[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Honderden kinderen niet naar school in Kinderboekenweek

Honderden kinderen niet naar school in Kinderboekenweek

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Berichtdoor juf mama op 16 sep 2005, 09:15

Ik vind het een beetje apart om kinderen om dit soort dingen thuis te houden. Ik kan me voorstellen dat je een bepaald thema niet ziet zitten, maar dat kun je volgens mij ook aangrijpen om zelf eens goed aan je kinderen uit te leggen wat je eigen idee daarover is.

Misschien is het een beetje te positief gedacht, maar als je ervan overtuigd bent dat jouw geloof goed is en iets anders (in dit geval magie) niet, getuigt het dan niet van weinig vertrouwen in de kinderen als je denkt dat zij zich zo makkelijk door het 'slechte' laten beinvloeden?

Verder lijkt het me voor christelijke scholen juist een uitdaging om op hun eigen manier iets met het thema te gaan doen: je hoeft het toch niet verplicht op dezelfde manier als anderen vorm te geven? Ik zou vertellen waarom het niet-christelijk is en daar iets juist wel christelijks tegenover zetten: iets in de trant van 'die magie dat lijkt wel leuk, maar de Liefde van God is mooier en Zijn wonderen zijn niet te evenaren' ofzo, maar ja, ik bemoei me met iets dat me niet echt aangaat: ik ben niet christelijk.
Laatst bijgewerkt door juf mama op 16 sep 2005, 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor miek op 16 sep 2005, 09:46

ik heb dit nieuws nou al een tijdje gevolgd en blijf er verbaasd over. Ik heb al op meer stagescholen het thema toveren gezien bij kleuters, dit is toch niet echt anders.
Ik probeer echt om de andere kant te begrijpen maar dat valt voor mij nog steeds niet mee. Ik stel me zo voor dat de verhalen echt als een verhaal worden gebracht. Niet als een waarheid. De kinderen zullen echt niet gehersenspoeld worden en bovendien vind ik ook dat kinderen kennis mogen maken met dingen die wij misschien niet goed vinden. Zo kunnen kinderen ook een eigen mening vormen.
Kinderen thuis hierom thuis houden? Ik zou er niet eens aan denken als ouder!
En toch vind ik ook dat de school rekening moet houden met ouders. Je hebt toch te maken met hun kinderen, het thema wonderlijk aanbieden zou dan een optie zijn. Ik zou er alleen zo vlug geen echt thema mee weten. Ik vraag me dan af wat je wel mag aanbieden zodat ouders zich er wel in kunnen vinden. Ik weet daarvoor waarschijnlijk toch te weinig van het christelijke geloof.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jeanne op 16 sep 2005, 11:50

[quote=" Ik weet daarvoor waarschijnlijk toch te weinig van het christelijke geloof.[/quote]

De bezwaren komen (denk ik) vooral uit protestant christelijke hoek. Ik heb nog van geen enkele katholieke school gehoord dat er problemen over zijn. Het is een vrij kleine (fanatieke) groep die reageert.
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Berichtdoor Marlies op 16 sep 2005, 18:30

Een streng christelijke school zal volgens mij dit jaar het kbw thema niet steunen, dus daar kun je dan toch terecht. Als je bewust kiest voor openbaar (of vrijer christelijk) onderwijs, zul je moeten accepteren dat daar soms onderwerpen behandeld worden die strijdig zijn met jouw persoonlijke geloof.


Als ik bewust kies voor een christelijke school, dan vind ik niet dat ik moet accepteren dat er dingen behandeld worden die in strijd zijn met mijn geloof. Ik vind dat ik mijn mening dan zeker mag laten gelden in mijn team en ik niet mee zal doen als het tegen mijn geloof in gaat.

mevrouw Nijburg
Anne Nijburg is een man. ;)
Volgend jaar groep 3!! Heb er zin in!!
Avatar gebruiker
Marlies
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 270
Geregistreerd op: 08 sep 2004, 20:57
Woonplaats: Zwolle
Groep: 3
Schooltype: PC

Berichtdoor Anita op 16 sep 2005, 20:51

Ik heb een vraag die Amna waarschijnlijk het beste kan beantwoorden.

Hoe zit het met moslims? Ik weet er veel te weinig vanaf, maar hebben jullie geen bezwaren tegen dit thema?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor juf_miriam op 16 sep 2005, 21:33

Op onze school heb ik er nog niets over gehoord....we zijn een katholieke school, maar het merendeel (ongeveer 70%) is moslim.

Ik denk dat er best compromissen gesloten kunnen worden tussen ouders die er problemen mee hebben en school.
En het is toch ook niet zo dat we allemaal Harry Pottertjes en Hermelientjes willen kweken....??

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor juf mama op 16 sep 2005, 22:15

Persoonlijk zie ik het probleem niet, ik heb dan ook niets gehoord over het eventueel niet meedoen van 'onze' islamitische school.

Moslims gaan ervan uit dat er geen macht machtiger is dan God, waardoor ik het probleem al gelijk niet meer zie: als niemand machtiger is dan de Barmhartige, hoe zal ik op Zijn weg dan bang kunnen zijn voor het duistere of haar invloeden?

Bovendien ga ik er helemaal niet vanuit dat de kinderboekenweek zo duister is: ik denk meer aan fantasie: sprookjes en verhalen om bij weg te dromen, heerlijk toch... Geloofstechnisch vind ik het alleen belangrijk dat het duidelijk blijft wat echt is (of zo ervaren wordt) en wat niet.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor juf an1ta op 17 sep 2005, 07:55

Als ik bewust kies voor een christelijke school, dan vind ik niet dat ik moet accepteren dat er dingen behandeld worden die in strijd zijn met mijn geloof. Ik vind dat ik mijn mening dan zeker mag laten gelden in mijn team en ik niet mee zal doen als het tegen mijn geloof in gaat.

mevrouw Nijburg
Anne Nijburg is een man. ;)

Je hebt Christelijke en Christelijke scholen en daar kan een groot verschil tussen zitten. Dus met alleen kiezen voor een Christelijke school ben je er m.i. nog niet. Dat alleen is geen garantie dat de school ook jouw overtuiging steunt.

En Anne Nijburg is dus geen mevrouw, tja, begrijpelijke fout, ik ben nl. geen Noorderling ;). Neemt niet weg dat die man ongenuanceerde uitspraken doet over scholen in het algemeen.
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.
juf an1ta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 11 sep 2004, 18:37
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Groep: 1
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 29 sep 2005, 16:07

Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, maar vandaag op school kregen we toch wel een erg vreemde brief.
Het was een brief van iemand uit een dorpje zo'n 20 km verderop. Het ging over de kinderboekenweek. Er werden allerlei citaten uit de bijbel gegeven en het eindigde ermee dat iedereen die zich bezig hield met magische zaken een smet was in het oog des Here en dat zou merken.

Ik denk dat deze mevrouw de brief naar alle scholen in de wijde omtrek heeft gestuurd. Van mij mag ze deze mening hebben, als zij zich daar gelukkig mee voelt. Maar zij heeft absoluut niets met ons en onze school te maken en heeft zich daar dan ook niet in te mengen!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor juf an1ta op 29 sep 2005, 16:35

Ik heb van de week het pakket bekeken van De zoektocht naar Arke Sekra, het puzzelspel van NS bij de kbw.

Ik heb geprobeerd de bijlagen eens te bekijken door de ogen van mensen die bezwaar hebben tegen het thema. Ik moet zeggen dat ik me kan voorstellen dat er mensen bezwaar zouden kunnen hebben tegen dit spel. Er worden vragen gesteld, waarbij leerlingen op zoek gaan naar antwoorden in het "toverhandboek" of op websites.

De begrippen en voorbeelden die genoemd worden zijn minder onschuldig dan een heks met een puntmuts en een wrat op haar neus...

Toch ga ik het spel met de klas (bovenbouw) spelen, maar ik ga de verschillende groepjes wel extra goed begeleiden en in de gaten houden bij hun zoektocht.

Bij navraag bij mijn collega's bleek trouwens dat op onze school (zo'n 500 lln) geen enkele ouder bezwaar heeft gemaakt over het thema.

Gaan er trouwens meer mensen hier het spel spelen?
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.
juf an1ta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 11 sep 2004, 18:37
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Groep: 1
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor Fransje op 29 sep 2005, 20:23

Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, maar vandaag op school kregen we toch wel een erg vreemde brief.
Het was een brief van iemand uit een dorpje zo'n 20 km verderop. Het ging over de kinderboekenweek. Er werden allerlei citaten uit de bijbel gegeven en het eindigde ermee dat iedereen die zich bezig hield met magische zaken een smet was in het oog des Here en dat zou merken.

Ik denk dat deze mevrouw de brief naar alle scholen in de wijde omtrek heeft gestuurd. Van mij mag ze deze mening hebben, als zij zich daar gelukkig mee voelt. Maar zij heeft absoluut niets met ons en onze school te maken en heeft zich daar dan ook niet in te mengen!'

Wij hebben ook zo'n rare brief gekregen. Ik vind het ook best dat je een andere mening hebt, maar iedere school kiest zelf voor het thema of niet. Aan de andere kant vonden wij het wel 'knap' dat ze de scholen aanschrijft....

Wij krijgen toevallig ook in deze periode de Rode Draad van de bieb, en wij hebben het dus op deze manier opgelost. We doen toch iets met boeken, alleen niet in 1 groot thema.
Sinds 1 augustus 2010 directeur op een school met +/- 125 leerlingen, dit jaar ook leerkracht van groep 7/8 en ik volg een opleiding... Kortom druk bezig!
Fransje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 417
Geregistreerd op: 06 nov 2002, 20:37
Groep: 7
Schooltype: Protestants Christelijk
Functie: directeur en leerkracht

Berichtdoor brigitte op 29 sep 2005, 21:04


Gaan er trouwens meer mensen hier het spel spelen?

Onze bovenbouwen doen weer mee...vorig jaar had een van onze groepen de eerste prijs en kwam Sita op school optreden!
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Berichtdoor chanty23 op 29 sep 2005, 21:45

sorry dat ik over zo'n klein zaakje 'zeur'. het is eigenlijk volkomen irrelevant maar ik heb mij een beetje gestoord aan het hoofdletter gebruik. het lijkt net alsof op een andere manier een mening niet kan worden overgebracht en dat iemand anders maar op zo'n manier overtuigd dient te worden. als het gewoon in normaal lettertype was gedaan, was de strekking ook wel duidelijk geweest. in een discussie hoef je niet iemand te overtuigen, je kan je mening uiten en hier gewoon over praten toch? of zie ik dat verkeerd?
beetje nutteloze info maar wilde het toch kwijt. voelt echt wel een beetje aanvallend (ja ja... daar heb je dat gevoelsmens weer!!)
en wat betreft het onderwerp: ik vind het wel erg ver gaan als ouders hun kinderen niet naar school laten gaan. iedereen in haar of zijn waarde gelaten. maar kinderen krijgen er op andere momenten ook wel mee te maken in het normale leven. waarom zou je dat achter gaan houden. het is maar de manier waarmee er wordt omgegaan. en dat kan geheel respectvol gebeuren.

greetz
chantal
chanty23
PABOforum Peuter
 
Berichten: 130
Geregistreerd op: 27 jan 2005, 10:00
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor marjan op 29 sep 2005, 21:53

sorry dat ik over zo'n klein zaakje 'zeur'. het is eigenlijk volkomen irrelevant maar ik heb mij een beetje gestoord aan het hoofdletter gebruik. het lijkt net alsof op een andere manier een mening niet kan worden overgebracht en dat iemand anders maar op zo'n manier overtuigd dient te worden. als het gewoon in normaal lettertype was gedaan, was de strekking ook wel duidelijk geweest. in een discussie hoef je niet iemand te overtuigen, je kan je mening uiten en hier gewoon over praten toch? of zie ik dat verkeerd?
Over welk hoofdlettergebruik heb je het, chanty?
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Re: Honderden kinderen niet naar school in Kinderboekenweek

Berichtdoor Geoffrey op 29 sep 2005, 22:22

Ben jij het met deze ouders eens of niet?
Niet als ze hun kinderen thuishouden. Maar ik kan me wel voorstellen dat zij zich bezwaard voelen, en in een dillema geplaatst worden. Wat dat betreft ben ik het ook niet eens met de keuze van het thema van dit jaar. Ik vind dat je geen thema moet kiezen waarbij je er bij voorbaat al vanuit kunt gaan dat je mensen daarmee voor het hoofd stoot. Tot nu toe is dat elk jaar bij de KBW wel gelukt, maar dit jaar hebben ze de plank toch wel redelijk misgeslagen, vind ik.

Overigens maakt het me zelf niet uit hoor, magie of niet. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit voor een groep ouders bezwaarlijk is, en dat het vooral frustrerend is als scholen zich niet in kunnen leven in deze groep.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron