door juf suus op 24 nov 2012, 19:23
Wij gebruiken het ook maar ik gebruik de handelingsbevoegden niet echt.
Jij wel?
En wat is jouw ervaring met het invullen van de lijsten?
Ik heb de ervaring dat je de lijsten redelijk aan de positieve kant moet invullen.
Als je al een paar keer 'soms' aanklikt is het al snel rood..
Wat is jouw ervaring ermee?
Wij vullen ZIEN in voor het eerste meetmoment (eind oktober)
Wat misschien wel handig is om te weten, is dat je ZIEN op 2 manieren kan invullen.
Je kan ervoor kiezen om per leerling alle stellingen in te vullen en dan door te gaan met de volgende leerling.
Maar je kan er ook voor kiezen om per stelling alles in te vullen.
Wij hebben een aantal keer per jaar op woensdagmiddag vergadering en we gebruiken dan 1 van de woensdagen om ZIEN in te vullen.
Op deze manier kunnen duo partners ZIEN samen invullen, omdat zoals Anita al schreef dat degene die het laatste de stellingen invult, dat deze resultaten zichtbaar worden op de groepskaart.
Ik ken ook wel scholen waarbij duo partners allebei de helft invullen en dan vervolgens naar elkaars stellingen kijken om te zien of er over bepaalde stellingen nog gediscuseerd moet worden.
Onze ervaring is ook dat je ZIEN redelijk positief moet invullen, wil niet je hele groep in het rood staan.
Wij hebben op school dus de afspraak met elkaar gemaakt dat als gedrag echt een probleem vormt we de stelling "negatief" aanvinken.
Komt bepaald gedrag af en toe voor, maar vormt het verder geen probleem voor de leerkracht of voor het kind dan vullen we het positief in.
Vervolgens kijk ik welke handelingsadviezen zijn gegeven en tijdens de groepsbespreking wordt dan afgesproken met welke leerling(en) we aan de slag gaan.
Soms is het ook mogelijk om adviezen te clusteren.