[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Tongen met puber: werkstraf

Tongen met puber: werkstraf

Het laatste nieuws uit het onderwijs.

Tongen met puber: werkstraf

Berichtdoor MeesterD op 22 jul 2010, 10:14

Een 31-jarige basisschoolleraar uit Helmond is veroordeeld tot een werkstraf van 140 uur en drie maanden voorwaardelijke celstraf voor tongen met een pubermeisje. Volgens de rechter valt dit onder wat de wet noemt 'seksueel binnendringen van het lichaam' en is het feitelijk verkrachting.

De Helmonder kende het meisje via de basisschool waar hij les gaf. Ze kregen verkering met elkaar toen ze in groep 8 zat, en de relatie duurde vervolgens twee jaar. De man gaf het meisje regelmatig cadeaus, stuurde haar liefdesbrieven en dreigde met zelfmoord als ze het contact zou verbreken. De twee zouden alleen hebben geknuffeld en gezoend; van seksuele handelingen was geen sprake.

De straf voor de man was mede vanwege computervredebreuk, schrijft het Eindhovens Dagblad. Hij had namelijk ook de MSN-account van het meisje gekraakt.

Om de zoveel tijd zie je een dergelijk bericht in het nieuws verschijnen. Een zwembadmeester die kinderen misbruikt of een leerkracht (basisschool of voortgezet onderwijs) die vanwege pedofilie in opspraak komt. Het is diep en diep triest dat dergelijke leerkrachten het beeld van 'een meester' verpesten. Het vanzelfsprekende respect van vroeger voor 'de meester' wordt mede door dit soort gebeurtenissen aangetast.

Ellendig voor de leerling, ellendig voor de ouders van de leerling, ellendig voor alle leerlingen die bij hem in de klas hebben gezeten en ook zeker voor de collega's van deze 31 jarige leerkracht.

2 jaar geleden had ik met mijn begeleider hier toevallig een gesprek over. Hij waarschuwde mij toen al hoe kwetsbaar je als man in onderwijsland bent. Als een kind iets beweert ben je sowieso getekend voor het leven, hoe het ook afloopt. En mensen geloven tegenwoordig eerder een kind dan een leerkracht (en tja, als mijn buurjongen een leerkracht zou beschuldigen zou ik ook 'vanzelfsprekend' mijn buurjongen geloven...). Het advies van hem was dan ook: zorg dat je nergens alleen bent met een leerling. Als je even naar het voorraad hok loopt met een leerling om iets te pakken, zorg altijd dat er een 2e leerling (jongen) bij aanwezig is. Op die manier kan je een hoop ellende voorkomen. Niet dat je er vanuit moet gaan dat je door een leerling beschuldigd wordt, maar zekerheid voor alles........

Zo heb ik afgelopen jaar mijn LIO gelopen. De juffrouw kan probleemloos de jongens kleedkamer bij gym binnen lopen en de meiden zouden er waarschijnlijk niet zo vreemd van opkijken als ik bij ze naar binnen zou lopen. Toch zal ik nooit de dames kleedkamer binnen lopen. Niet dat de kinderen er ook maar iets van zullen zeggen (het ligt er ook aan wat ze gewend zijn en welke groep je hebt), maar je weet ook nooit wat de ouders achter je rug om zeggen. En als er eenmaal een roddel op het plein rond gaat, kan je zeggen wat je wil maar het zal altijd blijven hangen.

Werken met kinderen: onwijs leuk, maar wel een kwestie van opletten!

Nu liep ik laatst in de plaatselijke supermarkt en maakte ik een opmerking tegen 1 van de medewerksters die bezig was met de ramen lappen. Ik pakte de spuitbus en spoot een vies kozijn nat. Dit was een oud collega die er uiteraard wel om kan lachen. Haar 'nee, nee niet doen' zorgde ervoor dat een oudere dame (leeftijd: oma) mij toesprak. Ik kon niet opmaken of de oudere dame een grap maakte of lichtelijk geïrriteerd was vanwege mijn handelen. Tja, ze wist natuurlijk niet dat ik de medewerkster kende en dat we op een dergelijke manier met elkaar om kunnen gaan.

Dat bracht mij ook weer terug naar een opmerking die ik maakte in een vorige klas een van mijn laatste dagen. Een paar meisjes kwamen mij vragen op wie ik gek was, of ik een vriendinnetje had (ze had een zus zei ze, maar die had al een vriend en die vriend was leuker want daar mocht ze een keer bij op de brommer en bij mij zou dat vast niet mogen :lol:). Na 5x de vraag 'op wie ben je nou verliefd?' te hebben beantwoord met niemand zei ik met een gekke bek dat ik 'onwijs verliefd was op haar'. Met een glimlach liep ze naar een klasgenootje en lachend vertelde ze 'weet je wat de meester zei? Hij is verliefd op mij!!!'.

Gewoon een onschuldige opmerking, maar als de verkeerde ouder dit verkeerd opvat heb je natuurlijk de poppen aan het dansen..... Dat bracht mij tot de vraag: wat kan je tegenwoordig als meester zijnde wel/niet zeggen of doen. Ik kan die vraag niet beantwoorden. Ik heb mijn eigen manier van met kinderen omgaan en humor (grappige humor, maar ook af en toe sarcastische humor) is gewoon een onderdeel van mijn persoonlijkheid. Ik vindt dat een dergelijke grap wel kon, terwijl sommigen van jullie dit misschien niet kunnen waarderen. Ik heb in de jaren als stagiair nooit een klacht gekregen van ouders of begeleidsters, dus in de praktijk valt het allemaal wel mee. Maar toch......

Het zou zo 'makkelijker' zijn als ik een juf was 8) :lol: :lol:
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Tongen met puber: werkstraf

Berichtdoor FartherAway op 22 jul 2010, 12:40

Heel goed onderwerp vind ik.
Ik vind het heel vervelend dat mannen in het onderwijs zo op moeten passen. Altijd zorgen dat je met een 2e leerling in bijv. een magazijn bent vind ik erg ver gezocht. Daar zou ik niet eens bij nadenken. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik zeg 'wat ben jij toch een lieverd', als een leerling iets heel aardigs voor een klasgenoot doet. Zelfs daar moet ik eigenlijk bij nadenken, omdat iedereen dat anders kan opvatten.

Terugkomend op jouw vraag..dat is een moeilijke. Ik zou geen hele lijst willen maken van dingen die een meester mag zeggen of doen. Het ligt er natuurlijk ook aan op wat voor manier je een opmerking brengt. Binnenlopen in de meidenkleedkamer zou ik nooit doen. Ik vind dat juffen dit vanaf een bepaalde leeftijd ook niet meer moeten doen. Sommige kinderen beginnen toch al te puberen en vinden dat gewoon niet prettig. Ik weet nog dat mijn lerares in de eerste klas zelfs af en toe binnen kwam stappen. Leuk is anders, haha.
Qua opmerkingen probeer ik er altijd op te letten dat ik het woord 'lief' niet teveel gebruik, omdat sommige mensen dit heel verkeerd op kunnen vatten. 'Wat ben jij toch leuk' kan ook verkeerd worden opgevat, dus dat doe ik ook liever niet. En voor de rest..tja..moeilijk. Soms merk je het pas als je iets eruit hebt geflapt.

Ik ben heel benieuwd wat andere leden zullen reageren.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Tongen met puber: werkstraf

Berichtdoor Mniekske op 27 jul 2010, 13:05

Om even te reageren (als vrouw zijnde ;) ) op het onderwerp de kleedkamer inlopen. Ik loop, zeker bij de bovenbouw, ook niet zomaar de kleedkamer van de jongens in hoor. Als er wat aan de hand is, veel herrie/ruzie of iets dergelijks, klop ik eerst even op de deur voordat ik zomaar naar binnen loop. Zeker de bovenbouw jongens vinden dit toch wel prettig, slaan ff een handdoek om ofzo als ze nog niet aangekleed zijn, en wanneer ik weer weg ben kleden ze zich verder om.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast