[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Zwarte scholen worden steeds zwarter

Zwarte scholen worden steeds zwarter

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Zwarte scholen worden steeds zwarter

Berichtdoor juf mama op 11 jul 2006, 18:36

10-07-2006, Planet Internet
'Zwarte scholen worden steeds zwarter'

Het aantal basisscholen met meer dan 70 procent allochtone
leerlingen is licht toegenomen van 322 in 2002 naar 337 in dit
schooljaar.

De zogenoemde zwarte scholen zijn daardoor nog zwarter geworden,
blijkt maandag uit een onderzoek van Trouw.

Wel is voor het eerst in tien jaar het aantal zwarte scholen met
tussen de 50 en 70 procent allochtone leerlingen iets afgenomen (van
580 in 2002 naar 536 nu) maar ook op deze scholen melden zich steeds
minder witte leerlingen.

Volgens de onderzoekers zijn scholen met meer dan 90 procent
allochtone kinderen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag al enige
tijd geen uitzondering meer.

Te wit of te zwart
"Het verwitten en verzwarten neemt toe ja. Er is een toenemende
angst voor elkaar, voornamelijk door onbekendheid'', aldus Guuske
Ledoux van het SCO-Kohnstamm Instituut dat onderzoek doet naar
motieven van ouders en kinderen voor de keuze van een school.

Trouw wijst er op dat de Onderwijsraad, het adviesorgaan van de
regering, van te wit of te zwart spreekt als het verschil tussen de
allochtone bevolking en de allochtone schoolpopulatie 20 procent of
meer is. Landelijk zijn er volgens dat criterium van de ruim 7000
basisscholen 660 te zwart (waaronder 46 islamitische scholen), en 62
te wit.

Houding tegenover zwarte scholen
Uit de Onderwijsmeter, een jaarlijks onderzoek van het ministerie
van Onderwijs, bleek eind vorige maand overigens dat steeds minder
mensen willen meehelpen om de vorming van zwarte scholen tegen te
gaan. In vergelijking met vorig jaar is het aantal Nederlanders dat
hun kind naar een zwarte school wil sturen in plaats van naar de
school van eerste voorkeur afgenomen.

In de week van de publicatie van de Onderwijsmeter schreef minister
Maria van der Hoeven van Onderwijs in haar weblog dat zij zich
zorgen maakte over de houding van ouders tegenover moslimscholen.

Vier van de tien ouders zegt dat deze net zoveel bestaansrecht
hebben als andere bijzondere scholen. Een jaar geleden was nog bijna
de helft van de ondervraagden deze mening toegedaan. Van de
ondervraagde Nederlanders vindt 29 procent dat moslimscholen niet
evenveel bestaansrecht hebben als andere scholen.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor darius op 11 jul 2006, 19:47

Ik irriteer me mateloos aan het begrip moslimscholen.
Ik zeg toch ook niet christenscholen of refoscholen? Je kunt toch op z'n minst Islamitische school zeggen?
Bah!

trouwens, er is de laatste tijd een discussie op gang gekomen of Islamitische basisscholen wel mogen bestaan. Als je onderscheid gaat maken tussen scholen op basis van geloofsovertuiging, dan heeft een Christelijke of Katholieke school ook eigenlijk geen recht op bestaan.

Ik werk nu vanaf december op een Islamitische basisschool, als gewoon Nederlandse. Het betekent dat ik wel verplicht ben om een hoofddoek te dragen en een rok. (wat ik trouwens helemaal niet erg vind, het bespaart me echt veel gestress want ik heb nooit last van een bad hairday)
Het irriteert me mateloos als ik eens met een hoofddoek snel naar de Albert Heyn ga. Je wordt daar gediscrimineerd, niet normaal!!

MOrgen ga ik met mijn kinderen op schoolreis naar het Dolfinarium, inderdaad met hoofddoek. Ben benieuwd hoe de reacties daar zijn!

Ik ga morgen het artikel nog even goed doorlezen, maar dit is mijn eerste reactie!
juf groep 1/2C
darius
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 12 jun 2004, 16:10
Woonplaats: Lelystad
Groep: 1
Schooltype: Islamitisch
PABO jaar: 0

Berichtdoor darius op 11 jul 2006, 19:48

Ik irriteer me mateloos aan het begrip moslimscholen.
Ik zeg toch ook niet christenscholen of refoscholen? Je kunt toch op z'n minst Islamitische school zeggen?
Bah!

trouwens, er is de laatste tijd een discussie op gang gekomen of Islamitische basisscholen wel mogen bestaan. Als je onderscheid gaat maken tussen scholen op basis van geloofsovertuiging, dan heeft een Christelijke of Katholieke school ook eigenlijk geen recht op bestaan.

Ik werk nu vanaf december op een Islamitische basisschool, als gewoon Nederlandse. Het betekent dat ik wel verplicht ben om een hoofddoek te dragen en een rok. (wat ik trouwens helemaal niet erg vind, het bespaart me echt veel gestress want ik heb nooit last van een bad hairday)
Het irriteert me mateloos als ik eens met een hoofddoek snel naar de Albert Heyn ga. Je wordt daar gediscrimineerd, niet normaal!!

MOrgen ga ik met mijn kinderen op schoolreis naar het Dolfinarium, inderdaad met hoofddoek. Ben benieuwd hoe de reacties daar zijn!

Ik ga morgen het artikel nog even goed doorlezen, maar dit is mijn eerste reactie!
juf groep 1/2C
darius
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 12 jun 2004, 16:10
Woonplaats: Lelystad
Groep: 1
Schooltype: Islamitisch
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufKim op 12 jul 2006, 16:52

De trend die hier beschreven wordt zie ik duidelijk terug op de school waar ik werk. Toen ik hier 4 jaar geleden kwam werken was het duidelijk een erg gemeleerd, zowel mbt afkomst als opleidingsniveau, gezelschap. Dit vond ik erg prettig. Toch is de verandering bij mij op school duidelijk merkbaar. We worden steeds "witter" en de nieuwe ouders zijn vrijwel allemaal hoog opgeleid. Toch jammer...
Website: http://www.groep1-2b.nl
Op zoek naar een kleutermusical? Neem eens een kijkje in
JufKim
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 14 okt 2002, 16:57
Woonplaats: Scheveningen
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Berichtdoor storm op 14 jul 2006, 12:42

zwarte scholen hebben wij hier mijn kinderen zitten er zelf op rede is de zeer gelovige woonplaats waar de christelijke(protestant ,gereformeerd,hervormd enz ), scholen gewoon wit zijn .
dus alle mensen die hun kind naar een openbare of katolieke school doen zitten met het feit dat je met een oneerlijke verdeling kom te zitten.
wat mij betreft komt er in nederland onderwijs alleen maar zonder godsdienst dan zou je hier een betere verdeling krijgen en geen zwarte scholen.
maar dit zal niet in het hele land zo zijn want in de grote steden zal je zo het probleem niet oplossen.

maar aan de andere kant ben ik zeer tevrede met onze zwarteschool ook al vinden de mensen in mijn omgeving dat kinderen beter af zijn op een christelijke school.
groetjes,storm
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor Jakkenie op 14 jul 2006, 14:12

Ik werk op een christelijke zwarte school! Die combinaties heb je ook. Wij hebben bij ons in de wijk 3 scholen (openbaar, katholiek en prot christelijk) Toch zijn wij wel de grootste van de 3! Wij hebben 75 % allochtone kinderen.
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor tinka op 14 jul 2006, 15:35

En daar begrijp ik dus he-le-maal niets van! Hoe bewust kiezen mensen voor jullie school? Hoe christelijk is jullie school? Hoe kun je met 75% allochtone kinderen het predikaat christelijk voeren?
Ik vind dat het in Nederland tijd wordt om de hokjesgeest los te laten, dus scholen waar iedereen terecht kan. Scholen waar aparte uren zijn voor godsdienstonderwijs. Lijkt me prima te realiseren!
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Sylvia op 14 jul 2006, 15:56

Lijkt me niet eenvoudig te realiseren. Voor een christelijke school is het niet eenvoudig om uit dat hokje te stappen en over te gaan op aparte uren voor godsdienstonderwijs. Ik denk dat ouders die bewust kiezen voor christelijk onderwijs dit ook niet zouden willen. Christelijk onderwijs is immers meer dan godsdienstonderwijs. Het leven met God is verweven in allen lessen, in de manier van omgaan met elkaar.
Dit zal ook opgaan voor Islamitisch onderwijs.
Ik vind het zelf wel belangrijk dat je als ouder kan kiezen voor een bepaalde vorm van onderwijs. Ik ben vroeger zelf naar een christelijk school geweest omdat die 100 meter verderop zat, terwijl ik voor de openbare school twee drukke straten over moest steken. Terwijl ik thuis niet christelijk opgevoed ben. De school is nog steeds christelijk en inmiddels een echte zwarte school. Veel ouders zullen om dezelfde reden voor deze school gekozen hebben als mijn ouders indertijd. Toch een heel bewuste keuze dan.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Berichtdoor miek op 14 jul 2006, 18:21

Ook hier in de omgeving ken ik meer katholieke zwarte scholen dan openbare zwarte scholen. Ik merk trouwens vaak niet al te veel van het feit dat een school katholiek is. Eigenlijk heb ik dat bij meerdere scholen alleen echt teruggezien bij kerst en pasen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor storm op 14 jul 2006, 20:25

bij ons zijn de christelijke scholen echt zwaar christelijk en als buitenstaander kom je hier niet tussen maar niet uit of je blank of zwart ben je moet 2maal per zondag ter kerk gaan.

dus dan hou je echt alleen openbaar en katholiek onderwijs over jammer genoeg want dit is voor niemand goed .
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor Ginny op 16 jul 2006, 08:48

Ik ben eerlijk gezegd blij dat er nog bijzondere scholen zijn die aan hun signatuur vasthouden!
Ik kom uit het openbaar onderwijs en ben daar ook een groot voorstander van.
Het is echter wel behoorlijk frustrerend dat het openbaar onderwijs krimpt t.o.v. het bijzonder onderwijs omdat heel veel ouders in deze tijd, ondanks dat ze niet gelovig zijn, kiezen voor een christelijke school. Het meest gehoorde argument daarvoor is dat op een christelijke school meer gedaan wordt aan "normen en waarden", want het zijn christenen, zonder dat het daadwerkelijk wordt gecontroleerd en vergeleken.

Ik vind het niet kloppen dat christelijke scholen wel het predikaat "christelijk" blijven dragen, terwijl in de praktijk zelfs de leerkrachten geen christen zijn.
Dit lijkt op een kwestie van wel de lusten (een breed toelatingsbeleid), maar niet de lasten van het openbaar onderwijs. En als ik het heb over lasten, heb ik het bijvoorbeeld over het feit dat een bijzondere school veel makkelijker een leerling mag weigeren; een openbare school mag dat alleen als een kind al de verwijzing naar het speciaal onderwijs heeft, ook al denkt de school dit kind niet te kunnen helpen binnen de huidige setting (b.v. te weinig expertise, teveel kinderen met dezelfde problematiek (kan elkaar versterken), te ingewikkelde problematiek etc.).
Je bent dan dus eigenlijk een openbare school met de voordelen van een bijzondere.

Groot respect voor de scholen die wel vasthouden aan hun principes en overtuiging!
Ginny
PABOforum Peuter
 
Berichten: 97
Geregistreerd op: 09 mei 2006, 16:51

Berichtdoor Jakkenie op 16 jul 2006, 09:39

Ik vind het niet kloppen dat christelijke scholen wel het predikaat "christelijk" blijven dragen, terwijl in de praktijk zelfs de leerkrachten geen christen zijn.



Dat is bij ons in de stichting absoluut niet waar! Hoe erg we ook zaten met personeelstekort, mensen die geen christen waren werden niet aangenomen!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Ginny op 16 jul 2006, 17:07

Hier in Apeldoorn ken ik meerdere christelijke scholen (meestal uit de katholieke hoek) waar leerkrachten werken (en dan niet eentje!) die zelf geen christen zijn (zelf niet eens in God geloven), zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs.
Ginny
PABOforum Peuter
 
Berichten: 97
Geregistreerd op: 09 mei 2006, 16:51

Berichtdoor Jakkenie op 16 jul 2006, 18:24

Dat vind ik heel slecht want als je iets uitdraagt naar de kinderen toe,vind ik dat je er zelf ook achter moet staan!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast