Er zijn verschillende soorten kringen:
De weekendkring neemt wel een belangrijke plaats in, dus ik zou hem niet helemaal laten vallen. Bv. als binnen/buitenkring uitgevoerd,
dan zijn er veel tegelijk aan het woord en is het niet zo saai om te wachten. De meest opvallende zaken mogen dan door de ll. zelf verteld worden nadat een medeleerling aangeeft dit een interessant verhaal gevonden te hebben.
Boekenkring: kinderen bespreken om de beurt een boek dat ze gelezen hebben, lezen er iets uit voor, lln. mogen vragen stellen.
Nieuwskring: een paar lln. krijgen de opdracht naar het nieuws te kijken of de krant te lezen (jeugdjournaal, krant, streekblad bv.) en de meest opvallende zaken naar voren te halen.
Artikelen worden uit de krant geknipt en op een prikbord gehangen, zodat iedereen het artikel nog eens kan doorlezen.
Spreekbeurt: spreekt voor zichzelf. In groep 6 zou je de spreekbeurt over hun werkstuk kunnen laten houden.
Soemo(sociaal-emotioneel)kring: volgens methode
Probleemkring: problemen etc. die door kinderen worden ingebracht. Kringgesprek om het reilen en zeilen van de klas te bespreken. Er kunnen in de loop van de week felicitaties, klachten, voorstellen, ideeƫn en te bespreken onderwerpen ingediend worden. Die bespreken we in de kring. Beslissingen en groepsregels worden zo genoteerd.
Feestkring: jarige
Muziekkring: gezellig met elkaar zingen en muziek maken (bv. bodysound) of luisteren
Spelletjeskring: spelletjes bv. uit de boeken van Energize etc. of
http://www.onderwijz.nlMeeneemkring: voorwerpen die van belang zijn meenemen en erover vertellen.
Zoals het woord vertolkt, praten we over gevoelens. Gevoelens komen heel expliciet aan de orde als een waardevol deel van een harmonieuze persoonlijkheid. Het kind laat zich kennen in de groep, de groep leeft mee, probeert te begrijpen, praat, biedt mogelijke oplossingen,ā¦