[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Studiedagen

Studiedagen

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Studiedagen

Berichtdoor JufH op 30 sep 2013, 20:00

Iemand een idee?

Binnen onze vereniging schijn afgesproken te zijn het management team dat leerkrachten de uren van studiedagen moeten compenseren als die studiedag op hun werkdag valt.

Iemand hier ervaring mee?
Mag dit?

Ik, als fulltimer moet dan een compensatiedag inleveren omdat ik werk op die dag. In januari weer een... Vind het zo idioot!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Studiedagen

Berichtdoor Robje op 30 sep 2013, 20:50

Tja, volgens de regels hebben ze wel een punt denk ik. Een studiedag valt onder deskundigheidsontwikkeling (10% van je WTF). Parttimers moeten vaak terugkomen op hun vrije dag dus die zijn op die manier de klos...
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Studiedagen

Berichtdoor JufH op 30 sep 2013, 20:55

Maar er is ook al eens gezegd dat studiedagen die op je werkdag vallen niet tellen als deskundigheidsbevordering... Dus dan lijkt me of wel tellen als deskundigheidsbevordering, of terugkomen... En parttimers die die dag wel werken moeten dan op een niet-werkdag terugkomen?
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Studiedagen

Berichtdoor Robje op 30 sep 2013, 22:19

Tja, er is wel meer gezegd.... Alles meer dan 930 uur valt te compenseren, geef je 5 uur minder les, dan kun je die ook niet compenseren, dat is best logisch.
Ik werk 4 dagen en mag dit jaar ook een paar keer op mijn vrije dag op komen draven, mooi niet dat ik dat gecompenseerd krijg in de vorm van een andere dag vrij.
Als fulltimer heb ik er nooit bij stilgestaan, sterker nog, ik heb al dat compenseergedoe maar onhandig gevonden. Ik was voor mijn gevoel meer tijd kwijt met het klaarleggen/overdragen dan de uren die ik ervoor terugkreeg.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Studiedagen

Berichtdoor JufH op 01 okt 2013, 20:18

Snap ik... Bij ons is er nooit aandacht aan besteed en nu opeens wel... Zo kregen we er ook een praatje over dat ik, toen ik ziek was geweest, eerst weer 3 weken moest werken voor ik weer een dag verlof kreeg. Terwijl een parttimer er niet in wtf op achteruit gaat als hij/zij langdurig ziek is. En in die wtf zit ook compensatie...

Ach, die domme cijfertjes...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Studiedagen

Berichtdoor Joke op 01 okt 2013, 21:51

Zeg dat wel 'al die cijfertjes'. Ik ben er nog steeds de dupe van dat een invaller jaren geleden 365 dagen moest werken om een 'gewerkt' jaar vol te maken, waarvan dan ook nog eens de woensdagen als halve dag golden en weekenden en vakanties niet eens werden doorbetaald. :shock: Zoiets verzinnen ze als ze geld nodig hebben.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Studiedagen

Berichtdoor JufH op 02 okt 2013, 13:20

Het is te krom voor woorden! Als we volgens de cijfertjes gaan werken moet ik 4 uur per week deskundigheidsbevordering doen, om de week een dag! Zo'n dag kost al gauw 500 euro (als je een goede cursus wilt) dus 20x500, is alleen voor mij al 10.000 euro... Zoveel budget is er niet eens ;)
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Studiedagen

Berichtdoor Joke op 02 okt 2013, 15:58

..... Binnen onze vereniging schijnt afgesproken te zijn (door is weggevallen misschien?) het management team dat leerkrachten de uren van studiedagen moeten compenseren als die studiedag op hun werkdag valt. ............... Ik, als fulltimer moet dan een compensatiedag inleveren omdat ik werk op die dag. In januari weer een... Vind het zo idioot!
Na mijn eigen webgeëbde verontwaardiging over het feit dat mijn pensioen met ruim drie jaar is verminderd door de diefachtige berekening die ik eerder beschreef ( :lol: ) heb ik je bericht nog eens goed doorgelezen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit je reinste onzin is om de doodeenvoudige reden dat studiedagen onder schooltijd worden ingepland a.d.h.v. het aantal beschikbare uren. Overige studiedagen worden na schooltijd ingevuld. Mocht het waar zijn wat ze schrijven, zou dat betekenen dat de leerlingen onterecht naar huis worden gestuurd als het voor een fulltimer als werkdag wordt gerekend.
Ik heb het nog eens voor je opgezocht, ik meende het al ergens gelezen te hebben. Zo werd het in mijn tijd gedaan, maar het geldt nu nog steeds.

ADV-dagen en studiedagen onderwijspersoneel
ADV-dagen en studiedagen voor het personeel op de basisschool mogen nooit van invloed zijn op het vaststellen van de schoolweken. De school moet er bij het inplannen van deze dagen rekening mee houden dat ze geen extra vrije dagen inroostert bovenop de vrije dagen die wettelijk zijn toegestaan.

Misschien heb je daar wat aan?
Als zij dus ontdekten dat fulltimers te weinig uren maakten, houdt dat in dat de leerlingen te weinig uren les aangeboden kregen en zijn ze in wezen strafbaar.
Ze kunnen dit dus niet op de leerkracht verhalen, maar zullen dit voor de leerling in een meerjarenplan moeten corrigeren .

Zoals het er dus naar uitziet blijven de deeltijders de dupe. Iets wat verzacht kan worden door studiedagen niet altijd op dezelfde dag te laten plaatsvinden, zodat het 'leed' gelijkelijk over de deeltijders verdeeld kan worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Studiedagen

Berichtdoor Joke op 02 okt 2013, 16:36

Tja, volgens de regels hebben ze wel een punt denk ik. Een studiedag valt onder deskundigheidsontwikkeling (10% van je WTF). Parttimers moeten vaak terugkomen op hun vrije dag dus die zijn op die manier de klos...
Absoluut niet Robje. Werkende ouders en mensen die niet weten hoe het aantal lesuren geregeld is, denken dat een school willekeurig enkele schooldagen van de lestijd van een leerling afsnoept voor een studiedag.
Niets is minder waar, want de op schooldagen ingeroosterde studiedagen kunnen alleen maar op de vrije uren van de leerlingen gepland worden. Als de vrije uren op zijn, moeten de studiedagen na schooltijd gepland worden. Zo'n doordeweekse dag vrij voor de kinderen lijkt dus een officiële schooldag, maar is het pertinent niet, het lijkt dus of het voor de leerkracht een werkdag is, maar dat is het niet.
Zo'n studiedag kan dus niet bij fulltimers teruggehaald worden, omdat het geen werkdag was. Als bij Henriette op school blijkt dat de LEERLINGEN dit jaar niet het aantal verplichte lesuren behalen zal er in het nieuwe schooljaar VOOR DE LEERLINGEN een nieuwe planning gemaakt moeten worden om het te kort aan uren te compenseren. Dat kan, omdat de verplichte uren over een langere periode verdeeld mogen worden, wat ook gedaan wordt. Kijk maar naar een extra kort/ extra lang schooljaar in verband met onze wisselende zomervakanties per regio.
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Studiedagen

Berichtdoor Anita op 02 okt 2013, 17:12

Zo'n studiedag kan dus niet bij fulltimers teruggehaald worden, omdat het geen werkdag was

Ik snap de redenering van de uren voor de leerlingen, daar ben ik het mee eens. Ik ben het echter niet eens met het stukje over geen werkdag voor de leerkrachten. Je wordt betaald voor je wtf. Wanneer je altijd op maandag werkt en de studiedag op die maandag valt zijn de uren die je daar bent dus betaald. Wanneer je nooit op maandag werkt maar wel op de studiedag aanwezig moet zijn moeten die uren dus ergens anders worden weggestreept. Logischerwijze dan bij deskundigheidsbevordering. Je kunt zo'n dag echter niet twee keer wegstrepen. Voor iemand die betaald wordt voor lesgebonden uren die dag kunnen die uren dus niet als deskundigheidsbevordering worden weggestreept.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Studiedagen

Berichtdoor Sterre op 02 okt 2013, 18:25

Bij ons zijn onlangs de wtf aangepast doordat de leerlingen minder uren naar school gaan dan eerst (van boven de 1000 uur naar nu daar onder). Er is ons toen verteld dat je wtf berekend wordt op basis van het aantal uur dat de leerlingen naar school gaan. Een deel van je taak is lesgeven, maar ook een deel voor correctiewerk en voorbereiden, taakbeleid, studiedagen en wat nog meer... Dat is dus gebaseerd op je wtf en dus op het aantal uur dat jij voor de klas staat om les te geven. Studiedagen zijn dus ook aan je wtf gelinkt. Net zoals vakantiedagen betaal je hier al voor. Je hoeft niet extra te werken ter compensatie. Bij ons mogen parttimers in overleg enkele studiedagen overslaan. Ze zouden anders teveel uren maken voor dit onderdeel van je totale wtf. Het is een ingewikkeld verhaal, maar zo is het ons uitgelegd toen. Extra werken omdat een studiedagop je werkdag valt lijkt mij onzin.
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: Studiedagen

Berichtdoor Robje op 02 okt 2013, 19:28

Eigenlijk ben ik blij dat ik me nog steeds niet druk maak over dit probleem; ik heb fantastisch werk (soms een minder jaartje, maar nu weer helemaal top), en kan 12 weken per jaar vakantie vieren als ik dat wil. Sommige studiedagen zijn interessant, andere maak ik dan maar gezellig.... Ik vind het wel fijn dat ze er zijn want je duikt dan met je team toch even dieper in de materie dan in een gewone vergadering.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Studiedagen

Berichtdoor Joke op 02 okt 2013, 19:33

Ik reageer eerst even op Henriettes topic.
.... Maar er is ook al eens gezegd dat studiedagen die op je werkdag vallen niet tellen als deskundigheidsbevordering...
Henriette was wel op school aanwezig en die dag telt niet als deskundigheidsbevordering. Dan kan je toch niet zeggen dat je nog een dag moet inhalen?
Ze heeft géén lesdag van de kinderen gemist omdat er die dag geen lesdag was.

Ik had onderstaand stukje al geschreven en het komt eigenlijk neer op wat Sterre hierboven schrijft. (Kreeg visite en mijn beicht was nog niet af.)
Als een studiedag aan een vakantie was vastgeplakt (wat niet mogelijk is trouwens, maar bedoeld om het duidelijk te maken) had er geen haan naar gekraaid, dan had iedereen begrepen dat dit een 'vrije' dag was. Nu die dag midden in een werkweek valt, blijft iedereen het hardnekkig als een gemiste werkdag zien en komt aandragen met wtf. Ik kan het niet op de minuut berekenen, maar het aantal verplichte lesuren van de leerling met daarop aanvullend het aantal 'vakantie'dagen is ook doorberekend in het aantal vrije dagen van de leerkracht. En als je dan toch aan het rekenen bent, neem dan ook even de dagen mee die je in school doorbrengt tijdens de vakantie: opruimen en regelen voor schoonmaak (vaak aan het begin van de vakantie), klas inrichten, materialen klaarleggen, namen schrijven etc. (in de vakantie) en een grote startvergadering aan het eind van de vakantie. En vergeet de tijd niet die je aan de leerlingoverdracht kwijt bent, aan vergaderen, overige studiedagen in je vrije tijd, het organiseren en begeleiden van evenementen op school, ouderavonden, rapportbesprekingen, klusjes in school, sportevenementen op je vrije middag etc. besteedt

Nu even de andere kant van de zaak, niet meer vanuit Henriettes vraag, maar bekeken vanuit de parttimer en de fulltimer:
.... Wanneer je nooit op maandag werkt maar wel op de studiedag aanwezig moet zijn moeten die uren dus ergens anders worden weggestreept. Logischerwijze dan bij deskundigheidsbevordering. Je kunt zo'n dag echter niet twee keer wegstrepen. Voor iemand die betaald wordt voor lesgebonden uren die dag kunnen die uren dus niet als deskundigheidsbevordering worden weggestreept.
Waarom moet dat worden weggestreept? In de maand februari krijg je precies hetzelfde salaris als in andere maanden. Heeft iemand ooit wel eens geklaagd omdat je in die maand minder lesgebonden uren hebt gedraaid?
Toen ik een parttimebaan had, was ik meestal de pineut met vergaderingen, studiedagen etc., al probeerden we de last zo goed mogelijk te verdelen. Je wist niet beter. Maar vanaf het moment dat iedereen is gaan rekenen, gaan bezuinigen en bang is tekort te komen is de zaak helemaal uit zijn fatsoen gerukt. Dat studiedagen onder deskundigheidsbevordering worden gerekend is mooi voor parttimers. Maar dat je - als je dat ook voor fulltimers zou doen - een dag moet komen inhalen is idioot. Maar zoals ik al schreef, ik zie die studiedag niet als dag verbonden aan je wtf, zeker niet in het geval van Henriette.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Studiedagen

Berichtdoor Anita op 02 okt 2013, 20:06

Waarom hij moet worden weggestreept? Omdat ik het hierin als fulltimer toch even opneem voor de parttimers. Als zij niet uitkijken zitten ze voor hun parttime salaris toch vrijwel iedere dag op school. Ze kunnen best even terug komen voor die ene vergadering, die studiedag, de Sinterklaasviering, de musical, afscheid groep etc... Maar zo werkt het natuurlijk niet. De extra uren die je maakt moeten verband houden met je wtf.
Zo werkt een oud-collega van mij nu één dag per week op een andere school. Van haar werd verwacht dat ze net als iedereen de hele laatste week van de vakantie kwam helpen om de nieuwe school in te richten, en ze werd ook geacht om een cursus van 8 maandagavonden te volgen. Voor een andere cursus van 5 woensdagmiddagen hadden ze haar ook al vast ingeschreven. Daarnaast had ze tot de Herfstvakantie al 2 avonden verplichtingen met de groep 7/8 waar ze lesgeeft. Je werkt toch niet voor niets parttime? Dit doe je niet omdat je het geld niet kunt gebruiken, dat doe je omdat je niet meer tijd hebt. Bijvoorbeeld omdat je zoals in haar geval je een dochtertje van een jaar oud hebt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Studiedagen

Berichtdoor Robje op 02 okt 2013, 20:10

Volledig met Anita eens!

Dan nu even heel simpel de vraag; JufH, hoeveel uur geef je dit jaar feitelijk les? Hoeveel compensatie-uren krijg je dit jaar?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Volgende

Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron