hallo,
ik wou wel eens weten of jullie het volgende ook kennen op school.
Wij hebben een aantal leerlingen in de bovenbouw ( groep 7 en 8 ) die voor rekenen of taal of beide niet mee kunnen met de klas. Dit om allerlei redenen: dyscalculie, autisme, anderstaligen, beperktere intelligentie... Deze kinderen zijn wel al doorverwezen naar het bijzonder onderwijs ( is in Ndl speciaal onderwijs zeker he? ) maar bij ons in belgië kiezen de ouders nog steeds wat ze doen.
Deze kinderen zitten gewoon in groep 7 of 8, hebben onderweg wel al eens gedubbeld en krijgen nu leerstof op maat. Dus geheel op eigen niveau.
Ikzelf heb groep 5 en ik neem ook deze kinderen onder mijn hoede gedurende 8u per week.
Gebeurt dit bij jullie ook? ik heb dit zelf nog maar weinig op andere scholen gezien maar ben wel van mening als ze er dan toch zijn kunnen ze maar beter iets nuttigs krijgen... Zij worden dan klaargestoomd voor een B-jaar in het middelbaar ( dit is meer beroepsgericht )
Zijn er die dit herkennen?
Hoe werken jullie met deze kinderen? En welke materialen gebruik je?
Zelf ben ik momenteel bezig met een hele rekenbundel in elkaar te steken over de verschillende leerjaren heen zodat ik een "complete" leerlijn heb. Voor taal vind ik het al heel wat moeilijker...
De kinderen krijgen bij mij instructie en maken hun werk dan in de klas terwijl de andere kinderen met andere dingen bezig zijn... tijdens de week kom ik hen dan nog halen om te evalueren en bij te sturen waar nodig.
ik hoor graag hoe het bij jullie gebeurt!
sann