[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Inspectie: ernstige problemen in onderwijs 15-05-07

Inspectie: ernstige problemen in onderwijs 15-05-07

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Inspectie: ernstige problemen in onderwijs 15-05-07

Berichtdoor storm op 16 mei 2007, 08:24

wat vinden jullie van onderstaand bericht vinden jullie het juist of zeggen jullie ja maar bij ons valt het wel mee.



Inspectie: ernstige problemen in onderwijs 15-05-07




Het Nederlandse onderwijs kampt met een aantal 'ernstige' en 'hardnekkige' problemen. Dat constateert de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse verslag, dat vandaag verschijnt. "Het onderwijs staat de komende jaren voor een zware opdracht."

De inspectie stelt in het verslag onder meer dat een grote groep leerlingen aan het begin van het voortgezet onderwijs onvoldoende kan rekenen en lezen.

Minister Plasterk van Onderwijs noemt het "onacceptabel" dat Nederland scholen heeft die zeer zwak zijn. Het kabinet werkt aan maatregelen om in te grijpen bij zulke scholen.

Voortijdig
Uit het jaarverslag blijkt dat nog altijd te veel jongeren voortijdig de school verlaten. Er zakken veel leerlingen tijdens hun schoolcarrière af naar een lager onderwijsniveau. Ook presteert een groot deel van het speciaal onderwijs onder de maat.

Vorig jaar concludeerde de inspectie al dat één op de vier leerlingen aan het eind van de basisschool niet vlot kan lezen. Hoewel Nederlandse basisschoolleerlingen in vergelijking met andere landen goed kunnen rekenen, loopt de beheersing van basisvaardigheden, zoals optellen, aftrekken en vermenigvuldigen, terug.

Volgens de inspectie zijn er "duidelijke signalen over tekortschietende rekenvaardigheden van veel leerlingen in het voortgezet onderwijs". Zo halen vmbo-leerlingen bij rekenen gemiddeld nauwelijks het niveau van groep 6 in het basisonderwijs, schrijft de inspectie.

Schoolverlaters
Hoewel het aantal daalt, zijn de 53.500 voortijdige schoolverlaters nog steeds een "zeer hardnekkig probleem", aldus de inspectie. Scholen moeten daarom veel meer doen aan het voorkomen van voortijdig schoolverlaten, onder andere door het aanpakken van spijbelen, wat een voorbode van voortijdig schoolverlaten kan zijn.

Een kwart tot 40 procent van de leerlingen spijbelt wel eens en in de meeste gevallen onderneemt de school daar niets tegen, aldus de inspectie.

De helft van de scholen voor speciaal basisonderwijs staat onder intensief toezicht van de inspectie. Te veel van deze scholen halen niet uit de leerling wat erin zit. De leerlingen halen vaak geen hoger niveau dan leerlingen uit groep 5 van het reguliere basisonderwijs.

Ook veel scholen voor jongeren met gedragsproblemen, cluster 4-scholen, presteren onder de maat. Het aantal leerlingen dat naar deze scholen gaat, neemt toe. Ook de wachtlijsten voor deze scholen blijven groeien.

Rugzakleerlingen
Tevens neemt het aantal leerlingen met een 'rugzak' (subsidie voor extra begeleiding) in het reguliere onderwijs sterk toe. De inspectie maakt zich zorgen over de kwaliteit van zorg en begeleiding van de rugzakleerlingen in het reguliere onderwijs.

Veel leerlingen zitten in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs niet meer op het niveau van het oorspronkelijke schooladvies.
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor Geoffrey op 16 mei 2007, 09:43

Ik ben al een paar jaar niet meer aan een school verbonden, dus ik kan weinig zeggen over de huidige stand van zaken. Op de scholen die ik van binnen heb gezien zag ik weinig bezwaren, maar deze scholen hadden ook goede rapporten van de Onderwijsinspectie.

Waar ik me wél heel grote zorgen over maak is het MBO en HBO, waarin die gekken in Den Haag volledig overgestapt zijn op "Het Nieuwe Leren". Als ik zie hoe bijvoorbeeld mijn broertje op de SPW-opleiding alles zelf maar uit moet zoeken, en begeleid wordt door 'coaches' die geen enkele inhoudelijke kennis hebben, dan snap ik heel goed waarom afgestudeerden aan het MBO en HBO niet meer het niveau halen van vroeger :(.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor fruity op 16 mei 2007, 11:42

Van zulke berichten schrik je wel!! Ik had niet door dat het zo slecht gesteld was met het onderwijs in Nederland.
Schooljaar 2016-2017 start ik pas na de voorjaarsvakantie (verlof) als 'hip-hopper' in de school voor 2 dagen (begeleiding aan verschillende kinderen geven)
fruity
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 287
Geregistreerd op: 16 mei 2007, 11:33
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en LB leerkracht

Berichtdoor nou moe op 16 mei 2007, 12:49

ik schrik meer van wat we allemaal moeten gaan doen en dan voor hetzelfde salaris.
'juf wat wil jij later worden?'
Avatar gebruiker
nou moe
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 14 jan 2003, 20:29
Woonplaats: brabant

Berichtdoor jufHetty op 16 mei 2007, 12:54

Ik heb het beroep leerkracht altijd gezien als een ambacht, net als een timmerman of een smid een vak waarin je groeit en door ervaring wijzer wordt. Door allerlei wisselende eisen van buitenaf moet je als leerkracht sterk in je schoenen blijven staan om je niet te laten afleiden van je didaktische en pedagogische hoofdtaak.
Ik wil als leerkracht er voor in staan dat ik er alles aan doe de mij toevertrouwde kinderen vooruit te helpen. Leerkracht is voor mij een beroep waarbij je op jezelf moet kunnen vertrouwen. Heb je ooit een smid aan het werk gezien? Totaal geconcentreerd, weet wat hij doet, en houdt niet op voordat hij tevreden is.
Met al die regeltjes, statistieken en cijfers kijk ik naar mijzelf: wat heb IK er aan gedaan om mijn taak zo goed mogelijk uit te voeren? En probeer me niet te ergeren of te laten afleiden.
Ik steek jullie, collega's, allemaal een hart onder de riem en wens jullie veel wijsheid en plezier in het uitvoeren van jullie taak.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Berichtdoor klaartje op 16 mei 2007, 14:00

ik schrik meer van wat we allemaal moeten gaan doen en dan voor hetzelfde salaris.

Ja, alle schuld bij de scholen, maar spelen ouders dan geen belangrijke rol. Neem het lezen: natuurlijk moet hier op school voldoende aandacht aan besteed worden maar goed leren lezen heeft ook veel te maken maar heel veel oefenen/doen. Dit kan niet altijd op school en moet dus ook thuis gebeuren. Taak van de ouders/opvoeders.

Wat betreft het rekenen kan ik dit niet beoordelen, alleen wat mijn eigen kinderen aangaat. En dan valt me wel op: het eerste wat ze voor wiskunde moeten bestellen is een boek en een rekenmachientje. Uit het hoofd iets berekenen is er nauwelijks meer bij. Is het dan niet logisch dat ze de dingen snel vergeten?

Een kwart tot 40 procent van de leerlingen spijbelt wel eens en in de meeste gevallen onderneemt de school daar niets tegen, aldus de inspectie.
Vraag ik me wel af hoe de inspectie aan deze cijfers komt? Als ze dan weten welke scholen dat zijn kunnen ze die daar toch op aanspreken of denk ik nu te simpel?
Mijn ervaringen met de scholen van mijn kinderen w.b. spijbelen zijn positief maar ik begrijp dat het zo echt niet op elke school zal zijn. Maar ook hier moeten de ouders bij betrokken worden. Zij hebben toch ook hun verantwoordelijkheid?
Ditzelfde geldt voor het vroegtijdig verlaten van de school en het afzakken naar een lager niveau. Veel heeft te maken met de makkelijke instelling van de leerlingen, ze zijn niet gemotiveerd genoeg naar mijn idee. Natuurlijk speelt de school hierin een belangrijke rol maar niet zij alleen. Ook ouders kunnen hun kinderen iets meegeven in de opvoeding.

Rugzakleerlingen
Tevens neemt het aantal leerlingen met een 'rugzak' (subsidie voor extra begeleiding) in het reguliere onderwijs sterk toe.
Natuurlijk neemt dit toe, dit wordt toch ook gestimuleerd vanuit hoger hand: minder leerlingen doorverwijzen naar speciaal onderwijs maar onderwijs op maat bieden op de eigen school.

Niet alles moet bij de school neergelegd worden! Ouders/opvoeders hebben ook hun verantwoordelijkheden!

Misschien denk ik wel te positief over het onderwijs, dus reageer maar, maar mijn ervaringen zijn dus ook niet zo negatief.
Ik denk dat veel leerkrachten tegenover het onderwijs staan zoals jufHetty zo mooi beschrijft.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufHetty op 16 mei 2007, 14:22

Nog een reactie van mij:
Ik heb in mijn omgeving al best wel wat "laatbloeiers" meegemaakt, soms zonder middelbare schooldiploma. Maar het zijn wel mensen die in hun latere leven als twintiger/dertiger alsnog in de boeken zijn gedoken, een baan naar hun zin hebben gevonden, een goedlopend bedrijf hebben opgezet, in elk geval goed voor zichzelf kunnen zorgen in deze maatschappij.
Soms hebben mensen door moeilijke omstandigheden in hun jeugd ondergepresteerd op school. Ik herinner me zelf ook een "zwak" jaar toen ik op het VWO zat, thuis was er van alles aan de hand. Gelukkig heb ik wel mijn diploma gehaald, maar ik had er weinig zin in. Dit is nog niets vergeleken met de omstandigheden van anderen.
Deze menselijke maat is denk ik niet meegenomen in het oordeel van Plasterk. Maar wie heeft ze niet in de klas (gehad), de kinderen bij wie het niet lukt, die dichtgeklapt zijn of nog tijd nodig hebben? Laatst kwam ik een oud-leerling van me tegen, intussen student. Hij was zo speels op de basisschool, ook toen hij dertien was. Ik voelde dat hij meer kon, maar kreeg het niet helemaal voor elkaar, het ging gewoon niet. Toen ik hem dit laatst vertelde bevestigde hij mijn bevindingen helemaal. Het ging nu heel goed met hem, vertelde hij, op zijn zestiende viel het kwartje en heeft hij keihard geknokt. Studeren gaat hem nu makkelijk af. Ik bedoel maar, waar staan de cijfers van dit soort leerlingen? Want als Plasterk hem had gezien in groep 8, oei....niet best!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Berichtdoor darius op 16 mei 2007, 18:30

vandaag op RTL nieuws:
een Zweedse onderzoeker heeft 35 landen bezocht en daar gekeken naar de kwaliteit van het leesonderwijs. Het blijkt in dat onderzoek dat zwakke lezers beter in een 'sterke' leesgroep geplaatst kunnen worden. Ook blijkt dat Nederlandse kinderen op een na het beste kunnen lezen.
Zo. Das dan ook weer goed. Nu dat nieuwe leren idd nog ff afschaffen. Onzin.
juf groep 1/2C
darius
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 12 jun 2004, 16:10
Woonplaats: Lelystad
Groep: 1
Schooltype: Islamitisch
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 17 mei 2007, 10:33

Er is i.i.g. een ding waarbij ik moet zeggen dat het rapport ongelijk heeft wat onze school betreft.
Bij ons op school wordt er zo veel aandacht aan het lezen besteed, dat elke ll. goed leest als hij de school verlaat. Ik moet hierbij wel zeggen dat de zorg voor lezen bij ons op school zich helemaal uitstrekt tot groep 8.
Ik ben er best wel trots op, want ik heb dit grotendeels opgezet en gepromoot.
Het blijkt dat het kan en ik wil er voor pleiten dat alle scholen veel meer aandacht aan het lezen besteden. Ook de dyslectische lln. kunnen goed leren lezen, ze moeten er alleen erg veel moeite voor (willen) doen, net als de leerkracht.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufHetty op 17 mei 2007, 11:14

Joke, dit vind ik interessant. Kan je me verwijzen naar meer info over hoe jullie dat hebben gedaan? Petje af, hoor. Dit bedoel ik nou met ambachtelijk werk.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Berichtdoor Robje op 17 mei 2007, 16:53

Hoewel Nederlandse basisschoolleerlingen in vergelijking met andere landen goed kunnen rekenen

HULDE AAN DE LEERKRACHT!!

Ook blijkt dat Nederlandse kinderen op een na het beste kunnen lezen.


WEDEROM: HULDE AAN DE LEERKRACHT!!

Naast het begeleiden van rugzakleerlingen en -in sommige gevallen- promotie tot primaire opvoeder voert de lkr steeds meer taken uit, concierges worden wegbezuinigd. Alles moet meetbaar en lijstjes zijn dus oneindig. Daarnaast worden we wekelijks lastig gevallen met een belangengroep die roept dat kinderen tegenwoordig niks meer kunnen en de basisschool meer moet doen aan verkeer, bewegen (leve het jumpen), gezonde voeding, fatsoen, etc..

Het is niet gek dat de kids in ons land best goed kunnen lezen en rekenen; een beetje lkr sluit zich in zijn lokaal op, barricadeert de deur en spreekt de wijze woorden; en vandaag gaan we gewoon eens rekenen en lezen....

Laat de ambtenaren maar eens haarfijn op gaan schrijven wat de eindtermen van het basisonderwijs zijn, daar wordt nu toch zo hard om geroepen? Zijn ze er eindelijk van doordrongen dat de kerndoelen een wassen neus zijn? Wie heeft die dan opgesteld?
Er zijn wat mensen die doorhebben hoe Talpa werkt; je roept hetzelfde als voorgaande jaren alleen wat harder en platter en het lijkt opeens een frisse wind maar feitelijk is het niks anders dan een natte scheet......
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor storm op 17 mei 2007, 18:10

Er is i.i.g. een ding waarbij ik moet zeggen dat het rapport ongelijk heeft wat onze school betreft.
Bij ons op school wordt er zo veel aandacht aan het lezen besteed, dat elke ll. goed leest als hij de school verlaat. Ik moet hierbij wel zeggen dat de zorg voor lezen bij ons op school zich helemaal uitstrekt tot groep 8.
Ik ben er best wel trots op, want ik heb dit grotendeels opgezet en gepromoot.
Het blijkt dat het kan en ik wil er voor pleiten dat alle scholen veel meer aandacht aan het lezen besteden. Ook de dyslectische lln. kunnen goed leren lezen, ze moeten er alleen erg veel moeite voor (willen) doen, net als de leerkracht.

ik vind dit inderdaad iets om trots op te zijn hier op school is dit niet het geval en is er dus een hoop thuis leeswerk voor nodig het lezen op niveau te houden.

en ik gloof dat naast dat het op scholen fout loopt er ook een hoop scholen en leerkrachten zijn die echt goed bezig zijn.
maar uit ervaring weet ik als het fout loopt op een school dat het ook goed fout gaat en dan het ik het over alle soorte van basisonderwijs.

maar nogmaals een pluim voor alle leerkrachten en mensen die zorg dragen voor goed onderwijs.
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor Joke op 18 mei 2007, 08:54

Joke, dit vind ik interessant. Kan je me verwijzen naar meer info over hoe jullie dat hebben gedaan? Petje af, hoor. Dit bedoel ik nou met ambachtelijk werk.

Ja, dat kan ik wel, maar de materialen komen van een cursus die ik een paar jaar geleden heb gevolgd bij Ed Koekebacker, een fenomeen op leesgebied. Ik heb hier al héél veel op het forum over geschreven, want het is al jaren mijn stokpaardje. Iedereen die al een tijd lid is weet dat voor mij twee termen (Koekebacker en la-lezen) heel belangrijk zijn. De zoekfunctie geeft vast ook nog een heleboel artikelen hier op het forum.

Bij een fusie van onze school met een andere school kregen we in groep 4 verscheidene lln. die nog geen niveau hadden behaald met lezen. Ik was net met die cursus bezig en toen hebben we (eerst voor die groep en later voor de hele school) het la-lezen ingevoerd. Mits goed en elke dag uitgevoerd heb je er altijd resultaten mee.
(Ik denk wel dat een samenspel met thuis heel erg belangrijk is. Goed lezen leer je door het vaak (en veel) te doen, dus er is niets mis mee om als ouder elke dag thuis even tijd aan het lezen te besteden als je kind er echt veel problemen mee heeft. De kunst is echter om het kind plezier in lezen te laten krijgen en behouden.)

De basis van dit schoolprogramma was om goede lezers zinvol en afwisselend met lezen bezig te laten zijn door het aanbieden van wisselende vormen en boeken. Aangeboden in laatjes (la-lezen), bakken (bak-lezen), of waarin dan ook. Wij hadden het lezen trouwens naar onze school genoemd :D .
Als iedereen met plezier bezig is, kun je een speciaal oefenprogramma met de zwakke lezers volgen. Dit oefenprogramma kregen wij volledig uitgewerkt aangeleverd door de cursusleider. De cursus was gebaseerd op Leesweg, een methode die per AVI niveau werkboeken en leesboeken heeft. De cursusleider had hier extra materialen bijgemaakt, waaronder flitskaartjes (bij de lagere avi-niveaus) en verwijzingen naar o.a. de map Speciale leesbegeleiding (bij de hogere avi-niveaus), waarmee ook geoefend werd.
Slechts een jongen (in de jaren dat wij dit nu doen) had zo veel problemen met lezen dat er moeilijk vastgesteld kon worden dat hij vooruitging. Hij is van school gegaan, maar kwam (doordat hij dit programma gevolgd had en tevens door het vaststellen van dyslexie tijdens een ander onderzoek) meteen in aanmerking voor plaatsing in een leeskliniek.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufHetty op 18 mei 2007, 11:44

Bedankt Joke, voor je info.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast