[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Honderden kinderen niet naar school in Kinderboekenweek

Honderden kinderen niet naar school in Kinderboekenweek

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Berichtdoor Geoffrey op 07 okt 2005, 08:19

Maar we leven in een maatschappij met heel veel verschillende culturen en religies. Ik denk dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te houden, dus wordt er op democratische wijze omgegaan met bijvoorbeeld zo'n thema voor de KBW. Meeste stemmen gelden...

Waarom is dat onmogelijk? Het lukt de KBW bijna ieder jaar wél. Waarom moeten ze dan nu mensen voor het hoofd stoten?

Respect hebben voor elkaars mening is groot goed. Betekent dat dan ook dat je alle dingen maar moet schrappen waar 1 ouder bezwaar tegen maakt?

Het wordt wat anders als het om duizend scholen en een zeer grote groep ouders gaat. Met een beetje creativiteit valt er ook wel een thema te verzinnen dat wel geaccepteerd wordt (in het bos, de zee etc. waren geen enkel probleem). Het viel te verwachten dat veel mensen zouden vallen over dit thema, en ik vind het dan ook dom van de KBW dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden... en op die manier een grote groep scholen buitensluiten.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor juf an1ta op 07 okt 2005, 08:45

Dat ben ik niet met je eens Geoffrey, want de Christelijke KBW volgt al jaren het thema van de KBW, ook toen de thema's geen problemen gaven. Dus voor die scholen is er een alternatief. Het blijft de minderheid die een groot probleem heeft met dit thema. En voor die minderheid is een alternatief voorhanden. Kies een school (als ouder en leerkracht) die bij je overtuiging past en je hebt hier geen probleem, want die school heeft dit jaar als thema Wonderlijk...

De meerderheid kan veel creativiteit en plezier putten uit het thema de Toveracademie. Het is jammer als dat verloren gaat vanwege censuur door een relatief "kleine" groep mensen die hier bezwaren tegen hebben.
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.
juf an1ta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 11 sep 2004, 18:37
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Groep: 1
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf an1ta op 07 okt 2005, 09:25

Maar we leven in een maatschappij met heel veel verschillende culturen en religies. Ik denk dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te houden, dus wordt er op democratische wijze omgegaan met bijvoorbeeld zo'n thema voor de KBW. Meeste stemmen gelden...

Waarom is dat onmogelijk? Het lukt de KBW bijna ieder jaar wél. Waarom moeten ze dan nu mensen voor het hoofd stoten?

Lees dit maar eens: ook bij de, in mijn (en jouw) ogen onschuldige thema's had de organisatie van de Christ. KBW bezwaar en richtte een eigen thema op.

http://www.ouders.nl/TMMforum/FRindex.html
Titel: Toelichting
Rubriek: Algemeen
Datum: Ma, 3 Oktober 2005 20:46
Afzender: Tatiana

en op dit forum: In de afgelopen 10 jaar werd door de organisator van de kinderboekenweek – de CPNB – regelmatig een thema gekozen dat op gespannen voet stond met de identiteit van het christelijk onderwijs. Met het thema van de kinderboekenweek voor 2005, onder het thema “magie”, wordt definitief een grens overschreden. Het is niet alleen pedagogisch onverantwoord om kinderen te leren toveren en te spelen met het paranormale, ook wordt tovenarij in de bijbel nadrukkelijk verboden.

uit het draadje: Forum Index -> Kinderboekenweek 2005: magie/ toveren [kbw '05]
Geplaatst: 15 Apr 2005 19:20 Onderwerp: kinderboekenweek toveracademie of wonderlijk (op pag. 1)

(Sorry het lukt me niet om een link te plaatsen)

En jij hebt het over duizend scholen en grote groepen ouders, maar scholen die hier niet aan meedoen hebben een goed alternatief, ouders die hun kinderen op een school hebben die hun overtuiging niet deelt hebben een probleem.

Zij moeten de keuze maken tussen thuishouden of toch laten gaan en dan in Godsnaam maar hopen dat alles goed afloopt en hun kinderen geen psychische schade oplopen door al dat getover.

Moeilijk dillema, en daar zou ik absoluut over in gesprek gaan met die ouder. Want hun overtuiging respecteer ik wel degelijk. Ik zou goed uitleggen welke activiteiten er gepland staan en wanneer, zodat de ouders een weloverwogen besluit kunnen nemen. Eventueel kunnen er extra, alternatieve opdrachten voor zo'n kind verzonnen worden (wel sneu als de hele groep verder wel mee doet).

Gelukkig heb ik er in mijn klas geen uitzonderingen bijzitten en doet de hele klas gezellig mee. Ze vinden het thema absoluut tot de verbeelding spreken en zijn goed betrokken bij de lessen en activiteiten. Prima dus!
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.
juf an1ta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 11 sep 2004, 18:37
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Groep: 1
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 07 okt 2005, 16:09

Het zou best wel eens kunnen dat men, net als ik, bij het kiezen van dit thema geen moment heeft gedacht aan het feit dat er mensen bezwaar tegen zouden maken. Pas als de mensen die hier bezwaren tegen hebben gaan ageren, weet je dat het voor deze mensen een probleem is.
Net zoals ik kookles geef en ontdek dat de moslimkinderen er niet van mogen eten omdat ik er een plakje ham doorheen heb laten snipperen.
Net zoals ik mijn verjaardag vier en ineens een leerling moet missen die Jehovagetuige is.
Voor alles is een oplossing, maar we wéten niet altijd wat een ander stoort of wat verboden is. Als je dit een keer hebt meegemaakt, vergeet je het niet meer, maar één maal moet de eerste zijn. Dat is met alles zo.
Laten we alsjeblieft ophouden met deze discussie. Wat voor de een duidelijk is omdat hij richtlijnen en regels heeft waaraan hij zich moet houden, is voor de ander absoluut niet te begrijpen.
Ga eens naar China en begin Nederlands te praten tegen iemand.
Denk je dat ze je daar verstaan? Ze kennen jouw (taal)regels niet, dus vergeet het maar.
We hebben i.i.g. het geluk dat we déze 'regels' sneller onder de knie kunnen krijgen dan dat je een nieuwe taal leert. Waarschijnlijk maken we deze fout nooit meer, maar de volgende keer is het weer wat anders, misschien in een totaal andere hoek dan wat je zou verwachten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf Jessi op 07 okt 2005, 16:35

Toch lijkt het me volkomen onzinnig om je kinderen thuis te houden tijdens de KBW. Ik vind het best dat mensen het niet waarderen, maar het lijkt net alsof tijdens de kbw alle lessen alleen nog maar over magie gaan. In het uurtje kbw per dag (of weet ik veel hoe lang andere scholen het per dag doen, maar vast geen 6 uur...) is het eenvoudig het kind met ouders die het niet goedkeuren iets alternatiefs te laten doen. Lezen bijvoorbeeld... het is tenslotte kbw. Als (openbare) school heb je je nu eenmaal aan alle soorten en maten kinderen (en ouders) aan te passen. Jammer de bammer, het is wat extra werk, maar kids die thuis blijven voor een hele week missen echt (te) veel. Ik snap niet dat de ouders dat niet inzien. :?

Mijn stageklas doet helaas niet mee met het spel, we hebben een serverprobleem. Zul je net zien... :roll:
Avatar gebruiker
Juf Jessi
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 437
Geregistreerd op: 18 nov 2003, 14:11
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufjeknufje op 07 okt 2005, 17:03

bij mij op stageschool deden ze niet mee met kbw, niet om geloofsovertuigingen maar omdat ze altijd al zelf met thema's werken en dit paste er gewoon niet bij, ook enorm verwarrend voor de kleinste, 2 thema's door elkaar..

Ik wist eigenlijk helemaal niet dat dit speelde (ben ziek geweest dus volgde het hele nieuws etc niet) en ook niet bij nagedacht dat niet iedereen er mee eens zou zijn!
Heb maar heel weinig kennis van wat er in de bijbel staat (vind dat zelf niet zo handig van mezelf, maar goed kan me er altijd nog in verdiepen) want zou het wel fijn vinden als ik me kon inleven in wat mensen die geloven denken en waarom ze zo denken.
Nu lees ik dit hier allemaal en lees ik dingen waar ik geen benul van had

misschien toch iets voor me om in te verdiepen
jufjeknufje
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 04 okt 2005, 17:13

Berichtdoor Anita op 07 okt 2005, 17:47

Toch lijkt het me volkomen onzinnig om je kinderen thuis te houden tijdens de KBW. Ik vind het best dat mensen het niet waarderen, maar het lijkt net alsof tijdens de kbw alle lessen alleen nog maar over magie gaan. In het uurtje kbw per dag (of weet ik veel hoe lang andere scholen het per dag doen, maar vast geen 6 uur...) is het eenvoudig het kind met ouders die het niet goedkeuren iets alternatiefs te laten doen. Lezen bijvoorbeeld... het is tenslotte kbw. Als (openbare) school heb je je nu eenmaal aan alle soorten en maten kinderen (en ouders) aan te passen. Jammer de bammer, het is wat extra werk, maar kids die thuis blijven voor een hele week missen echt (te) veel. Ik snap niet dat de ouders dat niet inzien. :?



Iets waar ik al de hele discussie lang aan moet denken is het volgende: Vorig jaar had ik een Jehova-getuige in de klas. Tijdens de geschiedenislessen ging het in de periode over kloosters en Calvijn, maar ook over moslims. Zij schrok daar zelf erg van en dacht dat ze de lessen niet mocht volgen van thuis. Ik heb haar toen uitgelegd dat het er niet omging om haar te overtuigen, maar om haar te vertellen hoe sommige andere culturen ergens over denken. Dat ze het dus het beste kon zien als een verhaal om kennis te maken met anderen. We hebben toen afgesproken dat ze er met haar moeder over zou praten en dat we anders een andere oplossing zouden bedenken. Haar moeder zei hetzelfde als ik al gezegd had.
Anders zou je je hele onderwijsprogramma moeten wijzigen, overal zitten wel verwijzingen naar cultuur en religie in verweven!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Juf Jessi op 07 okt 2005, 18:01

Anders zou je je hele onderwijsprogramma moeten wijzigen, overal zitten wel verwijzingen naar cultuur en religie in verweven!

Klopt. En daar moeten we natuurlijk niet aan beginnen. Maar met de discussie over de kinderboekenweek is het ook een beetje een kwestie van napraten en overnemen. Een aantal mensen valt erover, het wordt breed uitgemeten in de media. Daardoor vinden veel mensen die er anders geen probleem van gemaakt hadden dat ze ook 'iets moeten doen/zeggen.' Mensen zijn kuddedieren...
Avatar gebruiker
Juf Jessi
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 437
Geregistreerd op: 18 nov 2003, 14:11
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufjeknufje op 07 okt 2005, 20:14

Ik vind het juist goed als mensen in aanraking komen met andere overtuigingen en culturen etc.
Zo krijg je ook sneller dat respect voor elkaar als je snapt hoe het zit.
Als het vreemd blijft, keur je het sowieso sneller af..

Lijkt mij
jufjeknufje
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 04 okt 2005, 17:13

Vorige

Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron