onderwerpen kringgesprek

Tip elkaar met goede boeken. Waar hebben we wat aan?

onderwerpen kringgesprek

Berichtdoor marloesvdberg op 04 jan 2009, 12:16

Hallo allemaal,

Ik kijk al tijden op deze site, maar heb eigenlijk nog nooit zelf een bericht geplaatst. Ik ben sinds september werkzaam in groep 6 en heb al een aantal topics gelezen over het houden van een kringgesprek, maar ik kon het antwoord op mijn vraag eigenlijk niet echt vinden...
Elke maandag is er een halfuur ingeroosterd voor een kringgesprek. En ik weet niet zo goed hoe ik hier nu invulling aan moet geven. Elke week het weekend bespreken begint ook een beetje te vervelen. Dat merk ik ook aan de kinderen.Wat zijn leuke onderwerpen voor in de kring? En hoe kun je met kinderen praten over gevoelens? Hoe kan ik daarmee beginnen?

Ik heb al wel de eigenwijsjes en het knuffelboekje besteld, hoop dat ik hier wat aan heb.
Wie kan mij verder helpen?

Groetjes Marloes
marloesvdberg
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 02 jan 2009, 17:53
Groep: 6
PABO jaar: 0

Re: onderwerpen kringgesprek

Berichtdoor memaris op 04 jan 2009, 12:22

Wat je nog meer in kring zou kunnen doen is over het nieuws praten. Laat twee kinderen een krantenartikel meenemen en praat hierover.
Als je over gevoelens wil praten zou je ook eens kunnen kijken naar de methode Leefstijl hierin staan heel veel leuke onderwerpen. En lessen erbij. Ook heel veel spelletjes en ideeƫn die je in de kring kan doen. Mariske
memaris
PABOforum Peuter
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 29 dec 2007, 17:04
Woonplaats: Apeldoorn
Groep: 4
Schooltype: Christelijk
Functie: invalkracht

Re: onderwerpen kringgesprek

Berichtdoor Joke op 04 jan 2009, 12:38

Er zijn verschillende soorten kringen:
De weekendkring neemt wel een belangrijke plaats in, dus ik zou hem niet helemaal laten vallen. Bv. als binnen/buitenkring uitgevoerd,
dan zijn er veel tegelijk aan het woord en is het niet zo saai om te wachten. De meest opvallende zaken mogen dan door de ll. zelf verteld worden nadat een medeleerling aangeeft dit een interessant verhaal gevonden te hebben.
Boekenkring: kinderen bespreken om de beurt een boek dat ze gelezen hebben, lezen er iets uit voor, lln. mogen vragen stellen.
Nieuwskring: een paar lln. krijgen de opdracht naar het nieuws te kijken of de krant te lezen (jeugdjournaal, krant, streekblad bv.) en de meest opvallende zaken naar voren te halen.
Artikelen worden uit de krant geknipt en op een prikbord gehangen, zodat iedereen het artikel nog eens kan doorlezen.
Spreekbeurt: spreekt voor zichzelf. In groep 6 zou je de spreekbeurt over hun werkstuk kunnen laten houden.
Soemo(sociaal-emotioneel)kring: volgens methode
Probleemkring: problemen etc. die door kinderen worden ingebracht. Kringgesprek om het reilen en zeilen van de klas te bespreken. Er kunnen in de loop van de week felicitaties, klachten, voorstellen, ideeƫn en te bespreken onderwerpen ingediend worden. Die bespreken we in de kring. Beslissingen en groepsregels worden zo genoteerd.
Feestkring: jarige
Muziekkring: gezellig met elkaar zingen en muziek maken (bv. bodysound) of luisteren
Spelletjeskring: spelletjes bv. uit de boeken van Energize etc. of http://www.onderwijz.nl
Meeneemkring: voorwerpen die van belang zijn meenemen en erover vertellen.
Zoals het woord vertolkt, praten we over gevoelens. Gevoelens komen heel expliciet aan de orde als een waardevol deel van een harmonieuze persoonlijkheid. Het kind laat zich kennen in de groep, de groep leeft mee, probeert te begrijpen, praat, biedt mogelijke oplossingen,ā€¦
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Themaboeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast