[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Schooladvies allochtonen wijkt vaker af van cito-toets

Schooladvies allochtonen wijkt vaker af van cito-toets

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Schooladvies allochtonen wijkt vaker af van cito-toets

Berichtdoor Robje op 20 feb 2007, 23:00

Schooladvies allochtonen wijkt vaker af van cito-toets

Uitgegeven: 20 februari 2007 22:06
Laatst gewijzigd: 20 februari 2007 22:25

AMSTERDAM - Amsterdamse kinderen van allochtone afkomst krijgen vaker een schooladvies dat niet overeenkomt met de uitkomsten van hun cito-toets dan kinderen van autochtone afkomst.

Dat blijkt uit het rapport 'Basisschooladviezen en etniciteit', dat de gemeente Amsterdam dinsdag naar buiten heeft gebracht.


Uit het onderzoek blijkt dat allochtone leerlingen die hoog scoren op de toets vaker dan autochtone leerlingen een lager schooladvies krijgen. Die onderadvisering is bij Nederlanders het laagst (28 procent). Bij Marokkanen, Surinamers en Turken ligt dat aandeel hoger: 41, 34 en 44 procent. Zes op de tien leerlingen krijgen over het algemeen een advies dat niet overeenkomt met de cito-score. Nederlanders krijgen vaker een 'juist' advies. Een op de vijf leerlingen (22 procent) krijgt een te laag advies, maar de onderzoekers hebben daarbij geen verschil tussen allochtone en autochtone scholieren kunnen ontdekken. In de groep die een te hoog advies krijgt (40 procent), zitten relatief veel allochtonen.

Hulpmiddel

Het cito-resultaat kan variëren van 501 tot 550. Leerlingen die tot 533 scoren zullen waarschijnlijk een vmbo-advies krijgen. Een score van 533 tot 540 betekent een havo-advies. Leerlingen met 540 of hoger krijgen waarschijnlijk een vwo-advies. Maar de cito-score is niet meer dan een hulpmiddel, zeggen onderwijskundigen. Het advies van de school speelt ook een gewichtige rol.

Potenties

De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (Economische Zaken) zei dinsdag in een reactie dat onderwijs een ticket is tot economische groei en dat het als stad belangrijk is alle talenten te benutten. "In Amsterdam heeft meer dan de helft van de kinderen een niet Nederlandse achtergrond. Het zou niet zo moeten zijn dat die kinderen een lager advies krijgen dan autochtone kinderen. Dat betekent namelijk dat je er niet in slaagt om hun potenties ten volle te benutten."

Volgens Asscher is Amsterdam verplicht om scholieren kansen te bieden en een goed perspectief te geven op een baan. "Als je het uiterste er nu niet uithaalt, is dat later heel moeilijk in te halen", aldus Asscher. "De docenten moeten het beste uit een kind halen, of die nu zwart, wit of geel is."


Iemand NOVA gezien en behoefte om op deze misstanden in het onderwijs te reageren?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Robje op 20 feb 2007, 23:05

punt 1: met de scores die ze noemen (tot 533 vmbo, 533 tot 540 havo, daarboven vwo) zitten ze mijns inziens erg laag; een beetje havo bij ons in de buurt vraagt minstens 540, vanaf 538 ben je bespreekgeval...

punt 2: als de cito maatgevend wordt voor alle kwaliteiten, vaardigheden en eigenschappen van een kind, hoeven wij geen adviezen meer te geven..
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Robje op 20 feb 2007, 23:10

Uit het onderzoek blijkt dat allochtone leerlingen die hoog scoren op de toets vaker dan autochtone leerlingen een lager schooladvies krijgen. Die onderadvisering is bij Nederlanders het laagst (28 procent). Bij Marokkanen, Surinamers en Turken ligt dat aandeel hoger: 41, 34 en 44 procent. Zes op de tien leerlingen krijgen over het algemeen een advies dat niet overeenkomt met de cito-score. Nederlanders krijgen vaker een 'juist' advies. Een op de vijf leerlingen (22 procent) krijgt een te laag advies, maar de onderzoekers hebben daarbij geen verschil tussen allochtone en autochtone scholieren kunnen ontdekken. In de groep die een te hoog advies krijgt (40 procent), zitten relatief veel allochtonen.


Heb ik last van een carnavalsblackout of is dit echt onbegrijpelijk? Ik heb het 10 keer gelezen, maar dan is het toch zo dat er zowel te hoog als te laag advies gegeven wordt?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Wasbeertje op 20 feb 2007, 23:25

Klopt. Als je de percentages naast elkaar legt staat er volgens mij dat maar 20 % van de Turken en Marokkanen een schooladvies krijgt wat overeen komt met de cito-toets.
Best laag, om het voorzichtig te zeggen.
Wordt er ook ergens verteld hoe dat komt?
Meester. Nu even verdwaald in het vmbo.
Wasbeertje
PABOforum Baby
 
Berichten: 27
Geregistreerd op: 31 mei 2004, 12:02
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor mirjam op 21 feb 2007, 11:26

Op het nieuws hoorde ik ook zeggen dat ouders eerder en beter geinformeerd moeten worden over de Cito score, zodat ze op tijd actie kunnen ondernemen als er een te laag advies uitkomt!
Sinds wanneer is de Cito de ultime toets die bepaald waar een kind heen gaat?? Het is toch veel belangrijker hoe een kind functioneert in een klas. Wat zijn leerstrategieen zijn en dergelijke?
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Berichtdoor Robje op 21 feb 2007, 11:51

Ja, er kloppen wel meer dingetjes niet......
Er wordt vanuit gegaan dat het schooladvies en de cito hetzelfde zijn; dubbel werk dus waarbij cito zaligmakend is. De overwegingen van de basisschool voor het lagere advies werden niet eens gevraagd of benoemd.

Daarnaast wordt er geroepen dat je vanaf 533 havo-advies krijgt (op zich al fout om score en advies te koppelen).

Nu de getallen (volgens mijn info)
- ruim 60 % van NL gaat naar het vmbo, dat impliceert minder dan 40 % naar havo/vwo.
- de gemiddelde cito-score ligt volgens mij op 535.

Dit betekent dus dat wanneer je bijv. 534 scoort er een havo advies uitrolt, terwijl je ondergemiddeld scoort en dus ruim binnen die 60 % vmbo valt........
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor juf mama op 21 feb 2007, 14:56

Raar bericht. Ik vind dat de cito niet zaligmakend is, maar wel belangrijk. Mijn vroegere basisschool deed niet mee met de cito en gaven mij destijds het advies 'huishoudschool'. Als ik het echt wilde kon ik volgens hen met heel veel moeite misschien ook de MAVO halen. Gelukkig ging ik naar een scholengemeenschap met een MAVO-HAVO-VWO brugklas: na een jaar moest ik bij de rector komen omdat de keuze voor Atheneum of Gymnasium niet was ingevuld! Kortom: leerkrachten hebben soms ook geen idee, ook al denken ze van wel.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Joke op 21 feb 2007, 16:23

Wat een ophef. Het artikel wekt de indruk dat er weer iets verschrikkelijk mis is:
Allochtonen krijgen vaker een ander advies dan cito adviseert.

Ik maak er uit op dat allochtonen vaak op school een hoger advies krijgen dan cito geeft:
In de groep die een te hoog advies krijgt (40 procent), zitten relatief veel allochtonen.
Wel de capaciteiten hebben, maar iets meer problemen met de taal? Iets wat de leerkracht doorziet, een toets op papier niet.

Een op de vijf leerlingen (22 procent) krijgt een te laag advies, maar de onderzoekers hebben daarbij geen verschil tussen allochtone en autochtone scholieren kunnen ontdekken.
Waarom is dit artikel eigenlijk geschreven?
Het heeft niets met allochtoon of autochtoon te maken!
Het gaat erom dat er maar weinig gebruik gemaakt wordt van het advies dat cito geeft.
Nou, zo kwamen de eerste berichten vanmorgen op het nieuws niet bij mij over.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast