Hallo allemaal,
Bij mij op school wordt Cito woordenschat afgenomen. Bij ons op school is de afspraak dat de woorden uit deze toets worden aangeboden tijdens de woordenschatlessen uit de taalmethode. Tussen woorden aanbieden en woorden aanbieden zit volgens mij nogal een verschil, en ik vind dat woorden aanbieden ondertussen meer woorden inoefenen begint te worden. Ik ben al jaren tegen het aanbieden/oefenen omdat de woordenschattoets volgens mij nu meer een reproductietoets wordt. Vorig jaar had ik een leerling met 0 fouten op de toets, maar ik vroeg me af of dat ook het geval zou zijn als ik de woorden niet aangeboden had.
Dit jaar ben ik eigenwijs geweest: Ik heb tegen de afspraak op school in geen woorden uit de toets aangeboden. Het resultaat is nu wel dat de scores op de toets heel erg laag zijn. Heel veel V-scores en een heel intelligente leerling die op alle toetsen een I+ score haalde scoorde 'maar' een II. Landelijk gemiddeld haalde mijn groep een V-.
Zelf ben ik van mening dat deze woorden niet geoefend moeten worden, maar als andere groepen/scholen dat wel doen kan ik me voorstellen dat de norm zich daar op aanpast. Daarnaast weet ik ook dat achterin de map van de toets woordenschat spelletjes staan om met de woorden te oefenen. Ook zijn er programma's op Internet met de woorden van woordenschat.
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over deze toets en hoe jullie hier op school mee omgaan.