[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - overblijven - hoe is dat bij jullie geregeld?

overblijven - hoe is dat bij jullie geregeld?

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

overblijven - hoe is dat bij jullie geregeld?

Berichtdoor juf K op 27 maart 2006, 18:00

Ik wil graag weten hoe het overblijven bij jullie is geregeld.
Wij werken op het moment met overblijfmoeders, maar dat loopt eigenlijk helemaal niet goed. Het is een schreeuwerig gebeuren, de kinderen luisteren slecht naar de moeders en er is een enorm onderling verschil. :evil: Daardoor moet er nu ook altijd al een leerkracht aanwezig zijn bij de binnen- en buitenbeurt.

Dus nu willen we op zoek naar andere alternatieven, en wordt ook stilletjes overwogen om over te stappen op een continurooster.
Wie heeft ervaring met zo'n overgang?
En als jullie al een continurooster hebben, hoe is dat dan geregeld?
Ik dacht dat in dat geval de leerkrachten in de klas eten met de kinderen en daarna ook nog even naar buiten gaan, maar er schijnen ook nog allerlei tussenvormen te zijn.
Of misschien heeft jouw school een andere oplossing gevonden?

Ik ben benieuwd, dus als je tijd hebt, wil je dan ajb reageren?
Alvast bedankt!
juf K
juf K
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 24 aug 2004, 10:55

Berichtdoor jufnienke op 27 maart 2006, 18:02

Tja, wij zijn een s.o. school, dus automatisch een continu rooster aangezien de kinderen van ver en met busjes komen.
Wij eten in de klas met de kinderen, en gaan daarna naar buiten. In 2 groepen, en dan zo dat je als leerkracht minimaal 3x per week een half uurtje pauze hebt tussen de middag.
Ik heb er heel erg aan moeten wennen, maar vind het nu wel heel erg gezellig zo!
Juf in het ZMOK!
jufnienke
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 20 dec 2005, 22:36
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor vlinders op 27 maart 2006, 18:07

Op onze (sbo)school regelen de leerkrachten zelf het overblijven. De kinderen hebben 3 kwartier pauze. De eerste 15 minuten zijn om samen in de klas te eten. Daarna gaat iedereen naar buiten. Leerkrachten hebben een kwartier pleinwacht en worden dan afgelost door het volgende pleinwacht-koppel. 1x per week maken we iets lekkers voor de kids (knakworsten warmen, kopje soep).
wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
Avatar gebruiker
vlinders
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 329
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 19:24

Berichtdoor jufnienke op 27 maart 2006, 18:13

Op onze (sbo)school regelen de leerkrachten zelf het overblijven. De kinderen hebben 3 kwartier pauze. De eerste 15 minuten zijn om samen in de klas te eten. Daarna gaat iedereen naar buiten. Leerkrachten hebben een kwartier pleinwacht en worden dan afgelost door het volgende pleinwacht-koppel. 1x per week maken we iets lekkers voor de kids (knakworsten warmen, kopje soep).

Leuk idee, knakworsten! Wij doen wel altijd tosti's.
Kopen jullie dat soort dingen, of nemen kinderen dat van thuis mee?
Juf in het ZMOK!
jufnienke
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 20 dec 2005, 22:36
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Ik80 op 27 maart 2006, 19:03

Volgens mij is er al ergens een topic hierover...

wij eten eerst met de kinderen, daarna gaan ouders (moeten verplicht) met de kinderen buitenspelen. Iedere dag heeft iedere groep een eigen ouder. Alle ouders krijgen ruim van te voren het schema waarop staat wanneer ze moeten overblijven. Wij eten als de kinderen buiten zijn. Dit is een half uur.
Wij hebben juist op het moment plannen om hier het een en ander aan te veranderen, we willen waarschijnlijk misschien gaan werken emt vaste overblijfouders. Buiten is het vaak best wel chaotisch.
Avatar gebruiker
Ik80
PABOforum Baby
 
Berichten: 47
Geregistreerd op: 16 jan 2005, 13:10

Berichtdoor Joke op 27 maart 2006, 19:13

Bij ons is de overblijf zó geregeld (hectisch hoor):
-van half 12 tot 10 voor 1
-de leerkrachten staan er helemaal buiten (als het goed is ;) )
-er is een collega contactpersoon die naar beide kanten toe informatie overbrengt
-de meeste begeleiders hebben een opleiding gevolgd
-zij ontvangen allemaal een vergoeding
-het aantal overblijvers varieert
-de overblijfruimte is onze aula, sinds kort verbouwd en daardoor veel kleiner geworden
-de onderbouw t/m groep 4 heeft vrij om half 12
-de midden- en bovenbouw hebben vrij om 12 uur
-een overblijfmoeder haalt 's morgens de lijstjes met overblijvers op die op de gang bij de klassendeur opgehangen worden door de leerkracht)

De kleuters worden om (even voor) half 12 opgehaald
Groep 3 en 4 gaan zelfstandig om half 12
Er wordt dan meteen gegeten in de aula
Bij een te grote groep overblijvers verblijven de kleuters in een speciaal hiervoor aangewezen kleuterlokaal, groep 3 en 4 eet dan in de aula.
Om 12 uur moet de onderbouw klaar zijn en verhuist naar het gedeelte waar geen eettafels staan als het slecht weer is, bij goed weer gaan de liefhebbers naar buiten.
De ´tweede ploeg´ eet in het linker gedeelte en daarna vindt er weer een schifting plaats als het goed weer is. De meeste leerlingen gaan dan naar buiten, een enkeling geniet van tv, computer of spelletjes binnen.
De computerbeurt wordt elke keer weer opnieuw aangewezen. Als de mb en bb klaar zijn met eten maken de onderbouwers plaats bij de computer.

Er zijn een paar hectische momenten:
-op regendagen is het altijd druk
-wisseling van beide groepen (ene helft speelt/ andere helft eet).

Als ik wil kopiëren moet ik in dezelfde ruimte zijn, ik word dan gek van de herrie. Kun je nagaan hoe het voor een kind moet zijn.
Ik heb wel eens kinderen met ADHD bij me gehouden tot etenstijd (eerst werd er nl door alle bouwen gezamenlijk gegeten, dat was helemaal erg.
Vooral drukke en moeilijke kinderen komen 's middags opgefokt in de groep terug. Het kind en de groepsleerkracht zitten dan met de gebakken peren. :roll:
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Gast op 27 maart 2006, 19:51

Bij ons blijven bijna alle kinderen over. Om 12 uur komt er een overblijfkracht (kan moeder van school zijn) in de klas. Bij de kleutergroepen zijn dat 2 krachten. Wij houden onze pauze gewoon van 12 tot 13.00 uur. Als er echt iets is worden we wel gehaald. De overblijf valt sinds kort onder hetzelfde bestuur als de voor en naschoolse opvang.
De helft van de school gaat overigens eerst een half uur spelen en dan eten en de kleintjes eerst eten en dan spelen.
Het verloopt niet altijd even handig. Kinderen luisteren niet altijd zo goed naar iedere overblijfhulp. Ook wordt er niet altijd goed opgelet of ze alles opeten. Zo krijg ik nog wel eens ouders aan mijn deur dat hun kind met een volle broodtrommel thuis is gekomen. Ik kan het dan ook niet laten om me er wel een beetje mee te bemoeien door ze als ik de klas uitga te bemoedigen om alles op te eten en door nog wel eens na te vragen in de middag en sommige vaste klantjes laat ik ook wel eens gedurende een tijdje hun (lege) broodtrommel aan mij showen ( en dan natuurlijk de hemel inprijzen!) Vooral in hogere groepen (is mijn ervaring op mijn vorige school met hetzelfde systeem) zit je na de overblijf nog wel eens met een conflict dat niet goed is opgelost door de overblijf. Ik maakte daar altijd toch wat tijd voor vrij zodat het akkefietje niet de hele middag een rol bleef spelen.
Gast
 

Berichtdoor Femke84 op 27 maart 2006, 20:53

Mijn school hanteert het continue rooster. We eten eerst een kwartier in de klas. Daarna gaan ze een half uur buiten spelen onder toezicht van overblijfmoeders. Maar dat is ook niet alles, want elke dag hebben we wel gesprekken met de lln over ruzies en zo die zich in de pauzes hebben afgespeeld die wij als leerkracht oplossen omdat de overblijfmensen er niets aan doen
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor Gast op 28 maart 2006, 14:53

Bij ons is het bij de midden- en bovenbouw als volgt geregeld (onderbouw is al om 11.30 vrij): Van 12.00-12.15 eten alle kinderen in een bepaalde klas, onder toezicht van de leerkracht. Elke dag is dit een andere klas, zo heeft iedere leerkracht 1x per week de overblijf. Om 12.15 gaan de kinderen naar buiten, onder toezicht van een aantal onderwijsassistenten. Dat loopt niet zo goed, het is vaak druk en chaotisch buiten, ook doordat deze onderwijsassistenten de kinderen niet goed kennen.
Bij regen blijven de kinderen in dezelfde klas als waar ze gegeten hebben, de onderwijsassistenten zijn dan bij ze. Met het risico dat je klas aardig wordt afgebroken :? (Ik zit zelf niet rustig te eten als ik weet dat er allemaal 'onbekende' kinderen in mijn klas zitten te spelen).
Gast
 

Berichtdoor vlinders op 28 maart 2006, 15:29

juf nienke:
De kinderen nemen zelf soep mee; soms doen we cup a soup, lekker iedereen zijn eigen smaakje, de andere keer maken wij 3 ltr soep op de kookplaat in de klas. Dat laatste doen we wanneer er iemand hiervoor de soep heeft meegenomen, om de 2 maand neem ik het mee. Knakworsten worden door mij gekocht (ja, uit eigen beurs).
wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
Avatar gebruiker
vlinders
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 329
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 19:24

Berichtdoor miekiemousie op 28 maart 2006, 16:27

Bij mij op stage eten de kinderen het eerste kwartier - 20 minuten hun eten op in de eigen klas. Hierna worden de kinderen mee naar buitgen genomen door de overblijfmoeders. Dit levert inderdaad nog wel eens problemen op, omdat de 'hoofd'overblijfmoeder redelijk streng is.
Twee leerkrachten nemen om 12.45 de pleinwacht over van de overblijfmoeders. Op dit moment word ook al het speelgoed opgeruimd. Er mag bijvoorbeeld niet meer gevoetbald worden.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Fontein op 28 maart 2006, 23:09

Bij ons is het erg goed geregeld. Al meer dan 15 jaar doen twee moeders het overblijven. Helaas zijn wij dit jaar gefusieerd met verschillende scholen en moeten wij ons aansluiten bij een organisatie die overblijven regelt.
De moeders die het werk nu doen vinden dat helemaal niet leuk, want na 15 jaar perfekt geregel komen zij onder iemand anders te staan en moeten zij met meerdere moeders per keer overblijven.
Ik vrees dat hierdoor de consequente aanpak van deze twee moeders verloren gaat en het veel onrustige wordt.
Dus ik baal.
Maar zegt het hoofdbestuur het kan niet anders.
Fontein
PABOforum Peuter
 
Berichten: 155
Geregistreerd op: 19 okt 2003, 12:42

Berichtdoor Fontein op 28 maart 2006, 23:10

Bij ons is het erg goed geregeld. Al meer dan 15 jaar doen twee moeders het overblijven. Helaas zijn wij dit jaar gefuseerd met verschillende scholen en moeten wij ons aansluiten bij een organisatie die overblijven regelt.
De moeders die het werk nu doen vinden dat helemaal niet leuk, want na 15 jaar perfekt geregel komen zij onder iemand anders te staan en moeten zij met meerdere moeders per keer overblijven.
Ik vrees dat hierdoor de consequente aanpak van deze twee moeders verloren gaat en het veel onrustige wordt.
Dus ik baal.
Maar zegt het hoofdbestuur het kan niet anders.
Laatst bijgewerkt door Fontein op 29 maart 2006, 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Fontein
PABOforum Peuter
 
Berichten: 155
Geregistreerd op: 19 okt 2003, 12:42

Berichtdoor lucia op 28 maart 2006, 23:16

Ik hoop dat je gefuseerd bedoelt!
Jouw woordje roept nare associaties op. :cry: :cry:
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor Fontein op 29 maart 2006, 10:43

Lucia
Ja dat bedoel ik ook maar het was gisteravond al laat toen ik dit berichtje schreef en volgens mij is de klok nog niet aangepast aan de zomertijd dus was het nog later. Ik heb het verbeterd.
Maar bedankt nog.
Fontein
PABOforum Peuter
 
Berichten: 155
Geregistreerd op: 19 okt 2003, 12:42

Volgende

Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron