[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Terreur van de leukheid

Terreur van de leukheid

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Terreur van de leukheid

Berichtdoor Anita op 24 apr 2007, 19:54

Basisscholen lijden aan terreur van de leukheid

Het basisonderwijs stelt heel, heel weinig voor, zo blijkt uit een schrikbarend rapport. De helft van de leerlingen kan niet goed rekenen, lezen, kaartlezen, zelfs amper zingen.


Helft van de basisschoolleerlingen kan niet goed rekenen en lezen
Wie wel eens in de buurt komt van een basisschool, zal hebben opgemerkt dat het daar anders klinkt dan vroeger - al schreeuwen kinderen bij het begin van de pauze nog net zo hard als altijd.

Stil
Maar verder is het stil. De monotone dreun van de tafels van vermenigvuldiging is lang geleden verstomd. Je hoort het nooit meer: een keer twee is twee, twee keer twee is vier ...

Tafels opzeggen is niet leuk en heel ouderwets. Kinderen leren het wel op een andere manier. Nou, niet dus.

Het verdwijnen van die tafels is exemplarisch voor wat er is gebeurd in het basisonderwijs.

Paul van Dam, gepensioneerd maar voordien werkzaam bij de Citogroep (die toetsen maakt voor het onderwijs) heeft de tijd genomen om allerlei onderzoeken op een rijtje te zetten. Hij heeft gekeken naar de zogenoemde PPON-onderzoeken (PPON: Periodieke Peiling van het OnderwijsNiveau), die sinds 1986 worden gedaan om de toestand van het basisonderwijs te toetsen.

Schrikbarend
Zijn conclusie, vandaag te lezen in de Volkskrant, is schrikbarend: het basisonderwijs stelt heel, heel weinig voor. Het niveau is erbarmelijk laag. De helft van de leerlingen kan niet goed rekenen, lezen, kaartlezen, zelfs amper zingen. Wat doen die onderwijzers eigenlijk op de basisscholen, behalve eindeloos excursies bedenken, mekkeren over veiligheid en werkdruk, en uitjes met ‘het team’ verzinnen om de teamgeest een beetje op orde te houden?

Volgens Paul van Dam lijdt het onderwijs aan de terreur van leukheid. Alles moet leuk zijn, want anders haken de leerlingen af en voor je het weet spijbelen ze en komt er niets van ze terecht.

Wie zelf wel eens is meegeweest met een van de vele excursies die worden georganiseerd op een basisschool – bijvoorbeeld museumles – weet dat het inderdaad soms leuk is, maar dat niemand er iets van leert. Vroeger had je een schoolreisje van een dag, en verder werd er geleerd. Nu is het ene project nog niet afgerond of er begint alweer iets nieuws.

Het is flauw om steeds met vroeger aan te komen, want toen was niet alles beter. Maar er moet worden geleerd, nog steeds. De verleidingen van de wereld buiten school zijn groter geworden, maar kinderen zijn heus niet veranderd. Wie geen goede basis krijgt, kan later niks beginnen. Als ‘leuk’ het enige criterium is, hebben we straks te maken met generaties die niks weten en niks kunnen. Dat heeft enorme gevolgen voor de economie en dan is de zogeheten kenniseconomie verder weg dan ooit.

Voetballen
En wat een verrassing – ondanks al die inspanningen van leraren vinden heel veel kinderen het toch niet prettig om naar school te gaan. Msn-en, computeren, op straat voetballen en tv kijken is altijd nog spannender dan school.

Dus laat maar zitten, die leuke dingen, en zorg dat kinderen eens iets leren. Kinderen vinden het geweldig om hun hersens te gebruiken, of ze nou slim zijn of niet. Dat is uiteindelijk veel leuker dan wéér een museumles, of een projectweek, of een speelochtend. Iets leren en dat vervolgens kunnen toepassen geeft een hoop bevrediging.

Jonge kinderen hebben hersens als sponzen. Daar kun je beter kennis instoppen dan allerlei onzin. En soms is dat inderdaad niet leuk. Net zoals het echte leven.

bron: RSS Onderwijs
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Geoffrey op 24 apr 2007, 20:10

Ik ben niet bepaald onder de indruk van dit artikel, dat duidelijk geschreven is door iemand die al jaren niet meer een school van binnen heeft gezien. Er zijn genoeg andere onderzoeken die juist aantonen dat de kenniseconomie in Nederland in de laatste jaren juist toegenomen is en dat het onderwijssysteem in Nederland bij de beste in Europa hoort. We doen het met z'n allen dus nog lang zo slecht niet en ik ben daar trots op.

Bovendien: er zijn genoeg leuke dingen te bedenken die dezelfde strategie hanteren als het 'opdreunen van tafels' wat genoemd wordt in het artikel. Als ik bijvoorbeeld denk aan dat computerspelletje 'Metselen', dan is dat ook niets meer en minder dan het opdreunen van tafels. Maar dan in een veel aantrekkelijkere context en ook nog eens op het niveau van het kind.

Want hoe 'goed' was het vroeger nou? Lekker tafels opdreunen met z'n allen in groep 4. En dat terwijl sommige kinderen nog niet eens wisten wát een tafel was. Als je achter liep, had je pech. En als je verder was dan de gemiddelde leerling, verveelde je je dood. Nee, dan zijn we inmiddels al een stuk verder.

Kortom: laat die man lekker van z'n pensioen genieten of stof verzamelen in een museum. Op zo'n 'vroeger was alles beter' verhaal zitten we niet meer te wachten. :roll:
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor moimoi op 24 apr 2007, 20:10

mijn mening??

Die man zou de cito toetsen eens moeten uitpluizen in plaats van dit nutteloos gekwek. Niemand komt meer een "ploeg" tegen (woordenschat groep 3).
Laat hij die toetsen eens actueel maken in plaats van te zeuren...
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 24 apr 2007, 20:15

Zelf denk ik dat deze meneer zich een beetje aan het vervelen is en zich eenzaam voelt sinds hij met pensioen is....
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor marretje op 24 apr 2007, 20:45

Ik wordt een beetje moe van alle die berichten in de media!
Het gaat alleen maar over alles wat er in het onderwijs mis gaat en niet goed zit.
Het komt me soms echt mijn strot uit. Bah!
marretje
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 07 jun 2006, 20:27
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor jennifervd op 24 apr 2007, 21:08

Ik zwijg...
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor Kyrtje op 24 apr 2007, 21:52

Weer zo'n typisch voorbeeld van een vastgeroeste oude rot.
Fijn dat hij gepensioneerd is, jammer dat hij zich er dan toch nog mee bemoeid...
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2
Kyrtje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 605
Geregistreerd op: 15 feb 2006, 19:21
Woonplaats: Geleen
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht-Specialist

Berichtdoor Robje op 26 apr 2007, 10:15

Ik kan het artikel zo snel niet vinden maar las vorige week dat alleen België beter scoort dan Nederlandse leerlingen.
Ook prettig dat iemand van het cito deze kritiek heeft; heeft het cito dan al die jaren zijn gemiddeldes aangepast aan de steeds dommer worden kinderen zonder de noodklok te luiden?
Dus een toonaangevend leerlingvolgsysteem dat niet aangeeft dat alle kinderen inmiddels niet hoger scoren dan een C'tje ofzo...
Volgens het llvs gebeuren er geen gekke dingen in mijn klas, de kids doen het best aardig en daar waren de eindtoetsscores ook naar; bovengemiddeld, maar dat zegt dus niks meer volgens de citoman! :roll:
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Anita op 26 apr 2007, 18:06

Volgens het llvs gebeuren er geen gekke dingen in mijn klas, de kids doen het best aardig en daar waren de eindtoetsscores ook naar; bovengemiddeld, maar dat zegt dus niks meer volgens de citoman! :roll:

Ik denk dat je er nog maar een paar andere toetsen en analyses op los moet laten. Normale kinderen bestaan niet, dus er moeten wel een aantal steken los zitten hier en daar!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Robje op 27 apr 2007, 06:38

Robje schreef:

Volgens het llvs gebeuren er geen gekke dingen in mijn klas, de kids doen het best aardig en daar waren de eindtoetsscores ook naar; bovengemiddeld, maar dat zegt dus niks meer volgens de citoman!


Ik denk dat je er nog maar een paar andere toetsen en analyses op los moet laten. Normale kinderen bestaan niet, dus er moeten wel een aantal steken los zitten hier en daar!


Wel goed lezen! Als ik zeg dat er geen gekke dingen gebeuren (volgens het llvs) dan zeg ik niet dat mijn klas bestaat uit normale kinderen. En om net zo lang te zoeken tot ik steken heb gevonden die los zitten....

Oké, met 4 recente scheidingsgevalletjes, een nieuwe school met veel zij-instroom (en dus plaatsje-in-de-groep-verwerven) en ontluikend pubergedrag heb ik een levendige maar superleuke klas!
Met 4 ADHD'ers die rondstuiteren en er een IQ-verschil van meer dan 60 in de klas is (3 hoogbegaafden) vind ik nog steeds niet dat er steken los zitten...
toch wel mooi dat je elk kind als individu kan benaderen en niet in het keurslijf van "normale" kids probeert te duwen, maar ja, Anita, dat doe jij toch ook niet?!

Van alle kids in mijn klas heb ik verwachtingen en die worden bevestigd door het llvs. Daar zijn kinderen bij die onder en boven het gemiddelde van NL scoren, wat heel normaal is gezien hun capaciteiten en situatie. Ik vind het alleen vreemd dat dit waarschijnlijk al jaren het geval is en dat er nu iemand gaat roepen dat niveau zo achteruit holt.

Als de norm van cito, waar deze man nota bene voor heeft gewerkt, hetzelfde is als 10 jaar geleden (gezien het materiaal zou dat wel eens kunnen) dan kletst hij uit zijn nek want dan was er allang aan de bel getrokken omdat er massaal Dtjes en Etjes gescoord werden; dat pikken ouders echt niet!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor lieselotvdl op 27 apr 2007, 16:43

Wat is dat nu weer?

Vorige week was ik met een collega aan het praten over onze job. We werken beide nog maar pas en zijn ontzettend gemotiveerd. Alleen vinden we het zo jammer dat als je in het onderwijs staat, je door jan-en-alleman mag beoordeeld worden: oudercomité, bestuurscomité, inrichtende macht, ouders, inspectie, directeur,... en wie ben ik nu nog allemaal vergeten? Gelukkig loopt het bij ons wel goed en zijn ze heel tevreden over ons. Maar bij een ander job heb je alleen je baas die je commentaar mag geven. In het onderwijs heb je tientallen (of zelfs meer) personen! Gek eigenlijk...
lieselotvdl
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 25 jul 2006, 23:47

Berichtdoor Anita op 27 apr 2007, 18:30

Robje schreef:

Volgens het llvs gebeuren er geen gekke dingen in mijn klas, de kids doen het best aardig en daar waren de eindtoetsscores ook naar; bovengemiddeld, maar dat zegt dus niks meer volgens de citoman!


Ik denk dat je er nog maar een paar andere toetsen en analyses op los moet laten. Normale kinderen bestaan niet, dus er moeten wel een aantal steken los zitten hier en daar!


Wel goed lezen! Als ik zeg dat er geen gekke dingen gebeuren (volgens het llvs) dan zeg ik niet dat mijn klas bestaat uit normale kinderen. En om net zo lang te zoeken tot ik steken heb gevonden die los zitten....

Oké, met 4 recente scheidingsgevalletjes, een nieuwe school met veel zij-instroom (en dus plaatsje-in-de-groep-verwerven) en ontluikend pubergedrag heb ik een levendige maar superleuke klas!
Met 4 ADHD'ers die rondstuiteren en er een IQ-verschil van meer dan 60 in de klas is (3 hoogbegaafden) vind ik nog steeds niet dat er steken los zitten...
toch wel mooi dat je elk kind als individu kan benaderen en niet in het keurslijf van "normale" kids probeert te duwen, maar ja, Anita, dat doe jij toch ook niet?!

Ik bedoelde het als grapje, maar bij het overlezen zie ik nu dat het inderdaad lijkt alsof ik het serieus meende. Bij deze dus....

Ik ben het juist helemaal met je eens, ik heb er een hekel aan dat er mensen zijn die blijven zoeken naar punten van kritiek, terwijl dat ook gewoon wel eens niet nodig is. :roll:
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Robje op 28 apr 2007, 13:04

Vond het al niet kloppen omdat je normaal gesproken een nuchtere kijk op zaken hebt en onze opvattingen niet zo ver uit elkaar liggen. Tja, misschien had ik het grapje ook wel gemaakt.... ;)
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor jufHetty op 28 apr 2007, 20:06

"Alles moet leuk zijn" ?? Ik denk dat wij leerkrachten helemaal niet bezig zijn om alles leuk te maken . Sterker nog: ik merk in de praktijk steeds dat kinderen enorm nieuwsgierig zijn, uitdagingen aan willen en vragen stellen ter verdieping. Al te leukig vinden ze helemaal niet interessant. Ze willen leren!

En over wel of niet iets kunnen op cognitief gebied kunnen we eindeloos discussiëren; hoe meet je, wat meet je, enz. Net als bij een plant zie je pas het resultaat als 'ie volgroeid is, en basisscholkinderen hebben nog een hele ontwikkelingsweg te gaan, er zijn ook zgn. "laatbloeiers" of kinderen met talenten op een ander gebied.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten