ervaringen alpha smart

Alles wat niet in de andere zorgonderwerpen past.

Moderator: Anne

ervaringen alpha smart

Berichtdoor juffemke op 03 jan 2008, 19:33

In mijn klas (groep 6) zit een kind met PPD-NOS.
Hij heeft moeite om zijn werk (met name taalwerk) op te schrijven.
Ook is zijn fijne motoriek niet zo goed.
We zijn nu aan het denken om een alpha smart aan te schaffen.
(een toetsenbord die veel bladzijdes kan opslaan, met spellingcontrole, met usb-kabel om te printen en op de pc werk in totaal terug te zien etc.).
Is er iemand die ervaring heeft met een alpha smart?
Positief/negatief en waarom?
Ik hoor het graag.
This is the day
juffemke
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 19 okt 2003, 13:46
Woonplaats: Purmerend
Groep: 7
Schooltype: oecumenisch
PABO jaar: 0

Re: ervaringen alpha smart

Berichtdoor Rolf op 04 jan 2008, 14:49

Er zitten bij mij op school verschillende kinderen die werken met een alpha smart. Vaak hebben ze even tijd nodig om te beseffen dat ze er mee willen werken. Je kunt ze ten slotte niet dwingen. Het valt ook wel op, maar gelukkig zijn de meeste kinderen heel tolerant. Alleen tijdens het maken van een proefwerk kan het tikken op het toetsenbord storend zijn. Verder is het heel handig dat uitprinten.
Kinderen werken bij ons niet tijdens iedere les met de alpha smart. Bij de zaakvakken wordt er in werkboeken gewerkt, dat gaat niet met een alpha smart.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Docent VMBO LWOO
Rolf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 17 jun 2007, 18:52
Woonplaats: Het zuiden van Nederland

Re: ervaringen alpha smart

Berichtdoor JufSabine op 04 jan 2008, 22:33

Ik heb een jongen in mijn klas (groep 8, dyslectisch) die werkt met de alphasmart.
Het is een handig apparaat alleen moet je ervoor zorgen, zoals in het bericht hierboven al gezegd wordt, dat ding door
de rest van de klas geaccepteerd wordt. De jongen bij mij in de klas vond het in het begin erg moeilijk om de aplha smart
te gebruiken omdat daarmee nog eens duidelijk werd dat hij anders was dan de andere kinderen.
Daarom hebben wij in zijn geval besloten het alleen bij spelling en sommige taalopdrachten te gebruiken.
Bij zaakvakken werkt hij gewoon in de werkboeken, voor hem prettig want dan kan hij meedoen.

Maar nog even over de alphasmart want daar ging het tenslotte over. Ik vind het een prettig hulpmiddel
voor het kind en voor jou als leerkracht. Maar let er op dat je hem op vaste momenten print e.d. want anders schiet
dat er snel bij in, merk ik :oops:

Groetjes Sabine
JufSabine
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 08 jul 2007, 13:33
Groep: 8
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht


Keer terug naar Algemene zorg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten