Dat valt nog niet mee, zo'n rekentoets!
ROTTERDAM/DOETINCHEM - ‘Poeh, het was pittiger dan ik dacht,’’ zucht Kim de Does (20).
Pabo-studenten in Rotterdam deden afgelopen week de landelijke rekentoets. Ze komt net de ruimte uit waar ze de rekentoets voor de pedagogische academie basisonderwijs (pabo) heeft gedaan. Toch heeft Kim de toets in één keer gehaald.
Dat geldt niet voor Ninke Koning (20), die net onder de maat scoorde.
,,Ik vond het erg moeilijk. Maar ik heb al bijna vier jaar geen les meer in rekenen gehad.’’
Ninke heeft de mbo-opleiding onderwijsassistente afgerond. ,,Ik heb begrepen dat mijn mbo nu meer aandacht geeft aan rekenen, maar Ãk had maar tien weken rekenonderwijs.’’
Kim en Ninke behoren tot de vierhonderd pabo-studenten aan de Hogeschool Rotterdam die deze week de landelijke rekentoets hebben gedaan. Een uur lang blokken ze in de algemene computerruimte. Eigenlijk is de sfeer opvallend ontspannen, en dat terwijl navraag leert dat vrijwel niemand zich goed heeft voorbereid.
Onderwijsmanager Lia Lugthart vindt dat niet opmerkelijk. ,,We hebben de studenten bewust gezegd dat de toets diagnostisch is, zodat ze aan het begin van het jaar kunnen zien hoe het met hun rekenvaardigheid is gesteld. Studenten die de toets halen, zijn klaar. En de anderen weten na afloop van de toets in welke onderdelen ze minder goed zijn - breuken of meetkunde bijvoorbeeld. Daar kunnen ze aan werken, met ondersteuning van een zogeheten ‘peer coach’, een ouderejaars die goed is in rekenen. Ze krijgen nog twee herkansingen; voldoende gelegenheid om voor de toets te slagen.’’
Bij Iselinge Hogeschool in Doetinchem, waar de studenten deze week ook de toets maken, gaat het heel anders, zegt rekendocent Coen Nijenhuis. ,,De meeste studenten hebben drie rekenlessen gehad. We willen hun weggezakte rekenkennis vóór de toets weer opfrissen.’’ Van de eerste groep die de toets op deze pabo heeft gedaan, is 59 procent geslaagd. Terwijl uit een steekproef van Hogeschool Rotterdam blijkt dat 35 procent de toets heeft gehaald.
Niet alleen tussen Iselinge en de Hogeschool Rotterdam zitten verschillen. Uit een inventarisatie van het AD onder alle 31 pabo-instellingen met in totaal 11.000 eerstejaars studenten blijkt dat de lerarenopleidingen de invoering van de rekentoets zeer verschillend aanpakken.
Bijna de helft krijgt het niet voor elkaar de toets voor de afgesproken datum van 1 oktober af te nemen. Een enkele school doet dat bewust om studenten goed voor te bereiden. ,,Heel jammer,’’ zegt Gerard van Drielen van het college van bestuur van de Hogeschool Rotterdam. ,,We hebben landelijk afgesproken deze toets als entreetoets te gebruiken. Als scholen zich niet aan deze afspraak houden, wordt de geloofwaardigheid aangetast.’’ Volgens hem kan met de toets worden aangetoond wat het niveau is van studenten vóór ze aan de pabo beginnen. ,,Zo kunnen we bewerkstelligen dat in vooropleidingen meer aandacht voor rekenen komt. Maar ja, dan moeten alle pabo-instellingen wel meewerken.’’ Wie zakt voor de toets, krijgt nog twee herkansingen. Wie dan nog een onvoldoende heeft, blijft zitten.
Bron AD
Test uzelf!!!