Kiezen voor het invallen

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Kiezen voor het invallen

Berichtdoor vera85 op 26 jun 2013, 20:23

Hallo allemaal!

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb er veel aan gehad tijdens mijn pabo opleiding. Ik zit momenteel een beetje met een dilemma.. ik weet dat ik zelf de beslissing moet nemen, maar ben toch benieuwd naar de verhalen van anderen!

Ik heb communicatie gestudeerd en daarna de (verkorte) pabo gedaan.. ik ben in juli 2012 afgestudeerd en heb toen 1 maand fulltime ingevallen (september). Daarna bleef het heel lang stil, ik stond bij 3 stichtingen ingeschreven maar werd niet gebeld. Ook waren er invallijsten waar wachtlijsten voor waren. Uiteindelijk heb ik ook rond gekeken naar andere banen, zowel fulltime als parttime. Ik solliciteerde op begeven moment op wel 5 dingen per dag! Ik had ook een inkomen nodig.. uiteindelijk heb ik nog voor een bedrijf als educatie medewerker gewerkt (tijdelijk) en daarna ben ik bij een hogeschool terecht gekomen (op de marketing afdeling). Dit sloot weer aan op mijn communicatie studie.. ik dacht het is in de onderwijs sector en klinkt leuk. Ik kreeg een jaarcontract met uitzicht op vast na 1 jaar, klinkt ideaal.. alleen ik ben nu 6 maanden verder en ik vind het niks!!

Ik wil zo graag terug naar het onderwijs, ik mis het werken met kinderen enorm. De hardheid van het commerciële werk is niets voor mij. Maar ja wie zegt dat er nu wel werk is. Ik woon overigens in het oosten van het land.. mijn vriend en ik hebben net een huis gekocht, dus ik ben bang om werkeloos op de bank te zitten. Ik zit erover te denken om mijn baan per 1 januari op te zeggen, dus na mijn jaarcontract en dan vanaf januari weer te gaan invallen.. wellicht dat er dan meer vraag is, dan direct in september.

Wat denken jullie? Wat is jullie ervaring met het invallen in deze crisistijd?
vera85
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 24 jun 2013, 20:55
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kiezen voor het invallen

Berichtdoor ik-je op 26 jun 2013, 21:22

Qua invallen vind ik het de laatste jaren alleen maar lastiger worden. Ik moet zeggen dat ik dit jaar mazzel heb gehad met langdurige vervangingen maar dit komt ook mede doordat ik 'bovenaan de lijst' inmiddels sta.
Is er geen optie om parttime op de hogeschool te blijven werken? Je bent dan verzekerd van een vast inkomen en de andere dagen invallen.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Kiezen voor het invallen

Berichtdoor super_juf op 28 jun 2013, 13:41

Het eerst dat mij te binnen schoot was: combineren!
Invalwerk is erg onzeker en solliciteren op een zeangerschapsverlof is nog onzekerder. Er komen zoveel reacties binnen en mijn ervaring is nu: geen ervaring, geen werk.
Is het een idee om parttime de baan te doen die je nu doet en dat je voor bijvoorbeeld twee dagen in de week gaat invallen? Bij stichtingen kun je aangeven welke dagen jijj beschikbaar bent.

Jouw probleem herken ik heel erg! Dit is onder andere voor mij een reden geweest om te gaan werken in het VO. Ook ik heb een vast inkomen nodig dus het basisonderwijs heb ik (voorlopig) vaarwel gezegd. Mijn pabo achtergrond werkt nu erg in mijn voordeel op het VO. Ik krijg zorgklassen en dit vind ik erg leuk!

Ik hoop dat je het eventueel kunt combineren! Zo doe je ervaring op en kun je vant je huidige baan blijven solliciteren naar andere functies in het onderwijs. Niet zomaar iets wegdoen, vooral nu!

Veel succes met het maken van je keuze!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Kiezen voor het invallen

Berichtdoor Sjanne op 28 jun 2013, 19:44

Ik zou ook zeggen: probeer te combineren. Bouw je bij allebei wat op??
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Kiezen voor het invallen

Berichtdoor vera85 op 29 jun 2013, 11:39

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties!

Het zou voor mij ook ideaal zijn om het te combineren... alleen dat is niet mogelijk :( De baan die ik nu heb is 40 u en meestal wel 45 u per week.. het is een erg drukke, stressvolle baan en mijn collega's hebben hetzelfde. Part-time is geen optie, dus het is alles of niets. Erg jammer, want ik heb nu het gevoel dat ik ergens werk wat niet de richting is waarin ik mij wil ontwikkelen. Ik zit nu op een commerciële afdeling, terwijl ik graag in educatie wil werken.

Daarnaast is het ook nog eens een heel raar bedrijf.. slechte arbeidsvoorwaarden (lees: geen), minimumloon, geen pensioen.. maar wel verwachten ze van de werknemers dat ze overuren maken en zich over de kop werken. Mijn leidinggevende (waar ik dagelijks mee samenwerk) heeft er ook nog eens een handje van om je continu op je 'fouten' te wijzen.. erg naar.

Kortom, ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Of toch voor het invallen gaan.. of toch nog even uithouden.. maar als je in het onderwijs wil werken moet je er hoe dan ook tussen komen d.m.v. invallen.

Lastig!
vera85
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 24 jun 2013, 20:55
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kiezen voor het invallen

Berichtdoor Sowieso op 29 jun 2013, 15:38

Ik denk dat het belangrijk is om goed te kijken naar het financiële plaatje: Heb je je huidige komen echt nodig? Zo ja: dan zou ik je huidige baan aanhouden. In deze crisistijd moet je (helaas) blij zijn als je een baan hebt. Als je je baan opzegt loop je het risico straks (bijna) geen inkomen te hebben. Ook in het onderwijs wordt bezuinigd, en er worden steeds minder contracten aangeboden. Ik ken een voorbeeld van een goede leerkracht, die heel gewild was, maar nu pas na 5 jaar eindelijk een jaarcontract heeft. Als in jouw regio er ook nog eens een overschot is aan invallers wordt het nog lastiger. Je huidige baan is blijkbaar niet zo leuk, maar in financiële problemen komen lijkt mij nog veel minder leuk. Je kan er ook voor kiezen om je huidige baan aan te houden (tot na de crisis?), en in betere tijden een leukere baan te zoeken.
Als je inkomen niet erg belangrijk is, en je echt niet verder wilt met je baan, kun je misschien eens informeren bij de scholen/stichtingen zelf. Hebben zij behoefte aan nieuwe invallers? Misschien kun je ook nog iets anders op invalbasis er bij zoeken? (Iets in een heel andere richting, of iets met educatie)

Veel succes met de moeilijke beslissing!
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron