door miek op 30 okt 2010, 10:43
Nog een mogelijkheid:
- Dit verhaal van meester Jaap
en dan bespreken hoe dit bij jullie op school is en evt oefenen (wel met je mentor bespreken zodat je het zeker goed oefent). Je kunt dan ook ingaan op waarom de ramen dicht moeten, waarom jij moet tellen, wat je moet doen als er echt iemand tijdens een alarm op de wc zit enz. Ik weet niet of jullie een digitaal schoolbord hebben maar het vluchtplan inscannen en zo bespreken is dan ook een optie. Kunnen de kinderen zelf verzinnen wat ze moeten doen?
of kijk hier eens:
als je een geschiedenisverhaal pakt kan de verwerking ook zijn dat ze een verhaal schrijven waarbij ze zelf in die tijd leven.
Je hoeft dus niet alleen maar aan tekenen te denken, je kunt daarna ook richting drama, stellen, sova gaan.
of nog iets wat heel verrassend kan zijn (heb ik ooit gedaan in groep 7/8 en dat pakte heel goed uit) een prentenboek voorlezen (bv. woeste willem), de kinderen hebben daarna met hun groepje ook een miniprentenboek gemaakt. Moet je alleen zelf niet bang zijn dat het te kinderachtig is, dat pikken de kinderen zo op en dan vinden ze dat zelf ook.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)