[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Donorshow BNN

Donorshow BNN

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Donorshow BNN

Berichtdoor Grietjefee op 02 jun 2007, 11:50



Afbeelding

De Grote Donorshow van BNN waarin een doodzieke vrouw een nier zou weggeven aan één van de drie nierpatiënten in de studio, was doorgestoken kaart.
Op het moment dat de "zieke" vrouw een keuze wilde maken tussen de kandidaten, riep presentator Patrick Lodiers om een time-out.
Toen werd bekendgemaakt dat de 37-jarige Lisa die een hersentumor zou hebben, een actrice was. De kandidaten waren echter wel echte nierpatiënten.

Sms
In de show streden drie kandidaten tegen elkaar voor een donornier. Kijkers konden via sms hun voorkeur aangeven en zo Lisa adviseren aan wie ze haar orgaan moest afstaan.
Het ging om de 36-jarige Esther-Claire, werkzaam bij de radio moslimomroep, de 19-jarige Vincent, student verpleegkunde en de 29-jarige Charlotte die werkt met verstandelijk gehandicapten.
De kandidaten presenteerden zichzelf in filmpjes, waarin ze over hun leven en ziekte vertelden. Daarnaast moesten ze allerlei vragen beantwoorden, zoals welke goede doelen ze steunden en of ze een nier van een seriemoordenaar wilden ontvangen.
Het antwoord op de laatste vraag was voor alledrie ja.

Slotpleidooi
In het slotpleidooi kregen Esther-Claire, Vincent en Charlotte een halve minuut de tijd om Lisa te overtuigen dat zij de aangewezen persoon waren voor haar nier.
Uit de sms-ronde van de kijkers kwam Charlotte als favoriet met 38%. Esther-Claire en Vincent kregen beiden 31% van de stemmen.
Nadat bekend werd gemaakt dat er geen nier weggegeven zou worden, riep Patrick Lodiers Nederlanders op om zich aan te melden als donor. Tevens deed hij een oproep aan de politiek om de lange wachtlijsten aan te pakken.

Fantastische stunt
Minister Ronald Plasterk van Onderwijs noemt de Donorshow "een fantastische stunt". Hij vindt het "een intelligente manier" om aandacht te vragen voor het tekort aan donoren in Nederland.
CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma heeft met verbijstering zitten kijken. Ook nu het in scène gezet blijkt te zijn, blijft hij het een "smakeloze show" vinden.
BNN-voorzitter Laurens Drillich liet vrijdagavond na de uitzending weten dat er een jaar aan deze stunt is gewerkt, maar dat ze nooit hadden verwacht dat het zo'n succes zou worden.
Bij de uitzending waren meer dan 100 journalisten aanwezig van onder meer de persbureaus Reuters en Associated Press en de zenders Al-Jazeera, ZDF (Duitsland) en Nippon TV (Japan). Ook CNN besteedt aandacht aan het programma.

Afkeuring
De afgelopen dagen was er veel te doen over de show. Binnen- en buitenlandse kopstukken spraken zich in afkeurende bewoordingen uit.
Premier Balkenende liet vanmiddag na afloop van de wekelijkse ministerraad weten dat hij het betreurde dat BNN de Grote Donorshow vanavond zou uitzenden. "Dat komt het imago van Nederland in het buitenland niet ten goede."


Bron: http://www.nosjournaal.nl

Ik vond het geweldig... hoog tijd dat de aandacht hier eens op gevestigd wordt!! Echt een stunt in de geest van Bart de Graaff! En nu maar hopen dat het vele extra donoren oplevert... En die Joop Atsma... wat een sukkel! nog vindt hij het een smakeloze show... Ja, omdat hij in zijn hemd gezet is natuurlijk!! :lol:
C'est mieux vivre avec des remords qu'avec des régrets

It takes a lot of time to see you need less to become more

Nu ook een log... moest er toch aan geloven:
http://grietjefee.punt.nl
Avatar gebruiker
Grietjefee
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 334
Geregistreerd op: 29 jan 2006, 16:22
Woonplaats: Heerenveen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufRenata op 02 jun 2007, 11:56

Ben het met je eens, ik vind het geweldig hoe BNN een manier heeft gevonden om de noodzaak van donoren onder de aandacht te brengen. Ik hoop dat het de ogen van veel mensen heeft geopend en dat er veel mensen ook donor gaan worden.

Goede zaak!

Zo'n show zit natuurlijk wel erg op (of over...) het randje, maar ik vind het doel hier veel belangrijker!
Juf van groep 5 met 15 schatjes, meestal dan!
Avatar gebruiker
jufRenata
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 24 feb 2007, 14:49
Woonplaats: Utrecht
Groep: 5
Schooltype: rk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Femke84 op 02 jun 2007, 13:03

Ik heb t gister gekeken en het was een goede stunt..het moment dat Lisa zou gaan vertellen wie t zou worden en toen de lampen aan gingen..leuk moment :)
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor Robje op 02 jun 2007, 13:08

Fantastisch wat ze opgezet hebben; de hele wereldpers voor de gek gehouden voor een goed doel!

Wil je mensen "raken" dan moet je tegenwoordig (ver) over het randje, kijk maar eens naar de overige programma's. Dat mensen dit smakeloos vinden kan ik ook goed begrijpen (dat zijn de gouden kooi, de bevalling, bijna alle soaps, etc ook..), daarom vind ik het te ver gaan om iemand meteen een sukkel te noemen.....
Er zijn genoeg politici die het stempel sukkel verdienen om wat ze verzinnen, zeggen en doen; wees blij dat deze politicus een mening heeft!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor jennifervd op 02 jun 2007, 13:14

Hebben jullie een donorcodicil ingevuld?
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor daan op 02 jun 2007, 13:31

ik vind dit ook een goede actie om het weer even onder de mensen te bregen want iedereen (zelfs wereldwijd) heeft het erover !!!

zelf heb ik mijn donorbrief ook al ergens een jaar in een laatje liggen dus deze ga ik vandaag maar even opzoeken en nu toch echt versturen !!
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor lucia op 02 jun 2007, 14:34

Ik heb al ruim 15 jaar een codicil; ik sta op het standpunt dat ikzelf graag geholpen zou willen worden, ik hou van het leven, dat gun ik een ander mens dus ook!
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor Priscilla op 02 jun 2007, 16:25

Ik ook al ruim 7 jaar!
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf Krullebol op 02 jun 2007, 16:41

Ik was het nog niet maar heb het formulier meteen ingevuld!

Ik ben het met jullie eens, ik vond het ook geweldig!
http://jufmarije.punt.nl
Elk kind heeft RECHT op een succeservaring!
Juf Krullebol
PABOforum Baby
 
Berichten: 40
Geregistreerd op: 21 feb 2006, 20:00

Berichtdoor lucia op 02 jun 2007, 17:24

Goed zo, Marije....dat verdient navolging! :P
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor Anita op 02 jun 2007, 18:50

Ik heb al sinds mijn 12e zo'n papiertje, al was het toen natuurlijk niet officieel. Ik ga ervanuit dat ik mijn lijf na mijn dood niet meer nodig heb, terwijl iemand anders er misschien een veel beter leven door kan krijgen. Wat voor mij ook meespeelt is dat ik echt gruwel van ziekenhuizen, bloed, naalden etc. Tijdens mijn leven zal ik dus nooit bloed geven, na mijn dood mogen ze alles van me hebben..
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor annemiekg op 03 jun 2007, 16:18

Een super stunt van bnn. Ik vond het moment dat je Bart de Graaff hoort lachten op de achtergrond helemaal fantastisch, want dit was een grap helemaal in zijn stijl.

Het is erg dat je in deze tijd op deze wijze aandacht moet vragen voor dit soort belangrijke zaken. Het zou goed zijn als het ministerie nu eindelijk eens wakker gaat worden en met goede oplossingen gaan komen.
Waarom draaien ze het systeem niet om: je bent automatisch donor, tenzij je aangeeft dat je dit niet wilt. Ik denk dat de stap om aan te geven dat je geen donor wilt zijn door aanzienlijk minder mensen genomen zal worden, dan de stap om je aan te melden als donor.

Ik ben zelf al bijna 10 jaar donor.

Groetjes Annemiek
annemiekg
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 03 jun 2007, 16:09

Berichtdoor Anita op 03 jun 2007, 21:49

Dat denk ik ook ja. Er zijn genoeg mensen die er niet afwijzend tegenover staan, maar gewoon de moeite niet nemen. Andersom zouden mensen met echte bezwaren er dan gewoon zelf wat voor moeten doen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Route81 op 06 jun 2007, 06:29

Waarom draaien ze het systeem niet om: je bent automatisch donor, tenzij je aangeeft dat je dit niet wilt.

Als ik me niet vergis is dit hier in België reeds zo.

Ik heb de "show" zelf niet gezien maar ik heb toch gemengde gevoelens over dit programma. Toen ik las dat het een grap was, dacht ik meteen aan die 3 mensen die meededen in de hoop om de nier te krijgen. Is hun leed dan nog niet groot genoeg, dat ze er nog zo'n grap mee moeten uithalen? Dat ze dan tenminste ook gewoon acteurs genomen hadden ipv echte nier-patiënten.
De opzet van de show vind ik wel super, maar zou niet ten koste van 3 onschuldige mensen mogen zijn. Ik zou me in ieder geval serieus vernederd voelen.
3de keer, goede keer?
Route81
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 15 feb 2007, 13:57
Woonplaats: België

Berichtdoor Anita op 06 jun 2007, 06:43

Dat heb ik me eigenlijk ook al afgevraagd sinds ik het hoorde, maar ik heb eigenlijk aangenomen dat ze dat echt niet konden maken en dat die mensen dus ook al op de hoogte waren.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Volgende

Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten