[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

AVI-systeem moet afgeschaft worden?

Ja, het vergalt het leesplezier!
4
40%
Nee, je moet de boeken kunnen indelen naar niveau en iets beters is er niet
6
60%
Nee, het systeem werkt ideaal!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 10

AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor Anita op 20 nov 2008, 21:23

Schrijvers: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen
Van onze verslaggever Robin Gerrits
gepubliceerd op 18 november 2008

AMSTERDAM - Het systeem waarmee kinderen in Nederland leren lezen, leidt tot een rem op het leesplezier. De jeugdboekenschrijvers verzetten zich tegen ‘misbruik’ van dit zogeheten AVI-systeem (Analyse voor Individualiseringsnormen) en roepen in een brochure op toch vooral uit te gaan van wat kinderen leuk vinden om te lezen.

De schrijvers van de jeugdwerkgroep van de Vereniging van Letterkundigen (VvL) hebben het gevoel dat vormtechnische eisen belangrijker zijn geworden dan hoe boeiend een boek is. ‘Het belemmert de creativiteit’, zegt Selma Noort, voorzitter van de werkgroep. ‘En het leidt tot gekunsteld Nederlands.

Gekkigheid
In een boekje over zwemmen mag het woord ‘bad’ niet omdat het op een d eindigt, die als t wordt uitgesproken, en ‘water’ niet omdat het een a met lange aa-klank bevat. Ga er maar aan staan.’ AVI leidt hier en daar tot gekkigheid, erkent ook Rietje Nivard van de Kinderboekenwinkel in Amsterdam. ‘In de onderste AVI-niveaus is de juf altijd boos, want de ij van ‘blij’ hebben ze nog niet gehad.’ Maar, zegt ze, goede schrijvers weten er toch iets van maken.

De AVI-indeling bestaat al dertig jaar en is vooral bedoeld om de technische leesvaardigheid van kinderen vast te stellen. De auteurs vinden vooral de hogere niveaus onzin.

Moois
Prima voor op school, maar daarbuiten moeten kinderen blijven kiezen wat ze leuk vinden, ongeacht het niveau. ‘Ouders en grootouders stappen de boekwinkel in en vragen alleen maar om een boekje op AVI-4-niveau’, zegt Ted van Lieshout, meervoudig gelauwerd auteur. ‘Dan mis je veel moois.’

Leerkrachten houden te krampachtig vast aan AVI, merken bibliotheken. ‘Een ouder krijgt te horen dat haar kind ‘kilometers moet maken’ op AVI-6’, zegt Marga Moerman van de Westlandse bibliotheek. ‘Wij geven in de kasten expres de hogere AVI-niveaus niet meer aan.’
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor bovenbouwjuf op 20 nov 2008, 21:47

(Bijna) niets meer aan toe te voegen.

Ik viel laatst in in een groep 4. Gaf ik een kind een leuk leesboek in de handen. Zegt het kind: dat mag ik niet lezen van onze juf, want ik moet uit die andere AVI-bak een boek halen.....

Ik vroeg aan schoonmoeder of ze een leuk sintcadeautje wist voor haar kleinkind (mijn neefje dus). Zegt ze: Als je een boek wilt geven, dan leest hij op AVI 4.....
Pardon, denk ik dan ... ik kies een boeiend boek, niet een AVI-niveau, toch?
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor Anita op 20 nov 2008, 22:10

Ik vind zelf het systeem op zich wel goed, maar er moet wel betere voorlichting bij. Bijvoorbeeld over het verschil tussen beheersing en instructie. Als een kind AVI 4 heeft, moet het juist moeilijkere boeken dan dat gaan lezen. Dat is heel veel ouders niet duidelijk, omdat zij dit gewoon nooit gehoord hebben.

Verder geef ik altijd heel duidelijk aan dat het vooral gaat om plezier in lezen. Wil een kind een boek dat 'officieel' te moeilijk is? Lekker laten lezen dan! Ook een te makkelijk boek mag best eens. Vergal alsjeblieft niet het plezier van het kind!

Ik vind trouwens de nieuwe Avi-benamingen echt heel erg. Fijn als je in groep 8 zit, en jouw niveau heet: 'eind groep 5'....
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor jade35 op 20 nov 2008, 23:20

Ik denk dat het voor school handig is om de boeken op niveau in te delen, daarnaast ben ik ook van mening dat lezen vooral leuk moet zijn, zo erger ik me ook aan een collega die de kinderen voor de voorleeswedstrijd voor wil schrijven wat ze moeten lezen, pardon denk ik dan, is het doel niet in de eerste plaats om het lezen te bevorderen !!
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Re: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor Geoffrey op 20 nov 2008, 23:23

Het AVI-systeem moet zeker niet afgeschaft worden, want het is een prima systeem voor het technisch lezen. Maar zoals je zegt, Anita: leerkrachten moeten daar wel op de juiste manier mee omgaan. Er is een verschil tussen technisch lezen en ontspannend lezen. In de laatste categorie denk ik zelfs dat kinderen juist moeilijkere niveaus aankunnen omdat ze dan dingen lezen die ze écht aanspreken.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor sann op 21 nov 2008, 16:41

idd bij mij zijn er 2 mogelijkheden:
bij vrij lezen kiezen zij zelf een boek, eender wat.
als ik een moment technisch lezen doe wordt er gekozen adhv AVI

moet kunnen vind ik...
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor Mniekske op 21 nov 2008, 18:12

Bij het tutorlezen let ik inderdaad op de AVI`s van de kinderen bij wat voor boek ze pakken. Bij het vrij lezen mogen ze alles lezen. Vaak zijn juist de 'te moeilijke' boeken makkelijker voor de kinderen, omdat ze dan een boek hebben van een onderwerp wat ze interesseert. Ik heb een paar kinderen die nog op AVI 2 zitten in groep 5, nou die vinden de AVI 2 boeken echt niet interessant meer.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor Joke op 21 nov 2008, 20:52

Bij het tutorlezen let ik inderdaad op de AVI`s van de kinderen bij wat voor boek ze pakken. Bij het vrij lezen mogen ze alles lezen. Vaak zijn juist de 'te moeilijke' boeken makkelijker voor de kinderen, omdat ze dan een boek hebben van een onderwerp dat ze interesseert. Ik heb een paar kinderen die nog op AVI 2 zitten in groep 5, nou die vinden de AVI 2 boeken echt niet interessant meer.

Het is af en toe best goed om te weten op welk niveau een ll. functioneert, maar het mag niet de hoofzaak van lezen worden. Durf af en toe ook eens de tijd los te laten. Hierdoor lezen moeilijklezende lln. al een stuk makkelijker.

Bij het la-lezen hebben wij een la met AVI-niveau en een la met gewoon leuke boeken zonden dat avi is aangegeven. Doordat er per dag een andere la aan de beurt is, komt iig alles aan bod. Informatieboeken over bepaalde onderwerpen zijn ook altijd erg in trek.
Een gekozen leesboek mag trouwens in hun eigen la blijven. Lezen in je eigen leesboek is bij mij altijd toegestaan tijdens la=lezen. Ik kon zelf ook niet wachten tot ik weer met mijn leesboek verder mocht. :D

Het enige waarvoor je moet oppassen met erg zwakke lezers is dat ze 'net-doen-alsof' voor hun klasgenoten en daarom hele moeilijke boeken pakken en er geen letter in lezen om de schijn op te houden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: AVI-systeem vergalt leesplezier kinderen

Berichtdoor Mniekske op 22 nov 2008, 15:06

Juist omdat ik wil dat ook deze kinderen plezier hebben aan het lezen mogen ze van mij alle boeken pakken tijdens het vrij lezen. In het begin pakten ze inderdaad toch echt te moeilijke boeken, en waren ze niet aan het lezen maar aan het bladere omdat het niet lukte. Maar nu zijn ze er aan gewend, en lezen ook deze kinderen met plezier, in ieder geval met meer plezier dan eerst, toen ze alleen boeken van AVI 2 mochten lezen.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron