Bij ons is de overblijf zó geregeld (hectisch hoor):
-van half 12 tot 10 voor 1
-de leerkrachten staan er helemaal buiten (als het goed is
)
-er is een collega contactpersoon die naar beide kanten toe informatie overbrengt
-de meeste begeleiders hebben een opleiding gevolgd
-zij ontvangen allemaal een vergoeding
-het aantal overblijvers varieert
-de overblijfruimte is onze aula, sinds kort verbouwd en daardoor veel kleiner geworden
-de onderbouw t/m groep 4 heeft vrij om half 12
-de midden- en bovenbouw hebben vrij om 12 uur
-een overblijfmoeder haalt 's morgens de lijstjes met overblijvers op die op de gang bij de klassendeur opgehangen worden door de leerkracht)
De kleuters worden om (even voor) half 12 opgehaald
Groep 3 en 4 gaan zelfstandig om half 12
Er wordt dan meteen gegeten in de aula
Bij een te grote groep overblijvers verblijven de kleuters in een speciaal hiervoor aangewezen kleuterlokaal, groep 3 en 4 eet dan in de aula.
Om 12 uur moet de onderbouw klaar zijn en verhuist naar het gedeelte waar geen eettafels staan als het slecht weer is, bij goed weer gaan de liefhebbers naar buiten.
De ´tweede ploeg´ eet in het linker gedeelte en daarna vindt er weer een schifting plaats als het goed weer is. De meeste leerlingen gaan dan naar buiten, een enkeling geniet van tv, computer of spelletjes binnen.
De computerbeurt wordt elke keer weer opnieuw aangewezen. Als de mb en bb klaar zijn met eten maken de onderbouwers plaats bij de computer.
Er zijn een paar hectische momenten:
-op regendagen is het altijd druk
-wisseling van beide groepen (ene helft speelt/ andere helft eet).
Als ik wil kopiëren moet ik in dezelfde ruimte zijn, ik word dan gek van de herrie. Kun je nagaan hoe het voor een kind moet zijn.
Ik heb wel eens kinderen met ADHD bij me gehouden tot etenstijd (eerst werd er nl door alle bouwen gezamenlijk gegeten, dat was helemaal erg.
Vooral drukke en moeilijke kinderen komen 's middags opgefokt in de groep terug. Het kind en de groepsleerkracht zitten dan met de gebakken peren.