Hoe een kind de groep in helpen?

Alles wat niet in de andere zorgonderwerpen past.

Moderator: Anne

Hoe een kind de groep in helpen?

Berichtdoor Oud op 20 apr 2010, 17:26

Er zit een meisje in de groep waar door maar liefst 18 van de 27 kinderen negatief op is gestemd met het spelen en evenveel voor werken. In andere woorden: ze wordt behoorlijk negatief gekozen (terwijl ik duidelijk van tevoren heb aangegeven dat ze ook op 'niemand' konden stemmen!) en er is niemand in de klas die positief voor haar heeft gestemd. De meisjes waar ze zelf positief voor heeft gekozen, hebben negatief voor haar gekozen.....

In de klas wordt ze verder niet gepest (voor zover wij hebben kunnen zien/horen/voelen), maar men laat haar gewoon links liggen. Maandagochtend om 5 voor half 9 zat ze in de klas en zag ik dat ze niet zo vrolijk was. Liep even naar haar toe, vroeg wat er aan de hand was en ze begon te huilen... Op de (herhaaldelijke) vraag wat er aan de hand was: "niks, daar wil ik niet over praten". Later op de dag ook nog geprobeerd, mijn begeleidster geprobeerd, haar moeder geprobeerd: ze laat helemaal niks los.
Een leuke gymles, klas opgedeeld in groepjes. Iedereen lekker vrolijk bezig behalve zij: ze stond er maar een beetje verloren bij. Bemoeide zich met niemand, keek niet vrolijk, deed niet (actief) mee.

Het buitenspelen gisteren: 'ik wil niet naar buiten, ik wil naar binnen'. Buitenspelen vandaag: kom op, we gaan naar buiten! 'Ik wil niet buiten spelen, ik wil binnen blijven. Buiten spelen is niet leuk'. Heb haar gedwongen naar buiten te gaan (jaja, pedagogisch misschien onverantwoordelijk maar ik kan haar toch niet binnen laten zitten?? Dan laat ik haar eigenlijk merken dat ze zich mag afzonderen en dat ze niet met de rest van de klas mee hoeft te doen), waar ook weer tranen volgde en ze uiteindelijk weer naar binnen vloog toen ik even met een ruzie bezig was.

Ik heb nog even de SUMO kaarten doorgekeken, maar ik vind niks dat erbij past. Ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Ze blijkt toch met plezier naar school te gaan, maar toen ik haar vorige week huilend had, zij ze dat ze geen zin in 'iedereen had en dat ze net zo lief naar huis wilde'.

Het lijkt wel alsof ze het werken op school prima vindt, maar het liefst alleen in de klas zou zitten..... Help? Wat moet ik nou met deze dame aan? Het frustreert mij enorm dat ik haar wil helpen, maar dat het wel lijkt alsof ze niet geholpen wil worden! Heb ook vanmiddag nog benadrukt tegen haar dat ik niet boos ben, maar dat ik gewoon onwijs verdrietig wordt omdat ik haar steeds zo verdrietig zie. Alsof ze depressief is, al kan ze wel weer lachen als je haar bijv. achter de computer zet...
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe een kind de groep in helpen?

Berichtdoor Werna op 21 apr 2010, 16:18

Jeetje wat zielig zeg! Ik kan me best voorstellen dat een kind gewoon niet zo veel behoefte heeft aan contact met anderen maar zo extreem kan niet goed zijn... De kinderen die neutraal op haar gestemd hebben, kunnen die je iets vertellen? Is dit probleem iets van de laatste paar dagen of was het eerder ook al zo? En de ouders weten ook niets te vertellen? Ik denk dat je eerst moet proberen achter de oorzaak te komen, ik vind het moeilijk om met oplossingen te komen als de oorzaak niet helemaal duidelijk is...

Wat betreft het werken met haar: om te zorgen dat de andere kinderen wel met haar willen werken zou je kunnen kijken wat haar sterke kanten zijn en die uitlichten, als je dan een succesvolle samenwerking weet te creeëren kun je daar weer extra aandacht aan geven, wie weet ontstaat er dan langzaam een sneeuwbaleffect....

Heel veel succes in elk geval met deze situatie!
Werna
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 17 maart 2010, 18:45
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
Schooltype: OVG openbaar
PABO jaar: 4
Functie: Lio

Re: Hoe een kind de groep in helpen?

Berichtdoor Kimberley24 op 21 apr 2010, 19:40

Ik neem aan dat je dit ook uit een sociogram hebt gehaald? Hoe was het vorige sociagram of was dit de eerste?

Ik heb ook een meisje gehad, die erg negatief in de groep lag, maar ze deed zelf ook haar best niet om positief over anderen te zijn. Uiteindelijk is zij naar de smw'er gegaan en die praatte bijna wekelijks met haar, zodat ze in ieder geval 1 uitlaatklep had. Waarom ze niet met ons praatte geen idee.

Wel heb ik iedereen een complimentje over iedereen laten schrijven. Zo krijgt ieder kind dus een 27 briefjes met iets positiefs erop. Dat is voor haar misschien ook wel leuk. En kan je op voortborduren.
Kimberley24
PABOforum Peuter
 
Berichten: 70
Geregistreerd op: 28 feb 2010, 18:45
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe een kind de groep in helpen?

Berichtdoor Joke op 22 apr 2010, 09:03

In zulke gevallen laten wij het kind, net als bij Kimberley, in gesprek gaan met de schoolmaatschappelijkwerkster. Een gewoon gesprek om elkaar een beetje te leren kennen en vervolggesprekken, die uiteindelijk tot ontboezemingen leiden als het meisje genoeg vertrouwen in de smwm heeft.
(Tenminste, dit deden we bv. met een meisje dat erg gepest werd.) Deze gesprekken zijn heerlijk voor een kind dat het gevoel heeft er alleen voor te staan.
De smw heeft wel zwijgplicht, dus als het meisje het echt niet wil, mag zij de leerkracht of ouders niet inlichten over wat er besproken is. Wat niet wegneemt dat ze wel stappen kan ondernemen om het kind te helpen (de juiste instanties inschakelen als er hulp van buitenaf nodig is bv.) en sturing aan de leerkracht kan geven zonder dat ze 'uit de school klapt'.
Voor zo ver ik weet moeten de ouders wel toestemming geven voor zulke gesprekken.

Is dit nu voor groep 4 of voor groep 6? In Energize II staat een spel voor de BB: De kamelenslachter, daar mee kun je iemand laten ervaren hoe vervelend het is om buitengesloten te worden en hoe fijn het is om door een groep opgenomen en beschermd te worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe een kind de groep in helpen?

Berichtdoor Oud op 24 apr 2010, 11:58

Ze kan nogal.. dominant zijn in het spelen. Heeft vorig jaar wel tot wat conflicten geleid.

Dit was de 2e sociogram. Vorige maand een gedaan waarbij leerlingen verplicht waren 3 negatieve te kiezen. Toen werd er even vaak op haar gestemd. Daarom nog maar ene nieuwe gedaan waarbij ze niet verplicht negatief moesten kiezen. We hoopten dat ze daar positiever uit zou komen, maar helaas.... (en veel hebben op haar en 2 niemanden gestemd :()

Dit gaat om groep 4 Joke
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Algemene zorg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron