Cijfers en rapporten
Geplaatst: 19 nov 2012, 13:29
Hoi allemaal,
ik loop bij ons op school tegen het volgende aan:
jaaaren geleden zijn er allerlei afspraken gemaakt wat betreft de cijfers en rapporten. Veel collega's die na die tijd zijn gekomen, zijn het hier niet mee eens, dus we gaan dit schooljaar opnieuw vergaderen over ons cijfersysteem. Ik ben hierbij vooral benieuwd hoe het op andere scholen gaat. Willen jullie mij eens vertellen wat jullie hier van vinden en hoe het bij jullie op school gaat?
1. Alle cijfers gaan maximaal tot een 9. (Dit vind ik zelf heel oneerlijk, vooral bij de leervakken heb ik best vaak kinderen die alles foutloos maken en dan regelmatig aan mij vragen waarom ze niet gewoon een 10 kunnen halen.)
2. Er mag niet meer dan een punt worden afgeweken van het vorige rapport. (Waarop ik ouders kreeg die zeiden: mijn kind heeft op het eerste rapport een 6,5 gehaald voor geschiedenis. Waarom zou hij keihard leren? Ook al haalt hij alleen maar achten, het volgende rapport wordt er maximaal een 7,5 opgeschreven en het rapport daarop maximaal een 8,5. Geef het kind dan maar eens ongelijk.)
3. Het eerste rapport mag er maximaal een 8 worden opgeschreven, het tweede rapport maximaal een 8,5 en het derde rapport maximaal een 9 (want we gaan niet hoger).
4. Bij alle vakken hebben wij de normering: 80% is voldoende (een 6).
Persoonlijk vind ik het zelf allemaal behoorlijk demotiverend, en ik merk dit soms ook aan de kinderen. Een gemiddelde leerling kan moeilijk dikke zevens halen, want aan alle kanten wordt het cijfer naar beneden gehaald. Is de normering bij jullie ook zo streng? Ik maak ook scholen mee waarbij 60% een 6 is. Weten jullie hoe het bij Cito gaat? Hoeveel procent is daar nog voldoende, 80% of 60%? Het lijkt me handig om daar mee gelijk te gaan rekenen.
Heel veel regels zijn gemaakt ter 'zelfbescherming'. Maar waarom zou ik een kind beschermen, als hij in het begin van het jaar geweldig zijn best doet en prachtige cijfers haalt, en halverwege het jaar er met de pet naar gooit? Waarom zou ik dan maar een punt zakken, terwijl hij eigenlijk een veel lager cijfer heeft?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
ik loop bij ons op school tegen het volgende aan:
jaaaren geleden zijn er allerlei afspraken gemaakt wat betreft de cijfers en rapporten. Veel collega's die na die tijd zijn gekomen, zijn het hier niet mee eens, dus we gaan dit schooljaar opnieuw vergaderen over ons cijfersysteem. Ik ben hierbij vooral benieuwd hoe het op andere scholen gaat. Willen jullie mij eens vertellen wat jullie hier van vinden en hoe het bij jullie op school gaat?
1. Alle cijfers gaan maximaal tot een 9. (Dit vind ik zelf heel oneerlijk, vooral bij de leervakken heb ik best vaak kinderen die alles foutloos maken en dan regelmatig aan mij vragen waarom ze niet gewoon een 10 kunnen halen.)
2. Er mag niet meer dan een punt worden afgeweken van het vorige rapport. (Waarop ik ouders kreeg die zeiden: mijn kind heeft op het eerste rapport een 6,5 gehaald voor geschiedenis. Waarom zou hij keihard leren? Ook al haalt hij alleen maar achten, het volgende rapport wordt er maximaal een 7,5 opgeschreven en het rapport daarop maximaal een 8,5. Geef het kind dan maar eens ongelijk.)
3. Het eerste rapport mag er maximaal een 8 worden opgeschreven, het tweede rapport maximaal een 8,5 en het derde rapport maximaal een 9 (want we gaan niet hoger).
4. Bij alle vakken hebben wij de normering: 80% is voldoende (een 6).
Persoonlijk vind ik het zelf allemaal behoorlijk demotiverend, en ik merk dit soms ook aan de kinderen. Een gemiddelde leerling kan moeilijk dikke zevens halen, want aan alle kanten wordt het cijfer naar beneden gehaald. Is de normering bij jullie ook zo streng? Ik maak ook scholen mee waarbij 60% een 6 is. Weten jullie hoe het bij Cito gaat? Hoeveel procent is daar nog voldoende, 80% of 60%? Het lijkt me handig om daar mee gelijk te gaan rekenen.
Heel veel regels zijn gemaakt ter 'zelfbescherming'. Maar waarom zou ik een kind beschermen, als hij in het begin van het jaar geweldig zijn best doet en prachtige cijfers haalt, en halverwege het jaar er met de pet naar gooit? Waarom zou ik dan maar een punt zakken, terwijl hij eigenlijk een veel lager cijfer heeft?
Alvast bedankt voor jullie reacties!