[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Invallen - Zwarte school (tips gezocht)

Invallen - Zwarte school (tips gezocht)

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Invallen - Zwarte school (tips gezocht)

Berichtdoor bloempje01 op 17 apr 2006, 15:24

sinds januari ben ik afgestudeerd in den bosch en woon in enschede. Sinds een aaltal weken val ik in op verschillende scholen in enschede.

heb al een aantal hele leuke scholen gehad alleen jammer dat het dan voor een korte tijd is.

nu heb ik afgelopen week ingevallen op 2 verschillende scholen die allebei in "achterstands" wijken staan. er zijn heel veel buitenlandse kinderen en het eerste wat ik merkte is dat je veel strenger moet zijn en veel meer moet bewijzen. (groep 8 en groep 5). Het was zwaar maar zoals de directeur al zei je laat je niet zo maar over je heen lopen.


ik zou op die scholen best in willen vallen.
Wat zijn jullie ervaringen op dat soort scholen en heeft er iemand nog tips????

alle tips zijn welkom!
bloempje01
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 07 apr 2006, 11:13

Berichtdoor miekiemousie op 17 apr 2006, 15:56

Tips. Vanaf dag 1 met de kinderen regels afspreken en je daar ook consequent aan houden. Mooi is wel om regels met de kinderen af te spreken, of precies om te gaan met de bestaande regels. De kinderen weten dan van te voren al waar ze aan toe zijn.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 17 apr 2006, 16:31

Duidelijk zijn. Heel erg duidelijk zijn... dus 's morgens duidelijke regels afspreken en daar ook meteen consequenties aan vast hangen.
Maar vooral ook belonen! Ik merk het in mijn klas. Als ik om 8.30 al complimentjes uit (kan) delen, wordt 't vaak een superdag.

Zorg er ook voor dat de kinderen het programma weten. Sluit je daarbij aan bij de wijze van de groepslkr.. Ik hang bijvoorbeeld altijd dagritmekaartjes neer en mijn vaste vervangster doet dit ook altijd. Werkt heel prettig voor de kinderen.

Verder is 't net zoals iedere andere school.... ;)

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Jakkenie op 17 apr 2006, 18:28


Verder is 't net zoals iedere andere school.... ;)

dat is ook het eerste wat er in mij opkwam. Wat doe ik anders dan op een "witte" school?
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor bloempje01 op 17 apr 2006, 19:21

ik weet niet hoe het bij andere zwarte scholen gaat. ik vind het anders dan op de witte of gemengde scholen. de manier waarop ze met elkaar omgaan, respect naar de ander / leerkracht.

op elke school dat ik kom bespreek ik de dag en de regels. dat is verder geen probleem. ook het geven van complimenten kan inderdaad alles veranderen aan de dag.

op de een of andere manier gaat het er toch anders aan toe. ruzie is ook heftiger, in groep 8 was er al een andere sfeer. meer dat ghetto idee betreft muzieksmaak ideeen manier van kleden en doen. de manier waarop je de aandacht moet vragen de aandacht er bij moet houden.
bloempje01
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 07 apr 2006, 11:13

Berichtdoor Joke op 18 apr 2006, 10:29

Temperament?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor j.line op 18 apr 2006, 17:29

bloempje01 schreef: de manier waarop je de aandacht moet vragen de aandacht er bij moet houden.

hoe 'anders' doe je dat dan?

groetjes Jline
studente orthopedagogiek aan de VU en invaljuf (op dit moment groep6, vervanging en binnenkort ook gr8 zwangerschapsvervanging) en geef ook nog begeleiding leerproblemen vanuit pgb.
j.line
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 13 dec 2005, 18:12

Berichtdoor miranda84 op 18 apr 2006, 17:42

hey, ik kom ook uit enschede, op welke scholen heb je ingevallen dan??

ikzelf heb drie keer stagegelopen op een "zwarte"school, maar gedraag me daar absoluut niet anders dan op een "gewone" school, ik vind (wil niemand beledigen hoor) dat je door de benaming al bevooroordeeld bent, terwijl je de kinderen helemaal niet kent......

je kunt gewoon jezelf zijn... elk kind zal je uittesten, welke kleur hij/zij ook heeft...
miranda84
PABOforum Peuter
 
Berichten: 159
Geregistreerd op: 06 jul 2002, 18:44
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor jennifervd op 18 apr 2006, 18:13

Ik denk dat de naam 'zwarte school' misschien een beetje anders klinkt zoals hij meestal wordt bedoeld.
Hij klinkt zo gekleurd terwijl het vaak niet gaat over de kleur maar andere gewoontes die kunnen verschillen.
Ik krijg altijd een vreemd gevoel bij deze naam.

Misschien is 'onderwijs kansen school' een leuke...maar dat zijn ze niet allemaal....toch?
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jakkenie op 18 apr 2006, 18:17

hey, ik kom ook uit enschede, op welke scholen heb je ingevallen dan??

ikzelf heb drie keer stagegelopen op een "zwarte"school, maar gedraag me daar absoluut niet anders dan op een "gewone" school, ik vind (wil niemand beledigen hoor) dat je door de benaming al bevooroordeeld bent, terwijl je de kinderen helemaal niet kent......

je kunt gewoon jezelf zijn... elk kind zal je uittesten, welke kleur hij/zij ook heeft...

Dat bedoel ik ook. Ik heb op praktisch blanke scholen stage gelopen, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat zoveel anders deed dan wat ik nu doe.
je gaat er al vanuit dat het veel moeilijker is.
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor miranda84 op 19 apr 2006, 08:11

idd!!!

daar ben ik een beetje allergisch voor, zoveel vooroordelen, dat vind ik een nadeel voor de kinderen, terwijl je het zo ongelofelijk naar je zin kan hebben met ze...
miranda84
PABOforum Peuter
 
Berichten: 159
Geregistreerd op: 06 jul 2002, 18:44
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor juf mama op 19 apr 2006, 10:18

Ik ben moeder van twee 1.9 kinderen en ik stoor me ook nogal aan de beeldvorming over 'zwarte scholen' en 'getinte kinderen'. De ene school is de andere niet, klassen verschillen van elkaar en zo ook leerlingen. Misschien woon ik in de verkeerde wijk, maar hier in de buurt hoor ik juist vaker dat de 'witte' achterstandskinderen voor meer problemen zorgen in de klas dan de 'getinte'.

En lok je door het aannemen van een bepaalde (bezwaarde) houding niet ook bepaald gedrag uit? Ik moet bij dit soort opmerkingen gelijk denken aan het onderzoek waar uitkwam dat kinderen van wie door leerkrachten weinig goeds verwacht werd uiteindelijk ook slechter presteerden bij deze leerkracht dan bij een leerkracht die het volste vertrouwen ik hun kunnen had. Ik wil niet zeggen dat dat bij jou het geval is, maar pas er voor op. Anders doe je doe je misschien wel ongewild 'onze' kinderen enorm tekort...
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Sylvia op 19 apr 2006, 13:04

Ik heb net een blok goa afgesloten, maar het omgaan met allochtone kinderen en ouders is over het algemeen toch anders dan bij Nederlandse kinderen. Nu heb ik zelf geen stage gelopen op een zwarte school, maar mijn mede studenten wel en ik heb daar wel het een en ander over meegekregen. Dit heeft niets te maken met de hoge of lage verwachting over de kinderen zelf, maar wel over de omgang met ze.
Het hoeft ook niet noodzakelijkerwijs moeilijker te zijn, maar naar mijn idee is het wel anders. Anders is overigens niet beter of slechter hoor.
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Berichtdoor juf_miriam op 20 apr 2006, 18:56

Misschien woon ik in de verkeerde wijk, maar hier in de buurt hoor ik juist vaker dat de 'witte' achterstandskinderen voor meer problemen zorgen in de klas dan de 'getinte'.
Je hebt helemaal gelijk!!

Op zich is de manier van lesgeven voor iedereen gelijk. Wel merk ik dat 'mijn' kinderen net dat kleine beetje meer van je vragen. Ze hebben bij mij in de groep een heel kort lontje, zijn heel snel geprikkeld. Maar ja, of dat typisch is voor een 'zwarte' school?? ;)

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Geoffrey op 20 apr 2006, 19:37

Het zijn kínderen... ze komen hooguit tot je schouders qua hoogte en ze missen net dat beetje levenservaring dat jij wel hebt. Laat ze lekker uitproberen (ik haat dat woord, maar goed). Uiteindelijk leggen ze het toch altijd wel af tegen jou.

Wat voor kleur ze ook hebben, waar ze ook wonen, hoeveel punten ze ook achter de komma hebben... het blijven kinderen. En staan wij niet voor de klas omdat we kinderen zo leuk vinden? Ga er dan gewoon lekker vanuit dat ook deze kinderen leuk zijn, ook al moet je misschien wat dieper graven om dat te zien.

Consequentheid, structuur en duidelijke grenzen heb je nu al wel in huis als leerkracht zijnde. Twijfel niet aan jezelf, twijfel niet aan de kinderen. Want zoals Amna al heel goed zegt: als je er al bezwaard instapt, dan loop je sowieso al achter de feiten aan.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Volgende

Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast