[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Presteren

Presteren

Alles wat niet in de andere zorgonderwerpen past.

Moderator: Anne

Presteren

Berichtdoor ik-je op 27 mei 2010, 20:52

verwijderd i.v.m privacy
Laatst bijgewerkt door ik-je op 16 jun 2010, 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Presteren

Berichtdoor Joke op 27 mei 2010, 21:01

Het mooist zou zijn als je iets kunt vinden waarin die zwakkeren goed zijn en dat eens goed naar voren te halen.
Eerst dus even op zoek wat ze wel goed kunnen en dan kijken we even wat we erbij kunnen bedenken om deze lln. op te hemelen.
Dat yes-geroep zou ik iig niet meer tolereren. Probeer dat (rustig) aan die andere ll(n). duidelijk te maken.

Je zou ook met een of meer van deze 'opscheppende' lln. een Kids' Skills kunnen opstarten. Hierbij moeten andere lln. helpen om dat gedrag te voorkomen. Misschien kan (kunnen) een (of meer) minder goede lln. die taak op zich nemen.
Kijk op http://www.kidsskills.org/Dutch/index.htm bij de 15 stappen die je moet doen en maak er een feest van als het lukt.
Vier winnaars geen verliezers:
1. de storende ll. zal ongetwijfeld snel van het storende gedrag af zij
2. de zwakkere ll(n). worden als steunpunt ingezet met alle positieve effect die daaruit voort vloeien
3. jij wint erbij doordat ze allemaal wat minder streberig bezig zijn
4. de hele groep profiteert ervan doordat de beloning voor de hele groep geldt.
:D
Laatst bijgewerkt door Joke op 27 mei 2010, 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Presteren

Berichtdoor MeesterD op 27 mei 2010, 21:06

Waar gaat het om? Leerling die bij het oefenen van sommen continue door de klas heen fluistert/praat: Yes! Zie je wel; ik ben gewoon de beste. etc.
Er heerst een algemeen gevoel in de klas zo van: je moet alleen maar negens en tienen halen om het goed te doen. Een fout maken is een schande.

Ik vind het lastig om zo de situatie uit te leggen, dus stel gerust verduidelijkingsvragen hoor! Maar goed.. ik merk dat het te ver doorslaat. Natuurlijk is het goed om te verwoorden wat er goed gaat en te weten wat je goed kunt. Maar de 'zwakkeren' raken hier steeds meer gefrustreerd over.
Wat kan ik doen om dit aan te pakken? Wie heeft er eventueel ideen om in sova lessen te doen?
Zeggen ze het denk je om andere kinderen onzeker te maken, zeggen ze het omdat ze er trots op zijn of zeggen ze het denk je omdat ze bevestiging willen dat het goed is? :)

Ik zou iets dergelijks gewoon klassikaal bespreken. Vaak hebben de kinderen niet door dat ze er een ander pijn mee doen, ze zijn vaak erg begripvol. En als er een aantal kinderen hardnekkig door blijven gaan, laat ze dan eens voelen wat ze anderen aandoen :P. Dat kan gewoon met een stukje humor, kinderen die dit soort gedrag vertonen zijn vaak vlotter van begrip dan andere leerlingen en snappen het sarcasme wel (en waarderen dit vaak ook :P)
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Presteren

Berichtdoor ik-je op 27 mei 2010, 21:25

Waar gaat het om? Leerling die bij het oefenen van sommen continue door de klas heen fluistert/praat: Yes! Zie je wel; ik ben gewoon de beste. etc.
Er heerst een algemeen gevoel in de klas zo van: je moet alleen maar negens en tienen halen om het goed te doen. Een fout maken is een schande.

Ik vind het lastig om zo de situatie uit te leggen, dus stel gerust verduidelijkingsvragen hoor! Maar goed.. ik merk dat het te ver doorslaat. Natuurlijk is het goed om te verwoorden wat er goed gaat en te weten wat je goed kunt. Maar de 'zwakkeren' raken hier steeds meer gefrustreerd over.
Wat kan ik doen om dit aan te pakken? Wie heeft er eventueel ideen om in sova lessen te doen?
Zeggen ze het denk je om andere kinderen onzeker te maken, zeggen ze het omdat ze er trots op zijn of zeggen ze het denk je omdat ze bevestiging willen dat het goed is? :)

Ik zou iets dergelijks gewoon klassikaal bespreken. Vaak hebben de kinderen niet door dat ze er een ander pijn mee doen, ze zijn vaak erg begripvol. En als er een aantal kinderen hardnekkig door blijven gaan, laat ze dan eens voelen wat ze anderen aandoen :P. Dat kan gewoon met een stukje humor, kinderen die dit soort gedrag vertonen zijn vaak vlotter van begrip dan andere leerlingen en snappen het sarcasme wel (en waarderen dit vaak ook :P)

In de klas is het al een aantal keer besproken. Helaas heeft het niet opgeleverd waarop ik gehoopt had. éen leerling (die het echt roept door de klas) wordt al aangepakt om hem eraan te herinneren. Ook thuis vertoont hij dit gedrag en hier wordt hij ook hierin geholpen (ouders zijn allebei leerkracht, dus dat komt wel goed?) Maar ik heb ook een aantal leerlingen die op bijna elk gebied hoog scoren, behalve één gebied. Maar hulp is daarbij niet nodig. Hij ontkent dat hij wat hulp nodig heeft op een gebied. Natuurlijk is het goed dat je positief denkt, maar je moet wel een beetje reeel blijven.

Laat ze eens voelen: mmm... nu krijg ik een beeld voor me. Ik geef een groep 8 toets en roep: ik weet de antwoorden! Yes, goed! Wat zullen ze allemaal beteuterd kijken. haha...

@Joke; kids skills: ik ken het. Vriendin heeft er erg intensief mee gewerkt. Op dit moment heb ik nog niet echt een idee op welke manier ik het moet inzetten omdat het eigenlijk de hele klas betreft.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Presteren

Berichtdoor MeesterD op 27 mei 2010, 21:33

Laat ze eens voelen: mmm... nu krijg ik een beeld voor me. Ik geef een groep 8 toets en roep: ik weet de antwoorden! Yes, goed! Wat zullen ze allemaal beteuterd kijken. haha...
:lol: Het gaat er niet om wat je zegt, maar het is de manier waarop je het brengt :P Ik heb ook een ventje gehad in mijn groep 4 die continue in zijn enthousiasme liet merken dat hij meer dan de rest wist, etc. Een beetje een 'betwetertje' daardoor. Niet negatief bedoeld, maar kan wel zo worden opgevat. Ik gooi er dan gewoon wat humor in en heb hem dan ook een paar keer gezegd dat ik beter was, met een vreugde dansje erbij, etc. Hij kon er wel om lachen en begreep het wel :lol:

In ieder geval succes. Zal moeilijk zijn het ze in de paar weekjes die ons nog resteert volledig af te leren
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Presteren

Berichtdoor Joke op 27 mei 2010, 23:20

Je kunt Kids'Skills ook klassikaal toepassen. Ik heb het ooit ergens gelezen, maar kan het nu niet meer terugvinden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Algemene zorg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast