Mijn oudste dochter heeft nog nooit iets geleerd op kleuterschool. Hooguit een keer iets over hyacinten ofzo, iets dat ik zelf niet wist in ieder geval. Letters kreeg ze er nauwelijks aangeboden. Het tellen ging eerst een jaar lang tot 5 (ppffff, dat kan een peuter..) en de kleuren werden geleerd in het eerste jaar. In het tweede jaar vroeg juf haar welke strook "breed" was. Die juf, want het staat erboven geschreven.... oja, ze kon al lezen Had ze zichzelf maar geleerd.
Kom op zeg, mijn dochtertje van 2 jaar kent de kleuren al en kan (correct!) tellen tot 10 in het Nederlands en Engels en een beetje al in het Spaans (dankzij Dora). Ze zegt altijd alstublieft en dankjewel, heeft een groot begrip voor humor, is sociaal, speelt rollenspelletjes met de poppen en herkent letters als tekens (ze kan nog niet lezen). Ze kleed zichzelf aan en uit en is dag en nacht zindelijk. Ze moet eerst nog ruim een jaar peuteren voor ze uberhaupt naar de kleuterschool mag. Wat moet ze tot haar 6e nog leren?
Ik ben heel sceptisch over groep 1 en 2 na deze 2 jaren met de oudste en de ervaringen met de dochter van 2 jaar. Ik ben ervan overtuigd dat kleuters grondig onderschat en ondervraagd worden. Aan de andere kant worden peuters en kleuters aan alle kanten gescreend door logopedisten, terwijl hun spraakontwikkeling nog volop in ontwikkeling is. Logisch dat kinderen met 4 jaar nog niet alle klanken kunnen spreken, dat komt echt wel goed.