Op 25 nov. jl ben ik naar het symposium geweest in Zwolle, georganiseerd door prof orthopedagoge Sieneke Goorhuis Brouwer en Bas Levering
Het was een inspirerende dag. Ik ben een oud Klosser en maak me samen met heel veel mensen (er waren die dag 800 mensen uit o.a. het onderwijs) zorgen over de toetsgekte e.d. van kleuters. Een kleuter moet kleuter kunnen zijn en niet achtervolgd worden met toetsjes om te zien of er achterstanden zijn! Natuurlijk, als je door observatie je zorgen maakt, kun je best eens verder kijken en een toetsje daarvoor gebruiken. Maar tegenwoordig móeten de kleuters veel te veel en gaan we voorbij aan de eigenheid (fantasie en werkelijkheid lopen doorelkaar heen) van de kleuter. Bij kleuters moet het meer gaan om succeservaringen opdoen, soc/emotionele ontwikkeling,inburgering groepsgebeuren en een goed pedagogisch klimaat met een rijke speel/leeromgeving! Dáár groeien kinderen door.... En kijk eens naar wat ze wél kunnen ipv andersom!
Begrijp me goed, om mij hoeft de kleuterschool echt niet terug, maar wel de speciale zorg en opleiding voor het jonge (risico) kind. Op de pabo's wordt te weinig praktijk geboden voor de studenten en ook wordt er te weinig aandacht besteed aan de ontwikkelingspsychologie van het jonge kind. Een kind moet ergens rijp voor zijn en dat heeft te maken met het centrale zenuwstrelsel zegt prof Goorhuis
Daarom, om het niet alleen bij een congres te laten is er een petitie opgesteld (zie website http://www.kleuterschoolterug.nl ) en niet alleen de oud kleuterleidsters "moeten" die ondertekenen, maar ook pabostudenten die oog en hart hebben voor het jonge kind nodig ik hierbij uit... (er wordt ook gevraagd om kleinere klassen) Laat een kleuter KLEUTER MOGEN ZIJN!
Een strijdlustige Klosser