Waar gaat het om? Leerling die bij het oefenen van sommen continue door de klas heen fluistert/praat: Yes! Zie je wel; ik ben gewoon de beste. etc.
Er heerst een algemeen gevoel in de klas zo van: je moet alleen maar negens en tienen halen om het goed te doen. Een fout maken is een schande.
Ik vind het lastig om zo de situatie uit te leggen, dus stel gerust verduidelijkingsvragen hoor! Maar goed.. ik merk dat het te ver doorslaat. Natuurlijk is het goed om te verwoorden wat er goed gaat en te weten wat je goed kunt. Maar de 'zwakkeren' raken hier steeds meer gefrustreerd over.
Wat kan ik doen om dit aan te pakken? Wie heeft er eventueel ideen om in sova lessen te doen?
Zeggen ze het denk je om andere kinderen onzeker te maken, zeggen ze het omdat ze er trots op zijn of zeggen ze het denk je omdat ze bevestiging willen dat het goed is?
Ik zou iets dergelijks gewoon klassikaal bespreken. Vaak hebben de kinderen niet door dat ze er een ander pijn mee doen, ze zijn vaak erg begripvol. En als er een aantal kinderen hardnekkig door blijven gaan, laat ze dan eens voelen wat ze anderen aandoen
. Dat kan gewoon met een stukje humor, kinderen die dit soort gedrag vertonen zijn vaak vlotter van begrip dan andere leerlingen en snappen het sarcasme wel (en waarderen dit vaak ook
)
In de klas is het al een aantal keer besproken. Helaas heeft het niet opgeleverd waarop ik gehoopt had. éen leerling (die het echt roept door de klas) wordt al aangepakt om hem eraan te herinneren. Ook thuis vertoont hij dit gedrag en hier wordt hij ook hierin geholpen (ouders zijn allebei leerkracht, dus dat komt wel goed?) Maar ik heb ook een aantal leerlingen die op bijna elk gebied hoog scoren, behalve één gebied. Maar hulp is daarbij niet nodig. Hij ontkent dat hij wat hulp nodig heeft op een gebied. Natuurlijk is het goed dat je positief denkt, maar je moet wel een beetje reeel blijven.
Laat ze eens voelen: mmm... nu krijg ik een beeld voor me. Ik geef een groep 8 toets en roep: ik weet de antwoorden! Yes, goed! Wat zullen ze allemaal beteuterd kijken. haha...
@Joke; kids skills: ik ken het. Vriendin heeft er erg intensief mee gewerkt. Op dit moment heb ik nog niet echt een idee op welke manier ik het moet inzetten omdat het eigenlijk de hele klas betreft.