Overstap voortgezet onderwijs

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Overstap voortgezet onderwijs

Berichtdoor Juf met staarten op 16 apr 2014, 21:19

Hoi allemaal,

Ik werk nu een jaar of 7 in het basisonderwijs en heb het erg naar mijn zin. Toch krijg ik steeds meer het gevoel dat het voortgezet onderwijs misschien ook wel bij mij past. Ik ben een echte bovenbouw leerkracht en heb al meerder moeilijke klassen gehad, wat me best goed af ging. Toch ben ik wel heel benieuwd naar het gedrag van kinderen op het voortgezet onderwijs.
Zijn er mensen die overgestapt zijn vanuit het basisonderwijs? Hoe is dit gegaan? Is het heel moeilijk, vergeleken met het basisonderwijs?
Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groetjes,
Juf met staarten
Juf met staarten
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 21 sep 2007, 12:36
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Overstap voortgezet onderwijs

Berichtdoor super_juf op 21 apr 2014, 20:36

Hoi!

Halverwege mijn studie aan de pabo had i nog steeds het gevoel dat ik iets miste. Een docent van mij zei dat het VO misschien iets voor mij was. Ik heb de minor 'Eerste fase lerarenopleiding Nederlands' gevolgd en door de stage kwam ik erachter dat dit het voor mij was! Gelukkig mocht ik mijn LIO ook in het VO doen (wel met voorwaarden natuurlijk). Sinds mijn afstuderen werk in het VO als docent Nederlands. Ik heb geen moment spijt gehad!

Werken met pubers is wel wat anders dan basisschoolleerlingen. Al moet ik zeggen dat de 'brugpiepers' tot aan de kerstvakantie nog basisschoolkinderen zijn ;-)
Ik heb aan mijn leerlingen eens gevraagd 'wanneer vind jij een docent goed?' Het antwoord: de docent moet goed uitleggen, een beetje streng zijn en je moet ermee kunnen lachen. Ik denk dat er dus veel overeenkomsten zijn!

Ik kan natuurlijk nog meer vertellen, maar het lijkt mij handiger dat je aangeeft wat je wilt weten :-)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Overstap voortgezet onderwijs

Berichtdoor Juf met staarten op 22 apr 2014, 22:40

Hoi,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb me de laatste weken flink verdiept en word steeds enthousiaster! Ik ben voor mijn gevoel ook wel toe aan een volgende uitdaging.
Wat ik nu vooral wil gaan doen is eens een aantal dagen meelopen in het VO, gesprekken op opleidingsscholen, en verder oriënteren. Ik vind het heel lastig om een vak te kiezen, want ik heb een vrij brede interesse. Maar ik hoop dat ik veel enthousiaste mensen zoals jij zal tegenkomen, zodat ik volgend jaar de stap durf te zetten!
Juf met staarten
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 21 sep 2007, 12:36
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Overstap voortgezet onderwijs

Berichtdoor super_juf op 24 apr 2014, 20:01

Een paar dagen meelopen is een goed idee! Op dit moment staan er op Meesterbaan veel vacatures voor het nieuwe jaar.
Veel succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast