Kleuters mogen geen kleuters meer zijn

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Re: Kleuters mogen geen kleuters meer zijn

Berichtdoor bovenbouwjuf op 02 jan 2010, 22:33

Mijn oudste dochter heeft nog nooit iets geleerd op kleuterschool. Hooguit een keer iets over hyacinten ofzo, iets dat ik zelf niet wist in ieder geval. Letters kreeg ze er nauwelijks aangeboden. Het tellen ging eerst een jaar lang tot 5 (ppffff, dat kan een peuter..) en de kleuren werden geleerd in het eerste jaar. In het tweede jaar vroeg juf haar welke strook "breed" was. Die juf, want het staat erboven geschreven.... oja, ze kon al lezen :P Had ze zichzelf maar geleerd.

Kom op zeg, mijn dochtertje van 2 jaar kent de kleuren al en kan (correct!) tellen tot 10 in het Nederlands en Engels en een beetje al in het Spaans (dankzij Dora). Ze zegt altijd alstublieft en dankjewel, heeft een groot begrip voor humor, is sociaal, speelt rollenspelletjes met de poppen en herkent letters als tekens (ze kan nog niet lezen). Ze kleed zichzelf aan en uit en is dag en nacht zindelijk. Ze moet eerst nog ruim een jaar peuteren voor ze uberhaupt naar de kleuterschool mag. Wat moet ze tot haar 6e nog leren?

Ik ben heel sceptisch over groep 1 en 2 na deze 2 jaren met de oudste en de ervaringen met de dochter van 2 jaar. Ik ben ervan overtuigd dat kleuters grondig onderschat en ondervraagd worden. Aan de andere kant worden peuters en kleuters aan alle kanten gescreend door logopedisten, terwijl hun spraakontwikkeling nog volop in ontwikkeling is. Logisch dat kinderen met 4 jaar nog niet alle klanken kunnen spreken, dat komt echt wel goed.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Kleuters mogen geen kleuters meer zijn

Berichtdoor Joke op 02 jan 2010, 22:40

En dan moeten ze ook nog eens een jaar langer omdat ze van november zijn, zoals mijn zoon.
Dan ga je gewoon een heel jaar lang met de kleine blokjes, want je hoeft toch nog niet naar groep 3 volgend jaar. :? :shock:
Ja, ja, ikke begrijp. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kleuters mogen geen kleuters meer zijn

Berichtdoor Anita op 02 jan 2010, 23:03

Als je het zo beschrijft dan snap ik jouw scepsis wel bovenbouwjuf, maar ik denk niet dat je alle scholen op een hoop moet vegen met die waar jouw dochter zit. Ik denk dat jouw dochter het op een andere school heel anders zou hebben. Een goede kleuterjuf zoekt naar terreinen waar het kind wel uitgedaagd wordt en gaat daar aan de gang. En dat hoeft dan echt niet perse met letters en cijfers te zijn, tenzij het kind daar aan toe is.

Andersom denk ik ook nog dat jouw kind van 2 pas echt een probleem zou krijgen als ze nog vier jaar thuis is, zich van alles eigen maakt en dan in groep 3 van alles moet gaan leren dat ze in die paar jaar thuis vast allang zelf / van haar moeder heeft geleerd. Als dat dan je eerste ervaring met school zou zijn staat je hekel aan school denk ik al voor de rest van je leven vast...

Mijn ideale school zou dan ook een school zijn waar ieder kind datgene aangeboden krijgt op het moment dat het eraan toe is. Maar ja, dan moet je dus geen klassen van meer dan 30 ll'en hebben...
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Kleuters mogen geen kleuters meer zijn

Berichtdoor bovenbouwjuf op 03 jan 2010, 09:27

Het kan heel goed zijn dat de 2e dochter naar een andere school gaat. Daar zijn we al over aan het nadenken. Gelukkig hebben we nog meer dan een jaar de tijd.

Nu nog de vraag of kleuters meer moeten leren?
Ze moeten niks, maar hun interesse in allerlei onderwerpen is zeer groot op deze leeftijd. Dat hoeft niet beperkt te blijven tot iets te leren over bloembollen en kabouters. Leer ze maar over alles wat er op discovery channel voorbij komt bij wijze van spreken. Programma's als "How it is made" enzo.

Ik zag nog de vraag of ik vind dat kinderen tot 6 jaar thuis moeten blijven? Tja, ik doe mijn kids ook braaf op de peuterspeelzaal en vanaf 4 jaar op de kleuterschool. Maar ik kijk wel naar hoe het gaat. Zijn ze moe, dan mogen ze tot 5 jaar (leerplichtig) gerust een middagje thuis blijven en op de bank slapen.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron