Door MAARTEN MOLENAAR
http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/article742624.ece
ZOETERMEER - Kinderen die het afgelopen schooljaar in de schakelklas van de Zoetermeerse basisschool Het Zwanenbos hebben gezeten, zijn veel beter in taal geworden. Dat blijkt uit de eindrapportage van de proef met een aparte klas voor allochtone kinderen met een taalachterstand. De twaalf leerlingen kregen na groep drie in een speciaal klasje een jaar lang intensief les in de Nederlandse taal. Het doel van het project was de taalachterstand te verminderen, waardoor de kinderen beter kunnen presteren op school en in de maatschappij.
Volgens de opstellers van het eindrapport zijn de kinderen veel beter geworden in lezen en praten ze gemakkelijker in het Nederlands. Wel moet er nog meer aandacht komen voor een uitbreiding van de woordenschat van de kinderen, zo luidt de conclusie.
Volgens het rapport is het belangrijk dat de leerlingen uit de schakelklas ook de komende jaren intensief worden gevolgd en begeleid. Op die manier wordt duidelijk wat het lange termijn-effect is van de gekozen aanpak.
Inmiddels is op Het Zwanenbos een tweede schakelklas van start gegaan. Zoetermeer heeft daarnaast sinds dit schooljaar een kopklas. Dat is een extra jaar basisschool na groep 8 voor talentvolle allochtone leerlingen met een taalachterstand. Het extra jaar basisschool (groep 9), dat op dit moment wordt gevolgd door zes kinderen, moet ertoe leiden dat ze een hoge opleiding in het voortgezet onderwijs kunnen volgen. In Zoetermeer wordt verder bekeken of het wenselijk en haalbaar is ook een kopklas op te zetten voor Nederlandse kinderen met een taalontwikkelingsachterstand en schoolresultaten die achterblijven bij hun intellectuele mogelijkheden.
Juf van een groep 3 schakelklas, met 14 kinderen.