Vooraleer een beslissing te nemen over het al dan niet laten overgaan van dit meisje, zou ik haar zeker en vast grondig laten testen!
IQ, algemeen functioneren, geheugen, aandacht, visuele problemen, dyslexie,...
Welke reden zou je opgeven om dit kind te toetsen? In Nederland is er per school maar heel weinig geld beschikbaar om kinderen te laten onderzoeken.
Dyslexie wordt daarom niet onderzocht vóór het voortgezet onderwijs.
Daarnaast moet je op papier hebben staan wat er allemaal met deze ll. is gedaan in de loop der jaren om het lezen te bevorderen.
Als school kun je dus maar beter veel tijd hierin steken en een goede administratie hierover aanleggen.
Mocht dit probleem hardnekkig aanwezig blijven, kom je in aanmerking voor een onderzoek in een leeskliniek. (Met enorm lange wachtlijsten
) Hier moet je ook weer laten zien wat je met het kind hebt gedaan om het lezen te verbeteren.
Het is ook wel eens aan te bevelen door te toetsen en de tijd los te laten. Vaak worden een of meerdere AVI-niveaus even slecht gelezen (of even goed, 't is hoe je het bekijkt). Tijdwaarneming maakt deze lln. helemaal nerveus. Probeer het nog eens, maar nu zonder tijd.
Geef zo'n ll. even gelegenheid erin te komen door eerst iets anders (zelfde letterformaat) te laten lezen.