Dag Supermees,
Ondanks het feit dat het nog jonge kinderen zijn in groep 4 denk ik dat deze kinderen best al wel (aardig) het verschil weten tussen lachen met elkaar of om elkaar. Persoonlijk zie ik het overdreven en onnodig veel lachen gedurende de lessen als een negatieve vorm van aandacht vragen. Kinderen vertonen dit gedrag net als ander ordeverstorend gedrag vaak bij de ene leerkracht meer dan bij de ander, ze weten precies bij wie ze welk gedrag kunnen vertonen. Aangezien het ordeverstorend gedrag is lijkt het me dat duidelijke regels en grenzen stellen het belangrijkste is om mee te beginnen. Natuurlijk kan je dit koppelen aan een les over respect, pesten of sociale omgang dit verschaft de kinderen inzicht over het waarom van de regels. Maar wees je ervan bewust dat een les over lachen met veelvuldige lachers in de klas wel eens erg lachwekkend zou kunnen worden.
Mijn ervaring is dat het vaak helpt om de lachers niet meer naast elkaar te laten zitten, in je ééntje lachen zal een kind veel minder snel doen.