Maar we leven in een maatschappij met heel veel verschillende culturen en religies. Ik denk dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te houden, dus wordt er op democratische wijze omgegaan met bijvoorbeeld zo'n thema voor de KBW. Meeste stemmen gelden...
Waarom is dat onmogelijk? Het lukt de KBW bijna ieder jaar wél. Waarom moeten ze dan nu mensen voor het hoofd stoten?
Lees dit maar eens: ook bij de, in mijn (en jouw) ogen onschuldige thema's had de organisatie van de Christ. KBW bezwaar en richtte een eigen thema op.
http://www.ouders.nl/TMMforum/FRindex.html
Titel: Toelichting
Rubriek: Algemeen
Datum: Ma, 3 Oktober 2005 20:46
Afzender: Tatiana
en op dit forum: In de afgelopen 10 jaar werd door de organisator van de kinderboekenweek – de CPNB – regelmatig een thema gekozen dat op gespannen voet stond met de identiteit van het christelijk onderwijs. Met het thema van de kinderboekenweek voor 2005, onder het thema “magie”, wordt definitief een grens overschreden. Het is niet alleen pedagogisch onverantwoord om kinderen te leren toveren en te spelen met het paranormale, ook wordt tovenarij in de bijbel nadrukkelijk verboden.
uit het draadje: Forum Index -> Kinderboekenweek 2005: magie/ toveren [kbw '05]
Geplaatst: 15 Apr 2005 19:20 Onderwerp: kinderboekenweek toveracademie of wonderlijk (op pag. 1)
(Sorry het lukt me niet om een link te plaatsen)
En jij hebt het over duizend scholen en grote groepen ouders, maar scholen die hier niet aan meedoen hebben een goed alternatief, ouders die hun kinderen op een school hebben die hun overtuiging niet deelt hebben een probleem.
Zij moeten de keuze maken tussen thuishouden of toch laten gaan en dan in Godsnaam maar hopen dat alles goed afloopt en hun kinderen geen psychische schade oplopen door al dat getover.
Moeilijk dillema, en daar zou ik absoluut over in gesprek gaan met die ouder. Want hun overtuiging respecteer ik wel degelijk. Ik zou goed uitleggen welke activiteiten er gepland staan en wanneer, zodat de ouders een weloverwogen besluit kunnen nemen. Eventueel kunnen er extra, alternatieve opdrachten voor zo'n kind verzonnen worden (wel sneu als de hele groep verder wel mee doet).
Gelukkig heb ik er in mijn klas geen uitzonderingen bijzitten en doet de hele klas gezellig mee. Ze vinden het thema absoluut tot de verbeelding spreken en zijn goed betrokken bij de lessen en activiteiten. Prima dus!
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.