[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Vier complimenten en pas daarna straf

Vier complimenten en pas daarna straf

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor jufHetty op 13 apr 2011, 13:00

Als een kind zegt: waarom ik en niet hij? Hij praat toch ook of hij doet ook brutaal! Ik heb het altijd gedaan...
Hoe reageren jullie hier dan op?
Als je er tijd voor hebt doe je het direct, anders neem je de maatregel met de belofte dat je het straks doet, maar praat even met het kind. Kan het kind concrete voorbeelden noemen waarin hij het altijd heeft gedaan? Misschien is het echt zo, misschien is het zijn beleving. Heel geruststellend is in zo'n situatie af te spreken dat elke keer als er toch iets gebeurt dat niet de bedoeling is, je allebei even oplet of hij de enige was. Meestal verbetert het hele gedrag daardoor, het kind voelt zich veiliger.
Daarnaast: feitelijk was het kind brutaal / praatte er doorheen / enz. dus dat hij er op wordt aangesproken is logisch. Als hij daar niet meer op aangesproken wil worden moet hij het niet meer doen. Des te duidelijker wordt het wie het nog wél doet...!
Hou zulke gesprekjes heel concreet, niet in de emotie (mee)gaan met het kind want de oplossing ligt in zien wat er anders kan of moet. Ook voor jezelf als leerkracht.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor MeesterP op 13 apr 2011, 15:18

Is iemand in een andere klas zetten hetzelfde als iemand even op de gang laten werken? Wij doen dat op onze school helemaal niet dat we leerlingen naar elkaas klassen sturen. Dus zou op de gang ook kunnen?
Vind je zin wel heel mooi Hetty! Ga het morgen al eens in de praktijk brengen.
2010/2011 -> Groep 7 (24 leerlingen)
2011/2012 -> Groep 7 (27 leerlingen)
2012/2013 -> Groep 8 (26 leerlingen)
MeesterP
PABOforum Peuter
 
Berichten: 114
Geregistreerd op: 03 nov 2008, 19:07
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor MeesterD op 13 apr 2011, 17:17

Is iemand in een andere klas zetten hetzelfde als iemand even op de gang laten werken? Wij doen dat op onze school helemaal niet dat we leerlingen naar elkaas klassen sturen. Dus zou op de gang ook kunnen?
Vind je zin wel heel mooi Hetty! Ga het morgen al eens in de praktijk brengen.
Je bedoelt dat je een kind naar de gang stuurt waar niemand controle op hem/haar heeft en hij/zij dus kan doen wat hij/zij wil? In het kader van algemene veiligheid zou ik een kind altijd onder toezicht plaatsen. Ook al ben je een kind maar 10 minuten uit het oog op de gang, als er iets gebeurt!!!
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor Robje op 13 apr 2011, 17:36

Kinderen naar een andere klas sturen is toegeven dat je een kind niet aankan; heel eerlijk, maar geen goede basis om nog verder te moeten met een kind, het kent immers je zwakke plek.... Ik ben ook weleens de strafmaatregel voor collega's die sommige figuren niet aankunnen (ik snap niet waarom ik een straf ben, ik ben best een aardige vent en de "gestraften" ervaren het meestal ook niet als straf om bij mij te zitten), maar ik zal nooit een kind bij een collega plaatsen, dat is het begin van het einde....

Je bedoelt dat je een kind naar de gang stuurt waar niemand controle op hem/haar heeft en hij/zij dus kan doen wat hij/zij wil? In het kader van algemene veiligheid zou ik een kind altijd onder toezicht plaatsen. Ook al ben je een kind maar 10 minuten uit het oog op de gang, als er iets gebeurt!!!

Dat klinkt wel heel erg betuttelend.... Ik stuur eigenlijk nooit kids naar de gang; als iemand echt storend blijft (praten tijdens instructie) dan verzoek ik hem/haar (zonder boos te worden) om de klas niet te storen en tijdens de instructie op de gang te werken (of tegen de bakstenen te praten; luisteren altijd, hebben zelfs niks te zeggen). Ik maak me er niet druk om en dat werkt meestal het beste. Ook al doet een kind weleens iets wat ik niet wil, dan heb ik toch nog genoeg vertrouwen en dus hoef ik geen totale controle/zicht voor het geval er "iets" gebeurt....
Een voordeel; hoe langer je voor de klas staat, hoe meer gezag je krijgt/uitstraalt. Waar vroeger elke les een strijd was, is nu één blik genoeg om de handel goed te laten verlopen!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor jufHetty op 13 apr 2011, 18:03

Kinderen naar een andere klas sturen is toegeven dat je een kind niet aankan; heel eerlijk, maar geen goede basis om nog verder te moeten met een kind, het kent immers je zwakke plek....
Ik vind het juist van moed getuigen als je het even niet meer weet.
Wat bedoel je met "een kind niet aan kunnen", dat je er dan geen macht meer over hebt?

Kinderen begrijpen het bij mij heel goed dat ze ergens anders moeten werken, ik heb bijvoorbeeld twee "vaste klanten" in de klas die na de instructie in de rekenles buiten de klas verder werken. Ze vinden het zó fijn dat ze er nu zelf om vragen. Kijk, dat is nou de bedoeling: het kind ontdekt hoe het op de beste manier kan werken. Braaf en stil komen ze af en toe de klas in lopen naar de instructietafel om ook uitleg van mij te krijgen, trots dat ze zoveel af krijgen als ze apart werken.
En af en toe proberen we het, dan zitten ze op hun plek in de klas met hun rekenschrift voor zich. Soms gaat het goed maar als het toch weer omdraaien, trappen, meppen wordt dan hoef ik ze maar aan te kijken en ze weten het weer, met spulletjes onder de arm en een knipoog van mij gaan ze weer fijn op het eigen plekje rekenen.
Ik vraag altijd aan een kind dat stoort wat het nodig heeft om goed te kunnen werken en meedoen (heb je last van je buurvrouw, heb je niet lekker geslapen, ben je zenuwachtig voor iets) en soms overdrijf ik een beetje....Meestal komen we tot de conclusie dat ik er in elk geval niks aan kan en ga doen om het kind bij de les te houden. "We lossen een achterliggende probleem op, je doet mee, of je gaat ergens anders werken. Want je klasgenoten willen graag door met de les, anders kost het meer tijd dan nodig." Bliksemsnel moet zo'n kind beslissen en dat is 99 van de 100 keer: gewoon meedoen. En ik ga onverstoorbaar verder met de les, heerlijk. Die ene keer dat het kind wel ergens anders gaat werken installeer ik 'm met een opdracht die bij de les hoort, verzin ik ter plekke. Geen extra werk, ik blijf neutraal, wel met de uitnodiging dat hij/zij altijd welkom is in de klas maar dan graag wel stilletjes terug komen en goed meedoen.
Belangrijk is: laat het een leerzaam moment zijn voor het kind als het stoort. Ik leer er trouwens ook altijd weer veel van.
Doe niet aan machtsspelletjes. Die verlies je uiteindelijk altijd, en gelukkig maar.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor Juf01 op 13 apr 2011, 18:52

Hetty, wat doe je als een kind zegt:
- Ik heb last van mijn buurman / buurvrouw.
Juf01
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 02 dec 2010, 20:17
Groep: 6
PABO jaar: 4

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor meester R. op 13 apr 2011, 19:20

ik laat altijd als eerst de last omschrijven, en afhankelijk van de daadwerkelijk veroorzaakte last onderneem ik actie
meneer, ik heb nog nooit een meester als juf gehad
meester R.
PABOforum Peuter
 
Berichten: 218
Geregistreerd op: 11 feb 2006, 20:35
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor jufHetty op 13 apr 2011, 21:35

Hetty, wat doe je als een kind zegt:
- Ik heb last van mijn buurman / buurvrouw.
Dan kijk ik eerst of diegene niet zelf de reactie heeft uitgelokt in plaats van het op de buur af te schuiven. Meestal doen ze allebei iets, zijn er onderhuidse irritaties of hebben ze simpelweg niet door dat de één de ander of dat zel elkaar irriteren. Zo was er een keer een kind dat kwam klagen dat de buur in zichzelf praatte tijdens het werken. Had ik eerlijk gezegd niet eens gemerkt, het betreffende kind ook niet! Was ook wel grappig trouwens voor dat kind om te horen dat hij dat deed.
Of zet ik zonder discussie de tafels uit elkaar en heb het er op een geschikter moment over wat er nu werkelijk loos is, meld dat ook en vraag hen op zichzelf te letten terwijl we met elkaar verder gaan.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor MeesterP op 15 apr 2011, 20:15

Is iemand in een andere klas zetten hetzelfde als iemand even op de gang laten werken? Wij doen dat op onze school helemaal niet dat we leerlingen naar elkaas klassen sturen. Dus zou op de gang ook kunnen?
Vind je zin wel heel mooi Hetty! Ga het morgen al eens in de praktijk brengen.
Je bedoelt dat je een kind naar de gang stuurt waar niemand controle op hem/haar heeft en hij/zij dus kan doen wat hij/zij wil? In het kader van algemene veiligheid zou ik een kind altijd onder toezicht plaatsen. Ook al ben je een kind maar 10 minuten uit het oog op de gang, als er iets gebeurt!!!

Nou dit vind ik wat ver gezocht 'als er iets gebeurt' hij zit gewoon naast het lokaal aan een tafeltje zijn werk te doen. hij/zij zal heus niet zomaar uit het raam naar beneden springen of iets dergelijks.
2010/2011 -> Groep 7 (24 leerlingen)
2011/2012 -> Groep 7 (27 leerlingen)
2012/2013 -> Groep 8 (26 leerlingen)
MeesterP
PABOforum Peuter
 
Berichten: 114
Geregistreerd op: 03 nov 2008, 19:07
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor Robje op 15 apr 2011, 21:02

Kinderen naar een andere klas sturen is toegeven dat je een kind niet aankan; heel eerlijk, maar geen goede basis om nog verder te moeten met een kind, het kent immers je zwakke plek....
Ik vind het juist van moed getuigen als je het even niet meer weet.
Wat bedoel je met "een kind niet aan kunnen", dat je er dan geen macht meer over hebt?



Ik denk dat je een zinnetje hebt gequote dat niet van mij is; ik ben het met je eens dat het erkennen van je mogelijkheden moedig is/kan zijn.
Afgelopen weken zijn nogal wat collega's "ziek". Daardoor hebben we veel invallers en dat brengt absoluut geen continuïteit omdat er door het invalbureau elke keer een andere gestuurd wordt. Sommige kinderen met een "uitgebreidere handleiding" trekken dat niet en worden dan weer bij mij gezet; kan ik weigeren als er iemand met een leerling bij mijn deur op barse toon vraagt "meester, heeft u nog een plaatsje voor deze jongen?" Ik los het dan op voor (lees: ben door mijn collega -die ik niet af mag vallen- voor het blok gezet door) die "collega". Wel vraag ik me af hoe het een volgende keer moet als die leerkracht weer invalt in die groep. Dat je erkent dat je moeite hebt met een kind is moedig, maar het probleem verschuiven naar een andere leerkracht is niet de eerste, maar de laatste optie.
Overigens vind ik "macht" een beetje enge term, komt zo dictatoriaal over. Ik krijg liever respect van de leerlingen en besef me dat je ook dat niet af moet dwingen (dat kan altijd nog, maar is ook niet de eerste optie), maar je moet het verdienen.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor lucia op 15 apr 2011, 21:36

Afgelopen weken zijn nogal wat collega's "ziek".
Wat dan? Bad hairdays? :? :lol:
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor Robje op 16 apr 2011, 05:43

Nee, wat privéproblemen waarvoor men denkt minstens 2 maanden thuis te moeten zitten om dat te verwerken. En dan te bedenken dat deze "collega's" altijd zo goed zijn in het trekken van grenzen; het werk mag nooit teveel invloed hebben op het privéleven. Zullen we die ook een keertje omdraaien? Dat het privéleven niet teveel invloed mag hebben op het werk? Het trieste is namelijk dat je nu merkt dat andere collega's om beginnen te vallen vanwege de extra werkdruk die de thuiszitters creëren.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor lucia op 16 apr 2011, 09:39

Aha! :? Pas op dat je niet bij de omvallers gaat horen he?!?
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor jufHetty op 16 apr 2011, 19:09

@Robje: jouw quote kwam van jouw stukje van 13 april, zie je het weer?

Nee, wat privéproblemen waarvoor men denkt minstens 2 maanden thuis te moeten zitten om dat te verwerken. En dan te bedenken dat deze "collega's" altijd zo goed zijn in het trekken van grenzen; het werk mag nooit teveel invloed hebben op het privéleven. Zullen we die ook een keertje omdraaien? Dat het privéleven niet teveel invloed mag hebben op het werk? Het trieste is namelijk dat je nu merkt dat andere collega's om beginnen te vallen vanwege de extra werkdruk die de thuiszitters creëren.

Het is niet makkelijk om de werkdruk te zien verhogen als andere wegens privéproblemen thuis zitten. Toch mag je blij zijn dat het bij jou klaarblijkelijk wel goed gaat. Als je ervaart dat je onevenredig veel werkdruk ervaart moet je dit direct aankaarten bij de directie. Verder kun jij niet beoordelen waarom die mensen twee maanden nodig hebben. Ik zou zeggen: stuur ze een aardig kaartje, daar worden ze in elk geval niet slechter van. Wie weet knappen ze er zelfs sneller van op en in elk geval word jij van zo'n goede daad ook gelukkiger.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Vier complimenten en pas daarna straf

Berichtdoor jufHetty op 17 apr 2011, 18:56

@Robje: bedankt voor je PB-tje, ik heb je inmiddels een reactie gestuurd. Sterkte met deze bijzonder lastige situatie!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Vorige

Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron