[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Wiskunde verplichten voor pabo-studenten

Wiskunde verplichten voor pabo-studenten

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Wiskunde verplichten voor pabo-studenten

Berichtdoor Patrick op 07 jan 2006, 15:27

Een Kamermeerderheid vindt dat scholieren die aan de lerarenopleiding pabo willen studeren verplicht eindexamen in wiskunde moeten doen. Dat schrijft de Volkskrant donderdag. Met die maatregel moet het rekenniveau van toekomstige basisschoolonderwijzers verbeteren. Uit onderzoek van toetsingsinstituut Cito bleek deze week dat meer dan de helft van de pabo-studenten slechter is in rekenen dan goede leerlingen uit de hoogste groep van de basisschool.

Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) wil vanaf volgend jaar wiskunde schrappen als verplicht eindexamenvak voor havo-scholieren. In plaats daarvan moet er een rekenvaardigheidstoets komen voor alle pabo-studenten. Wie voor de toets onvoldoende scoort, moet verplicht de kennis bijspijkeren. Slaagt de student daar niet in, dan moet hij of zij de opleiding verlaten.

Voorzitter van de HBO-Raad Doekle Terpstra zei woensdag in De Telegraaf dat het de eigen schuld is van Van der Hoeven dat onderwijzers onvoldoende kunnen rekenen. Een reden daarvoor is volgens Terpstra dat de minister vanwege het lerarentekort de lat steeds lager legt voor aankomende leraren. Van der Hoeven en haar partij het CDA vrezen dat de toestroom van studenten naar de pabo zal stagneren door strengere exameneisen.

D66, PvdA, SP en VVD vinden dat niet de toestroom naar de pabo de maatstaf moet zijn, maar de kwaliteit van de afgestudeerde leraren.
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: allround...

Berichtdoor juf mama op 07 jan 2006, 18:27

Ik ben een beetje verbaasd: ik dacht dat deze regels er allang (weer) waren. Ik ben nu tweede jaars en als je vorig jaar je eigenvaardigheid rekenen (algemeen en breuken) en taal (spelling en grammatica) niet haalde moest je de opleiding verlaten. Wat wordt er nu dan anders?
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Juf Jessi op 07 jan 2006, 22:15

Ja klopt, het nieuws in dit bericht is dat verplicht een Kamermeerderheid wil dat pabo studenten eindexamen in wiskunde gedaan moeten hebben.
Met die verplichte taal- en rekentoetsen nemen sommige pabo's het niet zo nauw, zo schijnt het. (Bij ons wel natuurlijk. 8) )
Avatar gebruiker
Juf Jessi
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 437
Geregistreerd op: 18 nov 2003, 14:11
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor Robje op 08 jan 2006, 18:04

Lijkt me een goed zaak wiskunde te verplichten voor pabo studenten.
De eigenvaardigheidstoetsen geven soms een dramatisch beeld; in mijn klas haalden slechts 4 van de 32 studenten de toets in 1 keer!
Er zijn er zelfs die na 3 jaar nog aan het herkansen zijn, zoveel kansen krijgen de kindertjes in mijn klas niet hoor!

Voor de rekenaars onder ons; hoeveel mensen (gebaseerd op m'n paboklas) kunnen beter niet invallen in groep 8?

Inderdaad, 7 van de 8 kunnen dat beter niet doen!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Ikke! op 08 jan 2006, 18:06

Wat mogen ze vaak die toets overdoen bij jullie. Bij ons moet je hem volgens mijn in 2 jaar hebben anders moet je van de pabo af.
Het lijkt mij ook een goed idee om wiskunde te verplichten al weet ik niet of het echt wat opleverd. Het rekenen op de pabo is natuurlijk wel wat anders dan op de havo.

Liefs Nicole
Avatar gebruiker
Ikke!
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 476
Geregistreerd op: 18 dec 2005, 22:37
Woonplaats: Drenthe
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Robje op 08 jan 2006, 20:53

ja, eigenlijk moet je hem wel binnen 1 of 2 jaar gedaan hebben maar er wordt wat afgematst...

Ik heb een collega die heeft - geloof ik - als allerlaatste studiepunt van de PABO haar eigen vaardigheid rekenen gehaald. Ze heeft discalculie, da's natuurlijk heel sneu en het zit haar niet echt dwars in de onderbouw maar met een simpel sommetje heeft ze al moeite en dat kan eigenlijk niet op een basisschool....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Geoffrey op 09 jan 2006, 16:09

Lijkt me wel goed om wiskunde verplicht te stellen voor de PABO (naast Nederlands, dat sowieso verplicht is). Rekenen en taal vormen de ruggegraat van zo'n beetje alle andere vakken, en een goed basisniveau vind ik dan toch wel een vereiste voor (toekomstige) leraren.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Wasbeertje op 11 jan 2006, 17:43

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom heel Nederland tegen de PABO aan loopt te plassen. Het onderzoek gaat over eerstejaars in de eerste twee blokken. Wanneer die studenten onvoldoende kunnen rekenen moet je dat, volgens mij, de middelbare- en basisscholen kwalijk nemen. Dat iedereen die van de Pabo afkomt goed moet kunnen rekenen lijkt me duidelijk. Maar of wiskunde de rekenvaardigheid verhoogt betwijfel ik eigenlijk. Het is idd toch iets heel anders.
Wasbeertje
PABOforum Baby
 
Berichten: 27
Geregistreerd op: 31 mei 2004, 12:02
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Geoffrey op 11 jan 2006, 19:24

Wiskunde en rekenen is qua handeling wel wat anders, maar niet qua inzicht. Je doet een beroep op het abstract denkvermogen, op het getalbegrip en het logisch denken. Als je dat op de middelbare school niet blijft trainen, dan kun je mij niet wijsmaken dat je op groep-8-niveau net zo goed kunt rekenen als een PABO-student die wel wiskunde heeft gehad.

Het onderzoek had natuurlijk afgenomen moeten worden onder 4e jaars studenten. Ik wacht dus met spanning op het vervolg van dat onderzoek, want ik vraag me af of het echt wel zo is dat iedereen die van de PABO afkomt goed kan rekenen. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Robje op 11 jan 2006, 19:34

tja, t blijft natuurlijk altijd de vraag of elke leerkracht op groep 8 niveau alle vakken beheerst. In m'n eerste jaar ben ik ook met de kids "meegegroeid" zonder dat ze het merkten. Als ik dan bij een (ervaren) leerkracht om raad vroeg wisten ze het ook vaak niet omdat ze gewoonweg nooit met die stof in aanraking komen! Dat is meteen de reden om af en toe van groep te wisselen.

Test morgen de kennis van je collega's eens door te vragen wat een tegenwoordig deelwoord is.......
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Jookie op 12 jan 2006, 11:19

Tegenwoordig deelwoord, dat is toch 'lachend, lopend, fietsend etc...'?

Wiskunde is nu nog verplicht op middelbare scholen, door wiskunde af te schaffen als verplicht vak en op de PABO de eis te stellen dat je dit vak wel hebt, verandert dit dus in principe niets aan de kwaliteit van het rekenen van de PABO studenten. (Op mijn PABO ondervinden de mbo-ers de meeste problemen met rekenen en taal, en niet de HAVO'ers, maar dat even ter zijde.)

Ik vind het een goed idee om een rekentoets (en eigenlijk ook Nederlands) te laten maken voordat studenten aan de opleiding beginnen, dus als toelatingstoets. Als je na de middelbare school dan echt graag naar de PABO wilt, dan oefen je zelf wel op rekenen en Nederlands. Het is immers reeds opgedane kennis (op de basisschool en evt. middelbare school) die is weggezakt, die je je zelf toch wel opnieuw eigen moet kunnen maken.

Ik heb een keer een college gehad over hoe je de resultaten van kinderen weer kunt geven en hoe je dit in tabellen en grafieken af kunt lezen. Een vraag vanuit een medestudent was, of we niet gewoon een algemene module statistieken konden krijgen, met dit erin.
Het antwoord van de docent luidde: Als we daar aan beginnen vallen er veel te veel studenten af.
Statistieken is er toch gewoon op HBO-niveau??
Dat is het bewijs dat de opleiding zich aanpast aan de studenten en niet andersom, uit angst een tekort aan leraren.

Geen wonder dat PABO's gezien worden als een lachertje onder de HBO-opleidingen...
Niets is zo mooi als de lach van een kind!
Avatar gebruiker
Jookie
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 09 jan 2006, 21:16
Woonplaats: Vlaardingen

Berichtdoor Jookie op 12 jan 2006, 12:02

Ik ben dit forum nog een beetje aan het ontdekken. Deze topic ging over wiskunde/rekenen.
Ik ontdekte net weer een aparte over of de PABO wel of niet HBO-waardig is, dus laten we deze discussie niet hier verder doorzetten.

Nog even een reactie op: "Wiskunde en rekenen is qua handeling wel wat anders, maar niet qua inzicht. Je doet een beroep op het abstract denkvermogen, op het getalbegrip en het logisch denken."

Hier ben ik het wel mee eens, maar inzicht met rekenen is niet alleen een voorwaarde. Ik heb zelf wiskunde B1 en B2 gehad op de HAVO. Vrij pittig dus wiskunde wat vooral veel inzicht vereist.

Toen ik in het eerste jaar een instaptoest rekenen kreeg heb ik deze in eerste instantie net met een klein zesje gehaald.

Dit was niet omdat ik de opgaven niet goed had, maar omdat het hoofdrekenen zo 'verleden tijd' was dat ik qua tempo mijn toets niet af had. Ook al heb je wel het inzicht, je bent gewoon op zo'n ander niveau aan het rekenen dat het weer moeite kost om het 'makkelijker' te doen.
Daarbij moesten we bij alle sommen een berekening erbij zetten, waar je ook punten voor kreeg. Bij mij waren sommig berekeningen zo geautomatiseerd in mijn hoofd, dat ik de stappen gewoon niet zo simpelweg op kon schrijven. (Natuurlijk moet je dit wel kunnen om straks kinderen rekenen te leren, deze moeten wel die stappen maken!)

Ditzelfde kan natuurlijk ook gelden voor de eerstejaars studenten die getoets zijn. Groep 8 leerlingen zijn dagelijks bezig met hoofdrekenen, eerstejaars studenten die net van de middelbare school komen, zijn dus wel met wiskunde bezig geweest, maar op een heel ander niveau en ook vaak met rekenmachine waardoor ze vaak weer 'even in moeten komen'.

Dit kan je natuurlijk zelf je eigen maken door te oefenen voordat je aan de opleiding begint, (dus voordat je een toelatingstest krijgt), maar wat je nu ziet op mijn PABO is dat je het rekenen in het eerstejaar je eigen zou moeten maken en lukt dit niet, dan moet je (helaas) stoppen met de opleiding.

Logisch toch, of niet??
Niets is zo mooi als de lach van een kind!
Avatar gebruiker
Jookie
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 09 jan 2006, 21:16
Woonplaats: Vlaardingen

Berichtdoor darius op 12 jan 2006, 13:43

Wiskunde op de Havo is totaal iets anders dan rekenen op de Pabo. Het grootste verschil zit em in het gebruik van de rekenmachine. Als je die vijf jaar op de Havo hebt gebruikt, dan zijn je hersens wel wat luier geworden met hoofdrekenen. Met vaak als gevolg dat je de instaptoets op tijd niet haalt.
Toch vind ik die instaptoets wel belangrijk. Maar het wordt vaak alleen maar afgenomen en als je het haalt mooi, haal je het niet, dan zoek je zelf maar uit hoe je het wel kunt halen. En daar ligt de fout: studenten die het niet halen moet je lessen aanbieden! Of op zn minst een adresje geven waar ze zich tegen betaling kunnen laten bijspijkeren.
En als laatste punt: inderdaad, eerste jaars hebben niet de verantwoordelijkheid over een groep kinderen. Ik denk dat je studenten in hun eerste jaar na het afstuderen moet toetsen. Zij staan immers voor de klas.
darius
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 12 jun 2004, 16:10
Woonplaats: Lelystad
Groep: 1
Schooltype: Islamitisch
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jookie op 12 jan 2006, 16:59

Wat je zegt klopt, als je de instaptoest haalt, mooi, zo niet dan zoek je het zelf maar uit.
Maar goed.. ergens ligt de verantwoordelijkheid toch ook bij de studenten zelf om ervoor te zorgen dat ze deze wel halen.
Ik vind het vrij moeilijk, aan de ene kant heb ik al het idee dat de PABO alles voorkauwt, er is ook altijd nog zoiets als zelfstandigheid.
Maar aan de andere kant vind ik dat als studenten willen ze inderdaad wel de mogelijkheid moeten krijgen zich bij te spijkeren.

Daarnaast vind ik dat er wel wat meer gedaan moet worden. De rekentoets is er alleen om te kijken of je het groep8 niveau (of groep8+ niveau) beheerst. Verder krijg je daarna geen didactiek over hoe je dit in stappen over kan brengen, of over de leerlijnen hiervan, of over wat je kan doen om bepaalde onderdelen uit te leggen. Ik vind dat je hier ook meer over moet leren, want daar gaat het uiteindelijk om, niet om het rekenen zelf (dat is een voorwaarde), maar ook om het overbrengen ervan.
Niets is zo mooi als de lach van een kind!
Avatar gebruiker
Jookie
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 09 jan 2006, 21:16
Woonplaats: Vlaardingen

Berichtdoor Geoffrey op 13 jan 2006, 17:02

Verder krijg je daarna geen didactiek over hoe je dit in stappen over kan brengen, of over de leerlijnen hiervan, of over wat je kan doen om bepaalde onderdelen uit te leggen.
Niet? Ik heb hier juist in het tweede en derde jaar heel erg veel over geleerd op de PABO en dat was inderdaad erg waardevol. Raar dat dit op jouw PABO dan niet het geval was.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Volgende

Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast