door Robje op 12 maart 2011, 13:41
Waarom zou je na he 40e niet meer zo hard voor school lopen?
Volgens mij stel ik niet dat elke leerkracht vanaf zijn 40e een uitgebluste, ambitieloze dinosaurus is... Ik zal geen hele verhandeling gaan houden over de motivatie van werkende mensen in verschillende leeftijdscategoriën, ik denk alleen dat het salaris- en personeelsbeleid geen gelijke tred houdt met de ontwikkeling van mensen.
Als straks de jonge, frisse leerkrachten met stapels ambitie in de LB-schaal zitten en ze gaan op een gegeven moment hun accent verleggen (naar bijvoorbeeld een gezin) dan is het beleid niet krachtig genoeg om iemand terug te zetten.
Stel dat je in de LB schaal komt doordat je bouwcoördinator bent, en je wilt op een gegeven moment die functie niet meer vervullen, dan val je terug naar LA, en dan kan het zijn dat je op een andere school geplaatst moet worden.
Dus als je werkzaam wilt blijven op die school zit men met een ongemotiveerd bouwcoördinator....
De LB schaal geven aan bouwcoördinatoren/IB'ers is transparant en duidelijk, maar is geen beloning voor de goede LEERKRACHT, maar een financiële prikkel voor de (goede?) leerkrachten die de stap naar directie willen maken; weer een leerkracht met potentie verloren....