Mindfulness in de klas

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Mindfulness in de klas

Berichtdoor FartherAway op 27 nov 2013, 19:46

Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in mindfulness in het onderwijs, gewoon omdat ik het zelf ontzettend interessant vind.

In deze tijd wordt er ontzettend veel van kinderen (en volwassenen) verwacht. Iedereen heeft het druk, moet zijn best doen, presteren en laten zien wat voor bruisend leven hij of zij heeft. Niemand lijkt tijd te hebben om stil te staan en aandacht te hebben voor het hier en nu. Om echt te luisteren naar elkaar en niet meteen te oordelen.
Kinderen worden meegesleurd in de drukte van alledag. Ook zij moeten presteren, toetsen maken, aan strenge eisen van ouders, school, vrienden en zichzelf voldoen.
Ik denk dat mindfulness, aandacht voor het hier en nu, accepteren van gevoelens, etc. heel veel kan bijdragen aan meer rust voor het kind anno 2013.

Het boek 'Stilzitten als een kikker' door Eline Snel heeft mij deels geïnspireerd om hiermee aan de slag te gaan in mijn onderwijs. Er staan laagdrempelige oefeningen in die eigen voor thuis zijn, maar die je ook goed met de kinderen in je klas kunt doen. Het boek geeft een goed beeld van het belang van mindulfness.

Een mooie opsomming op de website van Eline Snel over wat mindulfness met je kan doen:
- concentratie te verhogen
- zelfvertrouwen te versterken
- meer rust in hoofd en lijf te ontwikkelen
- bewuster te zijn van impulsen en gedrag
- vriendelijker te zijn voor zichzelf en anderen
- beter om te gaan met sombere buien

Op een heel aantal scholen in Nederland wordt hier al mee gewerkt en dit heeft al laten zien dat kinderen er kalmer en bewuster van worden en dat het heel positief is voor de sfeer in de groep.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en zijn er leerkrachten die hier op hun manier invulling aan geven in de klas?
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Mindfulness in de klas

Berichtdoor super_juf op 30 nov 2013, 20:34

Het lijkt mij heel interessant om te doen met leerlingen!
Zelf heb ik dit als therapie gedaan en dit heeft mij ontzettend goed geholpen!
Met Mindfullness heb ik bijvoorbeeld leren omgaan met mijn perfectionisme. Dit kan een positieve eigenschap zijn, maar in mijn geval deed het mij bijna de das om tijdens de pabo. Ook heb ik op deze manier leren omgaan met chronische pijn.

Ik zie in mijn klassen veel kinderen die 'druk zijn in hun hoofd'. Voor deze leerlingen lijkt dit mij een goed hulpmiddel. Op deze manier kunnen de leerlingen hun zelfvertrouwen terug krijgen ("Ik kan het!") en presteren ze uiteindelijk beter.

Wat ik mij afvraag; zou dit een goede aanvulling zijn op faalangstreductietraining of zou de cursussen hetzelfde zijn? (ik geef namelijk geen FRT; misschien een van jullie?)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten