door Anita op 06 jun 2010, 20:18
Je hebt verschillende fasen van het IB'erschap. In theorie zou een school jaren geleden begonnen zijn met een IB'er die eigenlijk een veredelde RT'er was, maar in de loop der tijd vind er groei plaats naar de IB'er als onderwijskundig leider. In de praktijk zie je nu vooral de middenniveaus. Dit zijn de vijf niveaus die onderscheiden worden:
De ib'er als remedial teacher+: In dit geval werkt de IB'er voornamelijk als remedial teacher met daarnaast enkele IB-taken.
De ib'er als instrumentalist: De IB'er is verantwoordelijk voor het leerlingvolgsysteem en de orthotheek. Ook draagt hij de zorg voor het opstellen van handelingsplannen en het plannen van de toetsen.
De ib'er als collegiaal consulent: De IB'er is consulent voor leerkrachten met hulpvragen over kinderen.
De ib'er als coach: De IB'er coacht de leerkrachten bij het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van klassenmanagement, pedagogisch en didactisch handelen. Ook legt hij klassenbezoeken af, voert feedbackgesprekken en gebruikt video-interactie-begeleiding.
De ib'er als kenniscoördinator: De IB'er is de onderwijskundig leider van de school en verantwoordelijk voor de in de functieomschrijving genoemde onderdelen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt
Altijd blijven leren!