[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Begeleiden stagiaires
Pagina 6 van 6

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 26 aug 2008, 17:14
door Juf Ellen85
Als ik het goed begrijp krijgt dsu elke groep een stagiaire? Is dat niet erg veel?
Ik heb op een school stage gelopen waar, van de zes klassen, vijf klassen een stagiaire hadden.
als de leerkrachten erachter staan is het goed toch! Dan hebben pabo's tenminste meer plekken om te verdelen!

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 26 aug 2008, 20:53
door Juf Amy
Afgelopen jaar heb ik op een school gestaan met 16 klassen. We begonnen met 11 stagiaires van de PABO. Later kwam er nog 1 bij. Halverwege het jaar werd er van groep gewisseld. Aan het einde van het jaar waren er nog 8 over. Alle klassen hebben een PABO stagiaire gehad. Verder liep er ook nog een stagiaire van oa en nog 2 van pedagogiek rond. Daar stonden alleen niet alle leerkrachten erachter...

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 27 aug 2008, 09:53
door KT Belle
Als ik het goed begrijp krijgt dsu elke groep een stagiaire? Is dat niet erg veel?
Ik heb op een school stage gelopen waar, van de zes klassen, vijf klassen een stagiaire hadden.
als de leerkrachten erachter staan is het goed toch! Dan hebben pabo's tenminste meer plekken om te verdelen!

Dat is precies de reden inderdaad, dat er meer plekken zijn. Volgens mij is dat zelfs het beleid van het hele bestuur, SPO Utrecht (alle +- 50 openbare scholen in de gemeente Utrecht), maar daar kan ik me in vergissen.

Of het veel is weet ik niet, het is het eerste jaar dat we het zo doen.

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 27 aug 2008, 10:02
door lindat
Maar je bent dus wel verplicht een pabo-stagiaire te begeleiden....
Ik vind het hartstikke leuk om er een pabo-er bij te hebben, maar ik zou het niet prettig vinden als het verplicht zou zijn.

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 27 aug 2008, 10:39
door KT Belle
Tja, hoe dat precies zit weet ik niet. Mijn duo heeft er bijvoorbeeld geen, omdat ik er wel een heb.

En waarom zou je geen stagiair willen? Je had zelf toch geen leerkracht kunnen worden als je geen stage had kunnen lopen? (Niet persoonlijk bedoeld, open vraag)

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 27 aug 2008, 11:25
door lindat
Ik heb zelf in principe altijd 2 x per jaar een stagiaire. Maar ik kan me voorstellen als je wisselt van groep, voor het eerst met een duo gaat werken oid, het niet prettig is direct een stagiaire te hebben. En als het dan verplicht is, zou ik dat vervelend vinden.
Maar ben met je eens dat je niet pertinent moet weigeren een stagiaire te begeleiden.

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 03 sep 2008, 18:41
door Lucky Luke
Ik denk dat je als beginnende leerkracht voorzichtig moet zijn met het hebben van een stagiaire in je klas. Er zijn natuurlijk verschillende soorten stagiaires;

A.Een eerstejaars stagiair die af en toe lesjes geeft. Die zal je makkelijk kunnen begeleiden, als beginnend leerkracht kun je wel beoordelen of een les goed in elkaar zit. Ook kun je op lesniveau goed tips geven. Ik vind overigens dat je bij studenten erg moet denken om positieve feedback. Dus niet alleen de negatieve dingen benadrukken maar vooral ook dingen die wel goed gaan. Ik wordt soms gek van de zure leerkrachten die eerstejaars afkraken. Als een student een les goed aan laat sluiten op de belevingswereld van het kind, het bord goed gebruikt, dan is dat net zo zeer het velmelden waard als het feit dat hij/zij te weinig de klas rondkijkt. Ik vraag studenten altijd om sowieso een duidelijk leerpunt te noteren waar ik op letten kan, anders krijg je vaak oeverloos gezwam. :o

B. Een tweedejaars student. Die geeft al meer les, maar die kun je nog steeds prima verder helpen. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde als bij een eerstejaars student.

C.Derdejaars studenten zijn alweer een ander verhaal, die geven langer en meer les. Ik denk echter wel dat je een derdejaars student kunt ondersteunen en tips kunt geven. Je bent immers zelf wel een afgestudeerd leerkracht.

D.Een liostagiair. Hier stuit je op een aantal problemen. Een liostagaire neemt de hele klas over. Een eerste voorwaarde is dan ook dat je de klas uit handen durft te geven, of liever gezegd dat je de student ruimte geeft om al werkende te leren. Dit is lastig voor onervaren mensen die zelf vaak niet helemaal zeker zijn of alles in hun klas al vlekkeloos loopt. Ook is het moeilijk om iemand te helpen met het volledig regelen van alle zaken in een klas als je hier zelf nog niet veel ervaring in hebt. Ik zou dan ook zeggen, geen liostagaire in de klas halen als je ook maar enige twijfels hebt. De stagair is meestal de dupe.

Wat gebeurt is het volgende. De liostagair neemt de klas over en heeft startproblemen. Een, zelfzekere, leerkracht met meer ervaring zal de student coachen en proberen hem/haar vooruit te helpen. Een minder ervaren leerkracht zal eerder geneigd zijn de student minder ruimte te geven en zelf de boel meer in handen te nemen. Loslaten vergt immers een sterke mate van zekerheid en vertrouwen. Als de student geen ruimte krijgt werkt dat averechts voor het zelfvertrouwen. :(

Ik denk dat het ook per leerkracht verschilt. Bovendien ligt er binnen het onderwijs een belangrijke taak, om nieuwe onderwijzers op te leiden (het is nu eenmaal een vak dat je leert in de praktijk) dus als je dan onder het motto ervaring steeds geen stagaires wil sta je het onderwijs misschien zelfs in de weg. Ik vind dat je sowieso de begeleiding serieus moet nemen (dus wel de stageboeken inlezen en tijd nemen voor de student). Nou ja, samengevat denk ik dat iemand die net aan het werk is best stagiaires kan begeleiden maar dat een liostage toch echt om een ervaren begeleider vraagt.

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 05 sep 2008, 12:52
door KT Belle
Wat Lucky Luke zegt over welke stagiairs wel en niet klopt helemaal, ik ga als tweedejaars leerkracht geen LIOér nemen. Heb gevraagd om een eerstejaars stagiair, en idd, tweedejaars zou ik ook nog voor gaan.

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014, 17:36
door miekiemousie
Ik ben even benieuwd. Welke afspraken hebben jullie rondom het voorbereiden van de lessen van een eerste jaar stagiair? Moeten ze de voorbereidingen van te voren bij je inleveren/opsturen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe lang van te voren wil je ze hebben? Ik ben heel benieuwd hoe andere mensen dit doen.

Daarnaast ben ik benieuwd wat jij het belangrijkste vind bij een stagiair. Wat vind je het belangrijkste wat ze moeten doen?

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014, 21:03
door Lespakket
Ik zou de lessen graag minimaal de dag van te voren willen zien, om te kijken of de neuzen de juiste kant op wijzen. Als het de stagiaire niet lukt dit voor elkaar te krijgen, vraag ik me ook af of de les wel goed voorbereid is. Met andere woorden: dit is ook een check om te kijken of de voorbereiding juist is ;)

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 21:17
door Anita
Inderdaad, dit eis ik op dit moment ook van mijn tweedejaars.

Wanneer ik weet dat het goed gaat met de student word ik hier soepeler in, maar bij sommigen wil ik echt kunnen bijsturen vooraf.

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 03 dec 2014, 16:46
door Lespakket
Ik merk zelf dat, als ik soepeler word, een stagiaire vaak ook wat gaat verslappen (het gaat toch wel goed, dus ik hoef het niet meer tot in de puntjes voor te bereiden). Ik blijf het dus eisen van 1e en 2e jaars. Bij 3e jaars volstaat een korte voorbereiding, bijvoorbeeld een planning van de lessen en een overzicht van de doelen (vooral als er hele dagen lesgegeven wordt).

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 03 dec 2014, 18:40
door juffrouw.sam
Wat gebeurt is het volgende. De liostagair neemt de klas over en heeft startproblemen. Een, zelfzekere, leerkracht met meer ervaring zal de student coachen en proberen hem/haar vooruit te helpen. Een minder ervaren leerkracht zal eerder geneigd zijn de student minder ruimte te geven en zelf de boel meer in handen te nemen. Loslaten vergt immers een sterke mate van zekerheid en vertrouwen. Als de student geen ruimte krijgt werkt dat averechts voor het zelfvertrouwen. :(

Van bovenstaande is op dit moment bij mij sprake. Ik ben een LIO en neem twee dagen per week de groep over. Mijn 'stageklas' is een pittige klas met veel leerlingen die specifieke behoefte hebben op cognitief en sociaal gebied. De school heeft aangegeven dat de situatie in deze klas niet de standaard is en dat het om specifieke leerkrachtvaardigheden vraagt. Als ze vooraf wisten dat dit zo een heftige groep zou worden, hadden ze mij niet in deze groep geplaatst. In deze groep moet je sterk in de schoenen staan en dat doe ik ook. Maar het vraagt veel van mij als leerkracht om aan alle specifieke onderwijsbehoeften te voldoen én zelf dan ook met een prettig gevoel de dag af te sluiten.

Mijn 'duo' is de hele week aanwezig op school. Ik vind (en ook de andere leerkrachten in de school) haar een erg sterke en goede leerkracht. Ze lijkt de touwtjes in handen te hebben al geeft ze zelf aan het ook erg pittig te vinden en dat het veel van haar vraagt.

Én dan heeft ze mij er nog bij. Een leerkracht in opleiding, die alles ontzettend graag goed wil doen, perfectionistisch is, veel inzet toont en ondanks de inzet met lood in de schoenen naar school en met buikpijn naar huis gaat. We hebben veel goede gesprekken en komen in samenspraak met de internbegeleider, algemeen praktijk begeleider en opleidingsdocenten steeds een stapje verder. Het is geen gemakkelijke weg, maar wel een ontzettend leerzame! Ik probeer steeds kleine stapjes te maken die me op weg helpen naar twee dagen zelfstandig voor de klas. Op dit moment loop ik erg vast. Ik weet niet wat ik nodig heb om verder te komen.. Heeft iemand een tip?

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 04 dec 2014, 16:44
door super_juf
Ik begrijp alleen niet waar je dan precies vastloopt? Het is handiger om dit concreter te maken, zodat anderen je beter kunnen helpen. Loop je vast in het klassenmanagement? In het gedrag van de leerlingen? Etc.

Je verwijst naar een eerder stukje. Hier maak ik uit op dat je begeleider de touwtjes goed in handen heeft en jou dus niet durft los te laten en dit ten koste gaat van jouw zelfvertrouwen? Je geeft al aan dat jullie veel en goede gesprekken hebben. Kun je dit ook bespreekbaar maken?

Re: Algemeen - Begeleiden stagiaires

BerichtGeplaatst: 05 dec 2014, 18:55
door juffrouw.sam
Ik ga volgende week nog eens in gesprek met docenten van de PABO. Eigenlijk is er geen probleem, maar ik sluit zelf de dag niet met een prettig gevoel af. De leerkracht heeft zelf inderdaad de touwtjes goed in handen, maar heeft ook zelf vaak een 'rot' gevoel na een lesdag.