[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl • Toon onderwerp - Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?
Pagina 1 van 1

Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 16:58
door Anita
* Presentatie 'De Toekomst Is Mijn School' over ict in het onderwijs
Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc of laptop ter beschikking heeft? Hoe zet je de computer doeltreffend in? Timon Bos, leerkracht van een basisschool en maker van mijnklas.net en Sjef Drummen, adjunct-directeur facilitair onderwijscentrum Niekée geven voorbeelden uit de praktijk. Dat doen zij tijdens de presentatie `De Toekomst Is Mijn School', georganiseerd door OWG (de OnderwijsWerkGroep), woensdagmiddag, 30 juni 2010 te Roermond.


Basisschool `het Bastion' in Klundert duikt de toekomst in met een computer op elke bank en een bijpassende leeromgeving. Wanneer leerlingen een oefening hebben gemaakt, krijgen ze meteen hun cijfer en fouten te zien. Terwijl de kinderen bezig zijn met de oefeningen, ziet de leraar hoeveel procent ieder kind af heeft en welk cijfer hij zal krijgen als hij zo doorgaat. De kracht van de elektronische leeromgeving schuilt in diens maker: Timon Bos, die zijn ervaring in de klas heeft gecombineerd met ict-kennis om een leeromgeving te ontwikkelen die leerlingen en leraren biedt wat ze echt kunnen gebruiken. Op 30 juni 2010 laat meester Timon zien hoe het werkt.
De presentatie vindt plaats in een bruisend onderwijs- en activiteitencentrum te Roermond, waar drie jaar geleden een begin werd gemaakt aan een nieuw leerconcept: het Niekée-leren. Dat is een vernieuwde visie op het leren van kinderen, met een helder doel: onderwijskundig dienstverlenend zijn bij de groei van kinderen. Het leerconcept bevat naast de wettelijk verplichte onderdelen ook een aantal zaken die maatschappelijk gezien van bijzonder groot belang zijn, zoals maximale ontplooiing en groei van leerlingen en medewerkers. Adjunct-directeur Sjef Drummen vertelt tijdens de presentatie over dit bijzonder opmerkelijke onderwijsconcept.

bron: persbericht. Zie http://www.owg.nl

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc of laptop

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 17:01
door Anita
Ideaal lijkt me dit. Ik ben nu zoveel tijd kwijt met het controleren en nakijken van werk. Met dit systeem wordt dat voor een groot deel overgenomen waardoor ik mijn tijd en energie kan gebruiken voor extra hulp aan kinderen.
De directe feedback en het directe overzicht vind ik een heel groot voordeel. In een groep als de mijne; combi 5/6 van 31 leerlingen kun je nu eenmaal niet altijd alles in de gaten hebben.

Ik vraag me overigens wel af hoe het praktisch gezien werkt. Alle oefeningen uit de lesboeken digitaliseren en antwoordmodellen invoeren vraagt natuurlijk eenmalig een enorme tijdsinvestering maar het kan daarna wel veel opleveren.

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 17:08
door JufH
Ik deel je mening helemaal... Dat nakijken komt je wel de keel uit zo onderhand! Maar idd, hoe zit het met de praktijk. Jammer dat Roermond zo ver weg is ;)

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 17:38
door Jan10e
Lijkt mij ook echt ideaal! Als het eenmaal allemaal goed werkt kan het enorm veel werk uit handen nemen. Het enige waar ik een klein beetje bang voor ben is dat kinderen de computer zat gaan worden...

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 18:15
door Robje
Mij lijkt het ook wel wat; als je handig bent met programma's (of handige programma's hebt) dan krijgen de lln veel meer lesstof gericht op hun mogelijkheden/niveau, directe feedback en het scheelt een berg nakijk/analyseerwerk.

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 18:24
door Juffr.J
Wat nakijkwerk een heerlijk systeem, lijkt me. (Oeps, zoveel heb ik nog niet eens na te kijken met mijn stage haha)
Enige waar ik meteen aan denk is dat de kinderen minder schrijven en die vaardigheid en motoriek dus minder zullen ontwikkelen. Ligt eraan hoe je de computer inzet natuurlijk. Gaat dit alleen over het afnemen van toetsen, of ook bij gewone vakken en opdrachten?

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 18:48
door Anita
Zoals ik het lees kan het voor alle opdachten worden ingezet.
Dat van de motoriek en het schrijven vind ik wel een belangrijk punt als je kijkt naar hoe het nu op scholen gaat. Je merkt nu al dat de handschriften steeds beroerder worden. Aan de andere kant wordt dat misschien ook wel minder essentieel. Steeds meer gaat via de computer. Sollicitatiebrieven moeten getypt zijn, kaartjes verstuur je via Internet en boodschappenlijstjes typ je gewoon in op je palmtop.

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 19:31
door thomas
Je schrijfontwikkeling gaat ook samen met je hersenontwikkeling. Ik denk dat daar goed onderzoek naar gedaan moet worden wil je alle kinderen op een pc laten werken.

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 20 apr 2011, 08:24
door kellykoolen
Beste enthousiaste leerkrachten,

De ello:2 die gepresenteerd wordt tijdens de toekomst is mijn school is een leeromgeving die bedacht is door een enthousiaste leerkracht. Timon Bos werkt zelf met de ello2 in de klas. Wij, Stichting OWG, merken dat er steeds meer scholen gebruik gaan maken van de ELLO:2. 27 april aanstaande is weer een presentatie in Roermond, hier wordt ook verteld hoe er wordt omgegaan met het schrijfonderwijs in de klas.

Voor meer informatie kun je kijken op www.owg.nl

Voor degene waar de afstand te ver voor is, komen wij ook graag op locatie presenteren.


Met vriendelijke groet,

Kelly Koolen

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 20 apr 2011, 17:02
door Joke
-Als nakijkhulp? Super. Die tijd kun je veel beter gebruiken, mits je de fouten kunt opvragen, zodat je weet waarmee je leerling geholpen moet worden.

-Er moet dan wel meer aandacht aan het handmatig schrijven worden besteed.

-Er moet een oplossing zijn voor onder de les crashende of vastlopende computers, want een eigentijdse leerling kan heel wat 'verstieren' als de les hem/haar niet interesseert. :D

-En hoe voorkomen we RSI (en vergroeiingen) bij de leerlingen?

-En wat doen we met leerlingen die moeite hebben om van een scherm te lezen? (Zelf kan ik me bij grote hoeveelheden leesstof niet concentreren als het op het scherm staat, dus dan neem ik aan dat er wel meer mensen zijn die daar last van hebben.)

-En hoe vangen we leerlingen op die geen interesse hebben voor computers?

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 22 apr 2011, 09:07
door kellykoolen
-Als nakijkhulp? Super. Die tijd kun je veel beter gebruiken, mits je de fouten kunt opvragen, zodat je weet waarmee je leerling geholpen moet worden.
Je kunt de computer inderdaad gebruiken om het jezelf makkelijker te maken. De werkbladen worden nagekeken en je kunt te allen tijde de resultaten oproepen en bekijke. Je ziet dus wat leerlingen maken en waar ze de fout in gaan of ingegaan zijn.

-Er moet dan wel meer aandacht aan het handmatig schrijven worden besteed.
Je moet natuurlijk het schrijven ook een goede plek geven in je rooster. Het is en blijft belangrijk om een goede balans te vinden tussen schrijven en het werken met een computer.

-Er moet een oplossing zijn voor onder de les crashende of vastlopende computers, want een eigentijdse leerling kan heel wat 'verstieren' als de les hem/haar niet interesseert.
Je kunt te allen tijde werken met de methode die je in je les gebruikt en ook werken met schriften.

-En hoe voorkomen we RSI (en vergroeiingen) bij de leerlingen?
Je kunt aandacht besteden aan de houding. Er zijn cursussen geschreven en programma’s die jouw dwingen om de zoveel minuten rust te nemen en een andere houding aan te nemen.

-En wat doen we met leerlingen die moeite hebben om van een scherm te lezen? (Zelf kan ik me bij grote hoeveelheden leesstof niet concentreren als het op het scherm staat, dus dan neem ik aan dat er wel meer mensen zijn die daar last van hebben.)
-En hoe vangen we leerlingen op die geen interesse hebben voor computers?
Je kunt eenvoudig een keuze maken tussen werken met de computer en werken in een schrift. Je kunt zelf kijken hoe je de computers inzet in de klas.

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 22 apr 2011, 19:45
door Lespakket
Joke, juist bij de aanbod van leerstof zie ik een groot voordeel bij de computer! Ik neem even de kleuter CITO als voorbeeld. Als je die op papier maakt, heeft het kind een bladzijde voor zich met daarop ongeveer 4 regels met opdrachten, elke opdracht bestaat uit 4 plaatjes. Wij gebruiken daarbij een bladwijzer om de opdrachten die nog komen af te dekken, maar de opgave boven de huidige opgave is wel te zien.
Op de computer krijgt het kind steeds maar 1 opgave te zien, tegelijkertijd hoort hij/zij de opdracht. Kinderen zijn vaak beter gefocust als ze naar het computerscherm kijken (de plaatjes zijn hier ook nog eens in kleur, en er 'gebeurt' iets op het scherm, wat ook nog eens mee helpt).

Mijn vraag: vanaf welke groep zouden jullie dit in willen zetten? Ik zie dit zo voor me vanaf groep 4/5 (zeker NIET bij de kleuters!)

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011, 12:19
door kellykoolen
De ello:2 wordt voornamelijk ingezet vanaf groep 4, maar er zijn pilot-projecten bezig met groep 3. Voor de kleuters hebben we het kinderplanbord.
Maar je zou ook werkbladen voor de kleuters kunnen klaarzetten en ze ermee laten werken door bijvoorbeeld opdrachten klaar te zetten waarbij ze op bepaalde pictogrammen/afbeeldingen moeten klikken.

Het is allemaal mogelijk.

We zijn 22 juni in Leeuwarden. We willen iedereen graag uitnodigen om de presentatie bij te wonen.

Kelly Koolen

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 23 mei 2011, 08:21
door jufHetty
We zijn 22 juni in Leeuwarden. We willen iedereen graag uitnodigen om de presentatie bij te wonen.


Locatie? Tijd?

Re: Wat gebeurt er als iedere leerling continu een pc heeft?

BerichtGeplaatst: 26 mei 2011, 14:37
door kellykoolen
De Toekomst Is Mijn School
Leeuwarden

De volgende OWG-presentatie in de reeks ‘De Toekomst Is Mijn School’
zal plaatsvinden op woensdagmiddag, 22 juni 2011 in Piter Jelles YnSicht, Prinsessenweg 4, 8931 EG Leeuwarden


Er is vrije toegang als u zich aanmeldt via

Programma
woensdagmiddag, 22 juni 2011

15:00 ontvangst
15:15 opening
15:30 OWG in vogelvlucht | Wim van Megen
16:15 pauze
16:30 ELLO:2 praktijkvoorbeelden | Timon Bos
17:45 einde

Komt u ook?
Graag zien wij uw aanmelding z.s.m. tegemoet
(i.v.m. de catering).




Timon Bos, leerkracht van een basisschool en maker van ELLO:2 (voorheen: mijnklas.net), geeft voorbeelden uit de praktijk. Dat doet hij tijdens een sprankelende presentatie in de reeks ‘De Toekomst Is Mijn School’, georganiseerd door OWG, woensdagmiddag, 22 juni 2011 te Leeuwarden. Er is veel sprankelend digitaal lesmateriaal dat onlangs voor deelnemers van OWG is ontsloten. Tijdens ‘OWG in vogelvlucht’ laat het OWG-begeleidingsteam zien wat er sinds kort aan nieuw materiaal beschikbaar is.