door miek op 15 okt 2008, 16:29
Saskia, ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb afgelopen jaar ook op een kleine school gewerkt waar met minder mensen toch alle taken gedaan moeten worden. Denk aan dingen als inderdaad ICT, cultureel erfgoed, notuleren voor vergadering, BHV, aanschaf nieuwe methode(s), organisatie van sportdag, kinderboekenweek, sinterklaas, kerst, carnaval, pasen, schoolkamp, musical groep 8, schoolreisje en ga zo maar door.... (inwerken nieuwe collega's, begeleiding stagiaires, cursussen). Als je met 20 man bent heb je dan gewoon minder taken dan wanneer je met 4, 5 of 6 man bent.
Ik heb op een school stage gelopen waar veel door ouders geregeld wordt. Je moet deze ouders natuurlijk wel hebben maar dit kan echt veel tijd schelen! Die ouders gingen dan begin september één keer rond de tafel met één leerkracht om over de sint te praten en te plannen. Vervolgens gingen die ouders samen verder en koppelde ze in oktober een keertje terug naar die leerkracht en eind november om alles rond te maken. Tussendoor konden ze natuurlijk wel met vragen terecht bij die leerkracht maar het is een heel stuk vermindering van de taak die anders door de leerkrachten gedaan zou moeten worden. Die groep van ouders deed alles zelf, ook versieren (daar werden weer andere ouders voor gevraagd) zorgen dat de versieringen er zijn, zorgen voor snoepgoed en ga zo maar door. Dit werkte echt super. Het is dan wel belangrijke om goede ouders te hebben. Zij hadden een aantal ouders met ervaring die het weer doorgaven aan andere ouders.
Ik denk dat je er niet onderuit komt dat je op een kleine school met weinig leerkrachten meer extra taken hebt. Je wilt nu eenmaal toch alles doen. Het is wel zaak om dit eerlijk te verdelen en het rommelen met uren wat jij nu beschrijft vind ik natuurlijk ook niet goed. Misschien moeten jullie hier eens met je hele team (en misschien zelfs iemand van het bovenschools bestuur) over praten. Ik heb ook wel eens gehoord dat er iemand van een andere grote school binnen het bestuur de ICT-taken op een kleine school ging doen, daar kreeg hij dan ook weer taakuren voor die hij dan weer niet op zijn eigen school hoefde vol te maken. Op allebei de scholen konden ze hiermee vooruit en allebei de scholen werden zo vooruit geholpen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)