBO. Doorstromen naar de HAVO is in sommige gevallen ook mogelijk. Deze leerweg ligt wat moeilijkheidsgraad betreft op het niveau van de theoretische leerweg, maar naast algemene vakken krijgen de leerlingen daar ook gemiddeld 4 uur per week praktijkvakken gericht op één beroep. Leerlingen oriënteren zich hier dus al op bepaalde beroepsopleidingen.

Kaderberoepsgericht
De kaderberoepsgerichte leerweg lijkt heel erg op de gemengde leerweg. Bij de kaderberoepsgerichte leerweg hebben de leerlingen meer praktijkuren dan bij de gemengde leerweg: gemiddeld 12 uur per week.

Basisberoepsgericht
Deze leerweg is voor leerlingen, die zoveel mogelijk willen leren door in de praktijk bezig te zijn: veel beroepsgerichte vakken en niet te veel leerwerk. Deze VMBO-scholen hebben dan ook naast de theorielokalen verschillende doeplekken in het gebouw. De Basisberoepsgerichte leerweg sluit aan op de twee lagere niveaus van het VMBO.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2005, 16:48
door miek
Klopt het dan dat kinderen die gemengde leerweg doen meer moeten doen dan kinderen die theoretische leerweg doen? Je zegt dat ze in principe hetzelfde ermee kunnen doen maar dat gemengd ook nog praktijk erbij heeft. Mij lijkt de gemengde leerweg dan zwaarder of begrijp ik het nou verkeerd?

BerichtGeplaatst: 24 aug 2005, 19:04
door marjan
Ik weet ook niet precies hoe het zit hoor (dat moet nog komen ;) ), maar ik denk niet dat de leerlingen uit de gemengde leerweg meer moeten doen dan leerlingen van de theoretische leerweg. Bij de gemengde leerweg worden een aantal theoretische vakken vervangen door praktijkvakken. Leerlingen die nog helemaal niet weten wat ze willen, komen er zo misschien achter.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2005, 19:34
door Tom
Iets dat ook vaak vergeten wordt is dat het niveau van de vakken op kader gelijk is aan die vakken op gemengd en theoretisch. Het niveau van Engels op kader is dus gelijk aan het niveau op theoretisch. Het verschil tussen die leerwegen zit dus in het aantal praktijk-uren.

Tussen kader en gemengd-theoretisch onderkent men alleen een verschil in manier van leren. De kader-leerling leert het beste door het te doen, door met de stof bezig te zijn, de GT-leerling leert het beste uit boeken.

Op de vervolgopleiding komt een leerling van kader naast een leerling van de theoretische leerweg te zitten.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2005, 19:39
door marjan
Aha! Dat wist ik niet! Weer wat geleerd! :D

BerichtGeplaatst: 25 jan 2006, 19:56
door somebody
Marjan, misschien een ideetje om het lwoo erbij te plaatsen??

BerichtGeplaatst: 07 maart 2006, 22:34
door marjan
Moet het LWOO dan onder de basisberoepsgerichte leerweg? Ik snap nog steeds niet goed hoe dat zit met LWOO. Op de school waar ik nu werk hebben de leerlingen binnen de basisberoepsgerichte of kaderberoepsgerichte leerweg LWOO erbij. Maar op de school waar ik vorig jaar werkte zat LWOO onder het laagste niveau van het VMBO. Daaronder zat praktijkonderwijs.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2006, 12:23
door somebody
Bij ons op school heb je LB (lwoo basis) en LKB (lwoo kader-basis) brugklassen.
De LB klassen (waar ik mee werk) volgen de eerste twee leerjaren dit traject. Ze krijgen dus les op basis niveau, maar met extra ondersteuning.
Er zijn dus ook methodes speciaal voor deze klassen.
Na de tweede wordt er besloten of ze naar basis of kader gaan. De meeste leerlingen gaan basis doen.
Vallen ze echt uit kunnen ze naar het LWT, of in het uiterste geval naar Pro.
De LB klassen bestaan uit maximaal 16 leerlingen (meeste klassen hebben 14 of 15 lln) wat voor de lwoo-lln wel erg fijn is.
Uiteindelijk halen ze wel gewoon een basis of kader diploma.