Extra oefening spelling

Alles wat niet in de andere zorgonderwerpen past.

Moderator: Anne

Extra oefening spelling

Berichtdoor FartherAway op 04 nov 2015, 21:16

In groep 8 hebben wij een leerling die veel moeite heeft met spelling. Zolang alles met een handjevol regels per blok wordt aangeboden en getoetst, zoals in de methode, is er niet veel aan de hand, maar op eindtoetsen en Cito's scoort hij ver onder de maat, omdat alles dan door elkaar staat en hij alles door elkaar haalt.
Hij krijgt huiswerk mee, maar geeft zelf aan dat hij graag werkbladen wil waarbij alles door elkaar staat, omdat hij dat juist zo lastig vindt.
Dit is echter bijna niet te vinden op internet. Nu kan ik me zo voorstellen dat alle Cito-trainingen die op internet worden aangeboden dit wel hebben.
Waar kan ik volgens jullie het beste kijken (Cito-training of iets anders) om de juiste werkbladen voor deze leerling te vinden?
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Extra oefening spelling

Berichtdoor Joke op 06 nov 2015, 18:33

Maak anders kopietjes van alle oefenbladen uit de methode en/of uit het boek en verknip die. Ook handig voor andere momenten en andere lln.
Zorg altijd dat je een kopie van zo'n samengesteld blad bewaart in een map, zodat deze activiteit maar eenmaal
uitgevoerd hoeft te worden en je er toch jaren plezier van hebt (of je opvolger).
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Extra oefening spelling

Berichtdoor juf suus op 07 nov 2015, 19:16

Hebben jullie het CITO hulpboek spelling niet op school?
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Extra oefening spelling

Berichtdoor FartherAway op 09 nov 2015, 20:02

Zo op internet te zien, biedt dit hulpboek ook extra oefening aan per spellingscategorie, dus daar heb ik niets aan.
Het idee van Joke is een mogelijkheid, maar als het gemakkelijker kan, graag. ;)
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Extra oefening spelling

Berichtdoor Juf Kimberly op 14 nov 2015, 12:13

Ik werkte altijd met Blokboeken, daar staat ook een categorie centraal.
Ideaal voor in de weektaak, huiswerk of qua extra begeleiding.
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype: Speciaal Basisonderwijs
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Extra oefening spelling

Berichtdoor super_juf op 14 dec 2015, 21:58

Even een tip van een 'juf' uit het VO. Probeer zoveel mogelijk te trainen op het beantwoorden van open vragen. Ik merk in de brugklas en tweede klas dat kinderen getraind zijn op Cito. Meerkeuzevragen maken gaat prima, maar open vragen...Dit is echt dramatisch. Dit is breed getrokken, dus niet alleen bij het vak Nederlands (begrijpend lezen!), maar ook bij zaakvakken en moderne talen.

Ik heb nog boekjes voor leerlingen liggen die moeite hebben met (werkwoord)spelling. Hier staat van alles door elkaar. Ik kan eventueel pagina's inscannen en naar je sturen of ik geef je gewoon en titel door en dan kun je zelf kijken :lol: ook heb ik nog boeken liggen voor het niveau Kaderberoeps leerjaar 1 (misschien ook 2). Mijn boeken TL-boeken zijn voor leerlingen van de basisschool ook goed te doen hoor. Veel te veel herhaling en te gemakkelijk naar mijn idee, maar goed, daar kan ik niets aan veranderen :-) Ik weet dus niet wat je wil. Het kan wat mij betreft allebei :-)

Ik laat mijn leerlingen oefenen met spelling d.m.v. schrijven. Zo kunnen ze theorie direct toepassen en gaan zaken ook 'vanzelf'. Misschien kun je de schrijfopdracht met de leerling bespreken. Dit is zijn eigen product, wellicht kijkt hij hier anders naar. Een favoriete opdracht van mijn leerlingen heet 'Mijn mooiste herinnering..' Creatief schrijven en direct op je spelling letten.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Algemene zorg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron