Er is al eerder hierover gesproken op het forum:
viewtopic.php?f=9&t=15361&hilit=+Kids+skillsKids' Skills is vrij 'nieuw' hier in Nederland voor zover ik weet, ik heb het onlangs hergeïntroduceerd hier op het forum, omdat het me een hele goede methode leek. Je hebt er vast al iets over gelezen.
Ik kwam er weer mee in aanraking door een artikel in
http://www.praxisbulletin.nl (november 2008) en je kunt er ook het een en ander over lezen op
http://www.kidsskills.org .
Wat mij het meeste trekt is dat je iets nieuws aanleert dat het verkeerde vervangt. Net even iets andere benadering dan het foute afleren als je begrijpt wat ik bedoel.
Het uitgangspunt wordt gekenmerkt door de positieve benadering en is dan ook: 'wat wil je gaan leren en waarom?'
Misschien wel (onmerkbaar) gestuurd door de leerkracht, maar toch uit het kind komend.
Nog een paar positieve punten vind ik:
-het ermee naar 'buiten' treden (door de ll.), dus iedereen krijgt te horen wat de ll. graag wil gaan leren
-het inschakelen van klasgenoten, die daarmee gaan helpen (vrienden, zowel als klasgenoten die er zelf erg goed in zijn)
Er is nog veel meer positiefs in.
Onlangs waren we hierover in discussie op het forum en kwam het stickersysteem weer naar voren.
Een beloningssysteem voor als je je foute gedrag NIET vertoont. Maar ik kan me voorstellen dat je als stagiaire even afwacht wat je mentor vindt, al is er wel een goede kans voorbij gegaan.
Ik dacht meteen: 'Wat jammer dat we met z'n allen die stap naar Kids' Skills niet durven nemen. 't Is zo'n stuk positiever en het kind krijgt daadwerkelijk een nieuwe vaardigheid aangeboden waarop hij trots kan zijn als het hem lukt om deze onder de knie te krijgen. '
Hulde aan de orthopedagoog van de sbd die de knop nu gaat omzetten en ik hoop dat er binnenkort hordes leerkrachten zullen volgen.
Antwoord op je vraag: nee, ik heb geen ervaring ermee, want de mensen die ik dit heb aangeraden, grijpen zich nog steeds vast aan het oude vertrouwde beloningssysteem voor als je je foute gedrag niet vertoont. Bekender en veiliger.
Aanvulling: bij jou op school is het helemaal mooi in praktijk te brengen, want het uiteindelijke doel van Kids' Skills kan zijn, dat de hele groep (in groepjes) aan bepaalde vaardigheden werkt. Hieraan is nu nog nauwelijks aandacht besteed. Eerst even het roer omgooien, ervaring opdoen met één leerling. Maar lukt het dan zou je hele groep hiermee kunnen werken.
Succes. Ik weet dat je enthousiast zult zijn over het resultaat.
Uit het topic: Rumoerig & drukke kinderenwat mij erg geholpen heeft is het boek kids skills lezen. Daarbij bezie je de voor jou 'irritante gedragingen van kinderen' als vaardigheden die ze nog niet hebben, die ze nog moeten aanleren. Daar kun je met kinderen een contract over opstellen, over hoe ze die vaardigheid wel gaan leren.
aanrader
karen