Zwanger, vervangerspool, ziek

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Zwanger, vervangerspool, ziek

Berichtdoor juf Maartje op 24 maart 2013, 21:34

Onlangs eindigde mijn langdurige vervanging en ben ik weer in de vervangerspool terecht gekomen. Twee weken terug heb ik vier dagen gewerkt, maar, nu ik zwanger ben, is dat veel te veel. Ik had flinke last van harde buiken en verloskundige adviseerde het rustiger aan te doen. Vorige week heb ik niet gewerkt, om te kijken of het idd beter zou gaan. Ik merk wel vooruitgang, maar ik hoef de trap maar op te lopen of 10 min. Te staan en ik heb alweer een harde buik.
Het idee niet te weten waar ik de volgende dag moet werken, heeft een negatief effect op de harde buiken. Ik zit er dan ook over na te denken me ziek te melden, maar ik vraag me af wat dan mijn rechten/plichten zijn.
Ik durf de verantwoording voor de klas niet te nemen nu. Ik heb een arbeidsverleden, heb ik dan 'gewoon' recht op zw? En hoe meld ik me dan ziek, alleen bij het schoolbestuur of ook bij uwv?
Avatar gebruiker
juf Maartje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 06 maart 2003, 18:28
Woonplaats: Limburg

Re: Zwanger, vervangerspool, ziek

Berichtdoor miek op 24 maart 2013, 22:14

Heb je een contract (bijvoorbeeld voor dit schooljaar) in die vervangingspool en krijg je dus vakanties/ ziekte e.d. ook al doorbetaald? Dan wordt je nu ook gewoon doorbetaald. Je zult dan wel echt ziek moeten zijn, ik weet niet hoe dat werkt met zwangerschapsproblemen maar ik weet wel dat als je al ziek bent je zwangerschapsverlof verplicht 6 weken voor je uitgerekende datum ingaat. Als je nog werkt mag je kiezen tussen 4 en 6 weken.

Heb je geen contract en is het echt voor losse inval en niet werken is niet betaald krijgen dan weet ik niet wat de stichting aan je verplicht is maar ik ben bang dat je dan een uitkering zult moeten aanvragen. Ik kan me haast niet voorstellen dat in dat geval de stichting plichten aan jou heeft. Twijfel je of je krijgt waar je recht op hebt? Dan kun je het beste een vakbond bellen, die weten precies wat jouw rechten zijn!
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Zwanger, vervangerspool, ziek

Berichtdoor super_juf op 26 maart 2013, 14:31

De vakbond bellen is het eerste dat in mij opkomt.

Sterkte!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten