door Kyrtje op 10 okt 2006, 20:42
Ik had afgelopen vrijdag nog even kort met de juf van groep 3 gepraat, eigenlijk meer tussendoor, maar toen hoorde ik weer dingen die ik nog niet wist, misschien toch even het vermelden waard. Zal even het verhaal uitleggen.
Vrijdagmiddag had groep 3 een rekenles opstaan, deze was leerkrachtgebonden. Tijdens de pauze hadden ze het erover, dat ze niet zeker wist of dit door kon gaan, omdat die bewuste jongen er meestal voor zorgde dat een leerkrachtgebonden les niet veel werd. Meestal deed ze deze lessen ook als die jongen bij mij is. Vrijdag was dat echter niet gelukt door omstandigheden. Aangezien ik toch een vrije werkles had 's middags, met eigen speelgoed enz. bood ik aan dat hij wel een half uurtje ofzo bij mij mocht komen, maar dan zou ik hem wel laten meespelen, dus geen werkje deze keer.
Daar was ze ook heel blij mee, en dus hebben we dit zo gedaan. Nou, hij heeft geweldig leuk gespeeld met alle kinderen, loste ruzietjes netjes op enz. (iets dat soms heel moeilijk is bij hem) dus stuurde ik hem terug met een mooie sticker.
Na school even naar groep 3 gelopen om te vragen of hij er nog iets over vertelt had. Ja dus, heel blij was hij geweest en dolenthousiast. Ik was dus nieuwsgierig of dat altijd zo was, of alleen nu hij mocht spelen. Hij gaat wel altijd vrolijk weg en komt leuk erbij zitten, maar misschien is dit maar schijn. Gelukkig was dit niet zo, 's morgens staat hij blijkbaar te springen om naar groep 1/2 te mogen.
Na nog even verder gepraat te hebben, en ik vroeg waarom ze geen leerkrachtgebondenles kon geven als hij erbij was, kwamen weer wat meer dingen voor me. In groep 3 komt hij dus inderdaad niet mee, hier ervaart hij natuurlijk zijn onkunde en dat uit hij blijkbaar in agressie, en dan flinke agressie. Bij ons in de groep kan hij werken op zijn niveau en krijgt hij soms net dat beetje meer aandacht dat hij nodig heeft.
Cognitief is hij dus gewoon zwak, maar dit uit zich heel erg in het sociaal-emotionele, waardoor hij helemaal niet meer meekomt in groep 3.
Ik weet niet zeker of dit me nu verder helpt met de vragen die ik nog heb, over de manier van begeleiden, maar het schept voor mij alweer meer duidelijkheid over het kind zelf en de reden waarom hij naar ons komt. Die reden wordt steeds uitgebreider, en langzaam maar zeker krijg ik een steeds beter beeld.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik vond dit wel even het vermelden waard, was er alleen nog niet aan toe gekomen.
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2