Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in mindfulness in het onderwijs, gewoon omdat ik het zelf ontzettend interessant vind.
In deze tijd wordt er ontzettend veel van kinderen (en volwassenen) verwacht. Iedereen heeft het druk, moet zijn best doen, presteren en laten zien wat voor bruisend leven hij of zij heeft. Niemand lijkt tijd te hebben om stil te staan en aandacht te hebben voor het hier en nu. Om echt te luisteren naar elkaar en niet meteen te oordelen.
Kinderen worden meegesleurd in de drukte van alledag. Ook zij moeten presteren, toetsen maken, aan strenge eisen van ouders, school, vrienden en zichzelf voldoen.
Ik denk dat mindfulness, aandacht voor het hier en nu, accepteren van gevoelens, etc. heel veel kan bijdragen aan meer rust voor het kind anno 2013.
Het boek 'Stilzitten als een kikker' door Eline Snel heeft mij deels geïnspireerd om hiermee aan de slag te gaan in mijn onderwijs. Er staan laagdrempelige oefeningen in die eigen voor thuis zijn, maar die je ook goed met de kinderen in je klas kunt doen. Het boek geeft een goed beeld van het belang van mindulfness.
Een mooie opsomming op de website van Eline Snel over wat mindulfness met je kan doen:
- concentratie te verhogen
- zelfvertrouwen te versterken
- meer rust in hoofd en lijf te ontwikkelen
- bewuster te zijn van impulsen en gedrag
- vriendelijker te zijn voor zichzelf en anderen
- beter om te gaan met sombere buien
Op een heel aantal scholen in Nederland wordt hier al mee gewerkt en dit heeft al laten zien dat kinderen er kalmer en bewuster van worden en dat het heel positief is voor de sfeer in de groep.
Hoe kijken jullie hier tegenaan en zijn er leerkrachten die hier op hun manier invulling aan geven in de klas?