door Anita op 25 mei 2014, 11:48
Met de dyslecten heb ik per kind afspraken. De ene dyslect is de andere niet, dus ook de aanpassingen die nodig zijn verschillen. Zo heb ik er een waarmee toetsen Engels mondeling gedaan worden, een ander waar deze toetsen fonetisch worden nagekeken en nog een ander die gewoon dezelfde eisen als de rest van de groep heeft. Deze afspraken heb ik per kind genoteerd, zodat wij wel steeds met dezelfde eisen te maken krijgen.
De toetsen van Begrijpend Lezen en de zaakvakken worden bij de dyslecten voorgelezen en vervolgend hetzelfde als bij de rest becijferd.
Ik noem de toetscijfers meestal hardop, waarbij degenen die ze niet hardop willen horen later naar me toe mogen komen voor het cijfer. Ik heb het ook wel eens een poosje helemaal niet hardop gedaan, maar ik heb gemerkt dat kinderen wel het referentiekader nodig hebben. Je weet pas wat een acht waard is als je weet wat er nog meer voor cijfers zijn. Naast een heleboel zessen is die acht een heel goed cijfer, naast allemaal tienen is hij toch minder waard. Hierbij weten de kinderen heel goed dat eenzelfde cijfer voor twee verschillende kinderen ook nog eens iets anders kan betekenen. Het kind dat normaal zessen haalt wordt de hemel ingeprezen bij een acht, het kind dat makkelijk een tien zou kunnen halen krijgt te horen dat het weliswaar een mooi cijfer is, maar dat met meer inzet die tien toch echt gehaald had kunnen worden.
Ook uitslagen van Cito-toetsen bespreek ik, maar dat doe ik persoonlijk. Ik laat het kind de grafiekjes zien en laat zien dat het omhoog is gegaan, omlaag is gegaan etc. en bespreek dit. Voor de Entreetoets heb ik nu voor het eerst met kinderen vooraf een doelscore opgesteld met behulp van de score van vorig jaar. Ik heb nog geen uitslagen binnen, maar daarna wil ik de doelscores en werkelijke scores met de kinderen bespreken en kijken wat dit met hen gedaan heeft.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt
Altijd blijven leren!