luc de koning of zuid-vallei?

Alles wat niet in de andere zorgonderwerpen past.

Moderator: Anne

luc de koning of zuid-vallei?

Berichtdoor marjolein84 op 13 aug 2008, 14:55

Hallo,

Wij hebben op school zowel de methode 'luc de koning' als 'zuid-vallei'. Ik wil één van deze methoden gaan gebruiken in groep 5 voor de kinderen met een laag avi (3 en 4) en dmt niveau. Welke methode lijkt jullie het meest geschikt?

Alvast bedankt!

Groetjes Marjolein
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: luc de koning of zuid-vallei?

Berichtdoor thomas op 13 aug 2008, 15:18

Ik ken de teksten van luc de koning. wij gebruikten ze voor Ralfi. De zuid-vallei teksten ken ik niet. Ik vind de teksten van luc de koning niet echt meer kunnen (tenzij er nieuwere zijn dan wij hebben.) Ze zijn oubollig, niet in de belevingswereld van de kinderen en niet leuk om te lezen.
Wat wij doen met ralfi is teksten uit bijv. meester Jaap, een tekst uit een informatieboek, op internet teksten rond het thema. We kijken dan niet eens naar het niveau als het maar uitnodigt tot lezen, dat is wat je wil. Vaak pikken ze het dan sneller op!

Voor inderen die laag in groep 5 op dmt scoren ging ik altijd flitsen op de computer. Dit deze ze in maatjes. Ging erg goed, ook de dmt's daarna.
Laatst bijgewerkt door thomas op 18 aug 2008, 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: luc de koning of zuid-vallei?

Berichtdoor marjolein84 op 13 aug 2008, 15:40

Hallo Thomas,

Zuid-vallei is ook aardig oubollig.
Voor het ralfi-lezen gebruiken wij teksten uit taptoe's en okki's (verhalen, informatief).

Hoe gaat dat flitsen op de pc precies bij jullie? Wij hebben bij Ambrasoft wel flits, maar daar gaat het erom dat ze de woorden van het woordpakket goed leren te schrijven en gaat het dus niet zozeer om het snel lezen van woorden.

Groetjes Marjolein
Laatst bijgewerkt door marjolein84 op 20 aug 2008, 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: luc de koning of zuid-vallei?

Berichtdoor thomas op 13 aug 2008, 17:59

flits is al een oud programma. Hierbij moeten leerlingen of het woord hardoplezen, maatje (goede lezer, blijft zo technisch oefenen) drukt voor het volgende woord of het natypen (werk je alleen). Je kunt hier ook zelf woorden toevoegen maar er is een goede opbouw. Als ze het getoetste niveau beheersen gaan ze verder. Misschien dat ook in ambrasoft beide mogelijkheden zitten.

http://www.nib.nl/producten/flitsnet/index.html dit is wel de nieuwste versie van het programma. Wij hebben versie 1 geloof ik.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: luc de koning of zuid-vallei?

Berichtdoor marjolein84 op 14 aug 2008, 14:51

Hallo Thomas,

Bedankt voor de informatie.
Volgens mij hebben wij voorheen ook die flits gehad, maar nu ambrasoft er is, is flits eraf. De mogelijkheid tot natypen is er wel, oplezen weet ik niet, maar ga ik nazoeken.
Woordlijsten op papier lezen met een maatje kan natuurlijk ook altijd. Dan gaat de DMT misschien ook wat omhoog, want vind dat die vaak achterblijft bij de AVI.

Groetjes Marjolein
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: luc de koning of zuid-vallei?

Berichtdoor thomas op 17 aug 2008, 12:54

DMT blijft vaker achter bij de avi's. Ik merk vaak dat als kinderen avi 9 hebben ze zakken met dmt's. Woordrijtjes lezen, aan elkaar voorlezen en flits zijn dan erg goed.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber


Keer terug naar Algemene zorg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron