[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - kinderen met eigen leertraject

kinderen met eigen leertraject

Alles wat niet in de andere zorgonderwerpen past.

Moderator: Anne

kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor sann op 28 dec 2008, 11:13

hallo,

ik wou wel eens weten of jullie het volgende ook kennen op school.
Wij hebben een aantal leerlingen in de bovenbouw ( groep 7 en 8 ) die voor rekenen of taal of beide niet mee kunnen met de klas. Dit om allerlei redenen: dyscalculie, autisme, anderstaligen, beperktere intelligentie... Deze kinderen zijn wel al doorverwezen naar het bijzonder onderwijs ( is in Ndl speciaal onderwijs zeker he? ) maar bij ons in belgië kiezen de ouders nog steeds wat ze doen.
Deze kinderen zitten gewoon in groep 7 of 8, hebben onderweg wel al eens gedubbeld en krijgen nu leerstof op maat. Dus geheel op eigen niveau.
Ikzelf heb groep 5 en ik neem ook deze kinderen onder mijn hoede gedurende 8u per week.
Gebeurt dit bij jullie ook? ik heb dit zelf nog maar weinig op andere scholen gezien maar ben wel van mening als ze er dan toch zijn kunnen ze maar beter iets nuttigs krijgen... Zij worden dan klaargestoomd voor een B-jaar in het middelbaar ( dit is meer beroepsgericht )

Zijn er die dit herkennen?
Hoe werken jullie met deze kinderen? En welke materialen gebruik je?
Zelf ben ik momenteel bezig met een hele rekenbundel in elkaar te steken over de verschillende leerjaren heen zodat ik een "complete" leerlijn heb. Voor taal vind ik het al heel wat moeilijker...
De kinderen krijgen bij mij instructie en maken hun werk dan in de klas terwijl de andere kinderen met andere dingen bezig zijn... tijdens de week kom ik hen dan nog halen om te evalueren en bij te sturen waar nodig.

ik hoor graag hoe het bij jullie gebeurt!

sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor tientje op 28 dec 2008, 14:14

Hoi Sann,

Even een reactie op hoe het bij jullie gebeurt. Dit heb ik inderdaad ook nog niet vaak gehoord. Het jij fulltime groep 5 of ben je een bepaalde tijd ambulant om deze kids met een eigen leertraject te helpen? Zij werken, als ik het goed begrijp, dus niet op hetzelfde niveau als de kids bij mij in de klas.

Ik heb op het moment groep 8. Daar zit ook een jongen in die op het niveau van groep 6 denkt en leert.
Ik heb het voordeel dat ik een onderwijsassistent heb, omdat ik een grote groep (33 ll) heb. Dat betekent vier ochtenden in de week extra hulp. (buiten de klas)
Deze o.a. neemt deze jongen 2x in de week een half uur mee (op maandag en donderdag). Dan geeft ze uitleg voor 2 of 3 dagen voor rekenen en taal. Ze maakt dan ook een weekschema voor hem. Daarin staat precies wanneer hij wat moet doen voor rekenen en taal. Hij doet dit op hetzelfde tijdstip als de rest van de kinderen. Alleen maakt hij dan zelfstandig zijn eigen werk. Zo werkt hij dus helemaal aan zijn eigen programma voor rekenen en taal. Dit programma bestaat gewoon uit een aantal boeken lager. Hij is op het moment bezig met Rekenen boek 6A en Taal boek 6B . Hij heeft ook een poosje maatwerk van rekenen gedaan, maar onze ervaring is dat het vaak niet bevorderend is voor de motivatie. Ze werken dan namelijk uit kopieerbladen en niet uit een gewoon boek, zoals de andere leerlingen.
tientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 106
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 18:48
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor miekiemousie op 28 dec 2008, 16:42

Ik werk niet in 7/8, maar weet wel dat daar kinderen zijn die hetzelfde hebben.

Wij werken zoiezo op school met 3 niveau's. cool-gaaf-stoer. Kinderen die in cool werken, die krijgen de minimale stof.
Bij rekenen betekent dit dat de kinderen in thema's werken. Wij werken met de methode pluspunt, maar in één bladzijde van het boek of werkboek komen daar verschillende thema's aan bod. Voor de kinderen die in cool werken (laagste niveau) is dit erg verwarrend. Eerst optelsommen maken, dan keersommen, dan weer een tabel, dan weer iets heel anders.
Wij hebben dit nu anders aanpakt. Wij kijken wat de kinderen in een blok moeten beheersen, dit doe ik in groep 4 aan de hand van de toets. de toets bestaat altijd uit 4 onderdelen. Van de 4 onderdelen pakken we er 3 die we in 3 weken goed oefenen. Bijvoorbeeld week 1 alleen maar dingen van keersommen, week 2 optellen/aftrekken, week 3 de klokken. Zo zijn ze dus in één week maar met één onderdeel bezig en oefenen ze dit goed in. Ze maken uit het blok de sommen gewoon van het boek en werkboek, maar niet op de volgorde die het boek aangeeft. Het lijkt nu heel verwarrend hoe ik het uitleg, maar ik merk dat het moeilijk uitleggen is, maar makkelijker als je het ziet.
In de bovenbouw werken ze ook met de andere vakken op die drie niveaus. Echter ik weet niet in hoever ze de cool-lijn daarbij toepassen.

Op deze manier kan je sommige kinderen langer bij het 'gewone' onderwijs houden. Echter er blijven kinderen die het op een gegeven moment niet meer aankunnen. Voor rekenen gaan we dan over op de methode 'Alles telt voor iedereen'. Hiermee behalen de kinderen de einddoelen voor groep 6, wat ze eigenlijk moeten behalen. Ik ben er zelf erg blij mee.

http://www.netwijs.nl/software/Meulenho ... dereen.htm
http://www.thiememeulenhoff.nl/Virtueel ... 0&markt=66

Voor spelling wordt vaak een apart programma gemaakt aan de hand van Zuid-vallei of spelling in de lift. Bij taal weet ik het niet precies, als je wilt zou ik het best na kunnen vragen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor Joke op 28 dec 2008, 22:20

Ja Sann, bij ons gebeurt dat ook wel eens, maar niet met zo veel leerlingen. Wij hadden vorig jaar twee lln. in groep 8 die net even te intelligent voor het S.O. waren, maar rond het niveau van groep 6 bleven steken.
Wij hebben voor rekenen met een speciale toets (de naam weet ik niet meer) vastgesteld welke belangrijke rekenonderdelen deze lln. nog niet onder de knie hadden en hebben toen deze zaken m.b.v. de methode van groep 6 laten maken. Lang niet alles dus, want ze konden toch niet veel bijzondere dingen bevatten.
Inderdaad kwamen ze onder begeleiding van de stagiaire (en twee dagen een uur bij mij als er ergens nog iets extra uitgelegd en begeleid moest worden) om hun werk te maken en uitgelegd te krijgen.

In groep 7 werkten ze al met een apart programma en om tijdverlies te voorkomen (schrift kwijt, boek is er niet etc. etc.) hadden ze het daar zo geregeld:
-de lln hadden een los laatje dat ze 's morgens aangeboden kregen met een uitgebreid stap-voor-stap dagprogramma erbij
-in het laatje had de juf zelf al de boeken, schriften en materialen uitgezocht die die dag aan bod waren, verder bleef alles bij de juf in de vensterbank (achter en naast haar stoel, zodat ze er oog op kon houden)
-in hun kastje hadden ze alleen maar schrijfmaterialen etc. die je nou eenmaal op school nodig hebt + een leesboek, verder niets.
-ze startten elke morgen met een vaste oefening voor spelling en/of het verbeteren van de fouten, in die tijd werd de groep aan het werk geholpen.
-dan kregen zij uitleg bij wat er gemaakt moest worden
-zij werkten zo hun dagtaak af
-werk dat af was werd in hun la ingeleverd en z.s.m. door de leerkracht gecorrigeerd, zodat het die dag nog verbeterd kon worden/ uitgelegd indien nodig.
-aan het eind van de dag werd alles ingeleverd in de la (als iets niet af was moest dat alsnog worden afgemaakt, desnoods na schooltijd)
-de volgende morgen begon het weer op dezelfde manier, alleen moest ev. werk nog verbeterd worden

Deze werkwijze eiste erg veel van de leerkracht, maar door het strakke regime werd er nauwelijks tijd verknoeid. Deze twee lln. waren anders echt in staat een hele dag niets te doen, naar schriften te zoeken, boeken, pennen etc kwijt te zijn, naar de wc en ga zo maar door. Als je het niet hebt meegemaakt geloof je je ogen niet als je het ziet gebeuren en er geen grip op krijgt (zoals bij een invaller).
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor sann op 29 dec 2008, 10:10

idd joke dat gevoel heb ik ook dat er veel tijd verloren gaat...

nog even wat meer verduidelijken, ik heb dit jaar niet voltijds mijn groep 5. Ik heb deze klas nu 19lesuren van de 28 lesuren die er zijn per week. De andere uren heb ik de kinderen met een ander traject. Dit jaar zijn het er 6 in totaal. 4 die rekenen en taal apart krijgen en 1 die enkel rekenen bij mij doet en 1 die enkel taal bij mij doet.
de niveaus:
1 op rekenen eind 4/begin 5 en taal 4
2 op rekenen 5/ taal 4
1 op rekenen 4/ taal 3
1 op rekenen 5
1 op taal 5
hoop dat het zo wat duidelijk is.
Uiteindelijk zijn deze kinderen allemaal anderstaligen behalve 1. Vaak kinderen die niet altijd even regelmatig naar school komen of geweest zijn. Dit is al de eerste reden waarom het wat moeilijker gaat, vaak ook door taal! Deze kinderen hebben het moeilijk en bij 3 van hen is een lager iq vastgesteld maar hier staan de ouders absoluut niet open voor bijzonder onderwijs waardoor ze dus gewoon bij ons blijven...

ik ben nu volop aan het zoeken hoe ik hen beter kan begeleiden. De klasleerkracht heeft in principe geen werk met hen ( tenzij ze er op wijzen dat ze hun werk moeten doen en in uitzonderlijke gevalen iets kleins uitleggen, maar normaal gebeurt alle uitleg door mij )
IK zal even mijn rooster voor hen uitleggen.
Ik heb op maandag 75 minuten dat ik met hen kan werken. Dinsdag 75 minuten. Woensdag 100 minuten, donderdag niets en vrijdag 75 minuten.
Hoe zouden jullie het werk van deze kinderen aanpakken? Ik denk nu aan een soort dag/weektaak waarbij ik in het begin de instructie geef? Momenteel heb ik het gevoel dat er weinig structuur in zit en zitten de kids soms al eens zonder werk, naar het einde van de week toe... Wat ik zelf heel erg vervelend vind, maar ik heb ook niet altijd de tijd om met hen bezig te zijn, ik heb ook nog mijn groep 5 waar ook enorm zwakke kinderen tussen zitten.

Qua materialen gebruik ik voor rekenen de methode aangevuld met extra werkblaadjes van overal, maar ik heb wel alles gekopieerd en herwerkt want sommsige dingen zijn uitbreding en voor hen dus niet van toepassing en we vinden het weinig motiverend dat deze kinderen er steeds met hun neus op gedrukt worden aan welk niveau ze maar zitten. Ik bedoel ze weten het want regelmatig heb ik hier wel eens een gesprek over met hen, maar ik vind het niet nodig om ze dit dagelijks te laten voelen plus de andere kinderen in de klas hoeven niet te weten op welk niveau ze precies werken!
Voor taal heb ik momenteel enkel losse flodders, dus dit zit echt nog niet goed... spelling gebruik ik wat ik heb in mijn klas.

alvast bedankt voor het meedenken!
sann

Wie helpt?
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor Joke op 29 dec 2008, 14:18

Tja, ik blijf erbij, sann, dat het systeem met het laatje en de dagtaak dé beste manier is. Het maakt niet uit wie de opdrachten die dag in orde maakt.
(Jij werkt alle dagen. Dan zou dat een taak van jou kunnen worden om dit elke dag 's middags na schooltijd of 's morgens voor schooltijd in orde te maken.)
Hoe minder personen hiermee te maken hebben hoe beter.
Dan heb je moeilijkheid 1 opgelost: tijdverlies.

Je hebt meteen antwoord op je vraag dag- of weektaak: deze lln. géén weektaak geven maar een dagtaak. Hierin kun je dan het werk dat verbeterd moet worden of extra uitleg nodig heeft verwerken, zonder dat ze het gevoel hebben achter te raken bij de taak die hun opgelegd is.
Quote: Ik heb op maandag 75 minuten dat ik met hen kan werken. Dinsdag 75 minuten. Woensdag 100 minuten, donderdag niets en vrijdag 75 minuten.
Omdat je deze lln. niet op donderdag hebt zou je hier misschien voor twee dagen werk kunnen geven, je hebt woesdag extra lang de tijd om dingen uit te leggen en je kunt ook voor de donderdag taken uitzoeken die minder uitleg nodig hebben, zodat even een aanwijzing vasn de leerkracht vaak al genoeg is.

Ik begrijp eruit dat je deze lln. elke keer allemaal tegelijk hebt. Het is voor mij niet te bepalen op welke momenten jij tijd vrij kunt maken voor de instructie, maar ik zou er werkjes bijdoen die elke dag gebruikt kan worden om mee te starten.
Ik denk dan aan een spellingblad dat die week voor die kinderen aan de bod is. Vaste oefenvormen met de woorden zouden het beste zijn als het werkblad af is.
En een tafelboek ernaast gebruiken, zodat er altijd gewerkt kan worden. Een tafelboek kan nl. nooit kwaad, op deze niveaus zeker niet.
Het leesboek is als derde aanwezig. Geen tekenblaadjes, kleurplaten o.i.d. Dat doen ze maar in hun vrije tijd.
Voor deze kinderen is het erg belangrijk dat er een vaste lijn in gebracht wordt.
Voor elk kind maak je een lijst in welke volgorde er gewerkt moet worden:
1. fouten verbeteren van de vorige dag als dat zelfstandig kan
2. afhankelijk van de behoefte tafels of spelling als tweede en derde
Voor de taalkinderen zou je hier ook al aan een taak kunnen laten werken (uit het boek) die wel zelfstandig gemaakt kan worden.
4. leesboek
Ze kunnen dus altijd ergens mee bezig zijn en MOETEN altijd ergens mee bezig zijn. Wees daar erg streng op. Geen pardon. Nieuw spellingsblad, rekenblad geven ......
Je was toch al klaar? Ik zie je niets doen, hier heb je een nieuwe taak.

Antwoord: Ik zou wel uit de schoolboeken laten werken, dat gekopieer kun je af en toe eens doen (bv. voor de donderdag).
Bij de twee lln. waarover ik sprak (allebei laag IQ) was er een meisje dat op een gegeven moment door had dat ze kon gaan inlopen op de rest als ze doorwerkte.
Bij ons werd gewoon uit het lesboek gewerkt en gemaakt wat nodig was. Op de dagtaak werd aangegeven welke sommen, hoeveel rijtjes er gemaakt moesten worden (of bv. zelf 3 sommen laten kiezen uit een rijtje, werkt ook erg goed).
Ze hebben altijd behoefte aan duidelijk omlijnde taken, die ook echt af zijn als ze klaar zijn. Zorg dat verbeteren daarbij hoort, anders blijf je een eeuwige strijd voeren.

Je bekijkt toch alles van te voren door de taken 's middags of 's morgens in orde te maken, dan bepaal je meteen met wie je begint voor instructie, wie daarna komt enz.
Werk op die manier je lijstje af. Zet desnoods op het bord, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Als je weet dat een les veel tijd in uitleg gaat zitten, zet daar dan voor de anderen een les tegenover die zonder hulp gemaakt kan worden.
Het is wel een gepuzzel, maar gelukkig heb je er de tijd voor omdat je dit voor of na schooltijd doet.
Geef de andere lln. een rood groen kaartje en laat dit op rood leggen als ze graag hebben dat je nog even helpt. Kunnen ze echt niet vooruit met hun werk, dan kunnen ze aan een ander onderdeel van hun dagprogramma beginnen tot je komt. In het ergste geval (ze kunnen niets meer doen, ze begrijpen niets meer zodat ze niet zelfstandig verder kunnen) pakken ze hun leesboek, MAAR ZE MOETEN BEZIG ZIJN! Anders krijgen ze werk van jou. Zorg simpele werkopdrachten klaar te hebben liggen én vul deze op de dagtaak erbij in.
De lln. weten dan dat er gewerkt moet worden bij jou. Maar ... het mooiste is natuurlijk als er bij deze lln. de energie ontstaat om te willen werken (en in te halen wat ze achter zijn geraakt vergeleken bij de rest van hun groep.) Hoe meer structuur, hoe beter deze lln. werken.

Het is een hele zware, maar uitdagende taak en als je het eenmaal in je vingers hebt, zal het steeds beter gaan.
Ik hoop dat je er iets mee kunt, maar ik ben bang dat iki vast nog iets over het hoofd zie.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor sann op 29 dec 2008, 16:59

wauw dank je voor zoveel antwoorden joke!

tja dat rekenwerk moet ik wel zo doen omdat dit op school zo beslist is om niet met de werkboeken te gaan werken, vandaag zit hier dan toch te weinig oefening in voor deze kinderen. Ik ben trouwens voor de helft klaar met deze pakketten. Ik heb wel alle lessen getallen van bv 2de lj ( = groep 4 ) allemaal getallen reeks 2 genoemd dus het staat er wel op en ik ga het aan de kinderen wel duidelijk maken denk ik maar dan weet de rest van de klasgroep het niet.

Verder zit ik nog een beetje met het feit: ik nam nu elk kind apart bij mij dus elk een kort momentje en niet elke keer ieder kind. Ze werken daarna gewoon in de klas bij hun meester aan het werk dat ik meegegeven heb, maar dit was tot nu toe altijd per week en niet per dag. Ook vind ik het erg moeilijk om in te schatten hoeveel werk ik per dag moet voorzien.
Heb er ook al aan gedacht om deze kinderen er gewoon op die momenten dat ik ik hen help ze gewoon allemaal samen in de klas zet, ze werk geef en dan om beurt instructie geef, zo'n beetje zoals jij beschreef. Misschien werkt dit voor hun wel makkelijker dan zo als ik nu werk.

ik zit nog vol vragen dus wil er best nog verder over doorgaan, alle tips en hulp zijn welkom. Want momenteel heb ik het gevoel dat ik maar wat aanmodder...
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor sann op 02 jan 2009, 10:52

nog mensen met ideeën en tips hierrond??
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor miekiemousie op 02 jan 2009, 10:55

Eventueel verdeel je de kinderen in twee groepen. Dan heb je nog heel wat tijd om met ze te werken, maar blijven het maar een paar kinderen per keer. Misschien kan je het dan zo verdelen dat je bijvoorbeeld 2 kinderen hebben aan wie je hetzelfde rekenwerk uitlegt.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor juf mama op 02 jan 2009, 13:45

Bij ons op school is het verplicht om voor kinderen die achter blijven en kinderen met een eigen leerlijn een uitgebreid handelingsplan in te vullen (individueel of per groepje). Hierin beschrijf je uitgebreid wat dit kind (of dit groepje kinderen) over 6 tot 8 weken geleerd moet hebben, moet snappen of vooruit moet zijn gekomen in de stof. Je beschrijft ook wanneer je wat aanbiedt en voor wie je wanneer tijd hebt om deze doelen te bereiken. Dit is even werk, maar zorgt er wel voor dat je niet kunt 'aanmodderen' en de tijd die je vrij kunt maken vooraf eerlijk verdeelt onder de kinderen die dat nodig hebben. Ik moest er even aan wennen, maar het werkt heel goed: de plannen verwerk ik in mijn dagplanning waardoor ik iedere ochtend tijdens het zelfstandig werken en elke les in één oogopslag kan zien wie er na de instructie aan de beurt is voor verlengde of aangepaste instructie aan de instructietafel of hulp op eigen niveau. Na de 6 tot 8 weken evalueer je of de doelen zijn bereikt en schrijf je een nieuw plan. Dit helpt je ook per kind beter te overzien welke stappen in welke periode haalbaar zijn.

Voorbeeld: ik heb een jongen in de klas (groep acht) met een eigen leerlijn voor rekenen. Hij kwam in de klas met eind groep 4 niveau en werkt dus uit de boeken van groep 5. Ik neem aan het begin van een rekenblok de toets vast af. Dit geeft me de kans om te zien waar hij nog op uitvalt en wat al goed gaat. De dingen die goed gaan (in zijn geval de keersommen en optellen en aftrekken zonder tientaloverschrijding) slaan we over, we werken alleen aan de dingen die hij nog moet leren. Elke dinsdag is hij ingedeeld om tijdens het zelfstandig werken uitgebreide instructie te krijgen over de sommen die hij nog moeilijk vindt. Verder werkt hij elke rekenles aan de sommen die hij opgekregen heeft voor die week. Ik kom bij hem ook gewoon langs voor vragen etc, net als bij de rest van de kinderen. Vlak voor het einde van de rekenles (na de verlengde instructie van de kinderen die dan aan de beurt zijn) kijken we samen na wat hij gemaakt heeft en bekijken we vast de sommen die hij de les erna gaat maken. Dit noteren we in zijn schrift, zodat hij bij aanvang van de rekenles gelijk aan het werk kan. Als het blok is doorgewerkt doet hij de toets nog een keer. In principe dacht ik dat hij zo in zes weken drie blokken doorgewerkt kon hebben, maar dit had hij na vier weken al gedaan. In het volgende plan heb ik dus een blok meer gepland om met hem gedaan te krijgen. Zo doe ik dat voor ieder kind die extra hulp nodig heeft op een bepaald gebied, maar in de meeste gevallen gaat het gelukkig om meerdere kinderen die tegelijk geholpen kunnen worden.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor sann op 03 jan 2009, 10:43

ben nu volop aan het brainstormen hoe ik het ga aanpakken

ik wil wel met een dagtaak werken maar weet niet goed hoe ik dit met hen moet aanpakken, wat er op moet komen enz.

heb net ook naar de lkr van groep 7/8 gemaild om te weten wanneer taal en rekenen bij hem precies voorkomt en hoe veel tijd de kinderen per dag kunnen werken aan het werk dat ze van mij krijgen...

ik zie momenteel door het bos de bomen nog niet... Dus wie nog mee wil denken?

sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor Joke op 03 jan 2009, 11:07

Sann, zal de rest niet komen als je ermee bezig bent? Dus starten met een basisplan. (Knoop doorhakken dus hoe je het wilt gaan doen :D ), dagtaak voor alle 5 opstellen en kijken of en hoe het haalbaar is.
Heb je al hulp- of handelingsplannen gemaakt?
Zou je dit niet samen met de leerkracht zelf moeten bekijken? Het kind is ook de verantwoording van de eigen leerkracht toch?
Wat verwachten zij ervan? Wat denken ze dat de lln. kunnen halen in een periode van 6 weken (bijvoorbeeld)? Hieraan zullen ze ook mee moeten werken door voldoende gelegenheid te geven. Het mag niet alleen jouw verantwoording worden.
Na die zes weken evalueer je met de leerkrachten om te kijken wat beter kan, wat niet goed gaat en wat super is. Dit laatste houd je erin en aan de rest ga je werken.

Hoeveel werk je kunt opgeven?
Vergelijkbaar met (iets) minder dan een les voor een leerling die geen problemen heeft.
Het hangt ook van de leerling en de begeleiding af. Als jij de lln. goed kunt begeleiden door op de juiste tijden hulp te bieden kunnen ze evenveel maken als andere lln.
Als ze gemotiveerd zijn, zouden ze zelfs meer kunnen maken. Is het nog te hoog gegrepen dan maken ze een schijntje van het opgegeven werk.
Als ze echt te weinig maken, ga dan met de lln. in gesprek over de volgende punten:
-vinden ze het moeilijk?
-wat vinden ze moeilijk?
-hoe zouden zij het oplossen als ze zelf juf of meester waren?
Vaak rolt er dan een oplossing uit, bv.:
-meer aandacht nodig
-saai (bv. te veel van hetzelfde en/of misschien wel té makkelijk)
-geen basiskennis genoeg voor de opgegeven sommen
-nog een stapje terug moeten omdat er een hiaat in de kennis zit.

Eigenlijk zou je de basiskennis moeten testen met een speciaal hiervoor bedoelde toets, alle hiaten komen dan naar voren. Zoals Amna het beschrijft is ook een goede manier: Maak de eindtoets van het hoofdstuk om te kijken waar de hiaten zitten. (Druk de lln. wel op het hart dat het niets uitmaakt of ze iets niet weten, gewoon overslaan dan, want anders raken ze misschien in paniek. Voor rekenen en spelling is dat makkelijker uit te voeren dan voor gewone taallessen, want voor rekenen en spelling zijn er kant-en-klare toetsen. Jammer dat ik de namen van de toetsen me niet meer kan herinneren. Ik kan, als je daar prijs op stelt, volgende week donderdag wel voor je kijken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor miekiemousie op 03 jan 2009, 16:27

Ik zie voor me dat je een 'leeg' formulier maakt. Op dit formulier staan 1 of twee kolommen. Een voor rekenen en een voor taal (als het kind voor beide een apart programma heeft) In het eerste vakje schrijf je op wat voor dagtaak het kind heeft. Hij moet voor rekenen die en die bladzijde maken, voor taal die. Als het kind klaar is, mag hij hem kleuren en krul zetten of wat het kind zelf fijn vind.
Het voordeel hiervan is, dat je als het kind weer bij jou is, samen kan kijken wat hij/zij gedaan heeft. Is het goed, prima, dan schrijf je de nieuwe taak op, anders ga je eerst de oude samen bespreken. Je schrijft samen met het kind de nieuwe taak op en gaat bespreken wat hij/zij moet doen. Daarna kan het kind weer zelf aan het werk en begin het van voor af aan.

Eventueel kan je ook een kolom klaar maken. Hierin kan je in samenspraak met de groepsleerkracht opschrijven wat het kind kan gaan doen als hij/zij klaar is. Het is voor het kind dan helemaal duidelijk wat de bedoeling is!

Een groot voordeel van het steeds zelf opschrijven wat het kind de volgende dag moet doen, is dat je merkt dat het teveel is, je daarna iets minder op kan schrijven, en andersom. Ik zou daarnaast een dagtaak geven, maar dit per week op één blaadje neerzetten. Jij EN het kind kunnen zo overzien wat er al allemaal gedaan is die week. Voor het kind is het meestal heel goed om te weten wat hij/zij allemaal al kan!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor sann op 03 jan 2009, 16:36

ben een beetje aan het uitproberen

ik ga in ieder geval voor de dagtaak.
E
n ik ga ook de leerlingen meer uit de klas halen denk ik. Nu haalde ik ze 1 voor 1 of soms per 2 om instructie te geven en hun werk mee te geven. Nadien tijdens de week haalde ik hen even uit de klas om het werk te bekijken en eventueel bij te sturen waar nodig.
Maar denk dat het beter en efficiënter is dat ik ze op de momenten dat ik hiervoor ingeroosterd ben dat ik dan gewoon alle kinderen bij mij neem en laat werken aan hun dagtaak. ondertussen krijgen er telkens instructie en kan ik steeds bijsturen waar nodig.

bij die dagtaak wou ik twee aparte dagtaken maken 1 voor taal en 1 voor rekenen.

bij rekenen staan dan dingen waar ze zo mee kunnen starten en geen instructie voor nodig hebben, zodat ze verder kunnen en steeds nuttig oefenen. En ook per dag iets waar ik instructie rond geef dit moeten ze nadien dan verder inoefenen. ook wil ik hier klaarwerk in voorzien.

ditzelfde wil ik voor taal ook doen.

Joke: Voor rekenen zijn deze kinderen getest met een diagnostische rekentest. Nu weet ik waar ze op uitvallen, wat nog gebrekkig is en wat voldoende gekend is.

Voor taal vind ik het allemaal heel wat moeilijker. Er bestaat zo geen test denk ik. Ik gebruik wel de LVS spellingstesten dus daar heb ik wel een beeld van maar voor taal zelf?
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: kinderen met eigen leertraject

Berichtdoor sann op 03 jan 2009, 16:37

he dat op 1 blaadje schrijven is ook wel interessant. Had ik nog over gelezen.
Maar hoe doe ik dat dan met de vaste dingen per dag?
Zie het even niet zo voor me...
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Volgende

Keer terug naar Algemene zorg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron