door Anita op 02 sep 2014, 20:48
Ik plak hem maar even hier, aan de antwoorden die al in dit topic zijn gegeven kun je zien dat het een onderwerp is dat echt leeft.
De vragen voor schoolteam:
1. Denk aan jullie beste ervaring met invallers tot nu toe. Wat maakte het zo goed?
Zie topic Paboforum
2. Denk aan jullie slechtste ervaring met invallers tot nu toe. Wat maakte het zo slecht?
Zie topic Paboforum
3. Wat is volgens jullie de top drie van belangrijkste zaken die invallers hopen aan te treffen op een invalschool?
- Heel kort belangrijke info die je echt moet weten op max A4
- Iemand die je even op weg helpt
- Leerlingen die zelfstandig kunnen werken zoals ze dat gewend zijn
4. Wat is volgens jullie de top drie van grootste ergernissen op een invalschool voor invallers?
- Niet ingelicht worden over bepaalde leerlingen / handelswijze
- Spullen die onvindbaar zijn
- Je niet gesteund voelen door team
5. Hoe houden invallers het invalwerk vol?
Door de leuke momenten, door de dankbaarheid van collega’s, door de kinderen die enthousiast zijn omdat je iets anders doet dan de vaste leerkracht
6. Wat verwachten invallers van hun naaste collega? En van de directie?
Vriendelijk woord, eventueel korte rondleiding, antwoord op vragen, tussendoor even vragen of alles lukt
7. Wat verwachten invallers van de ouders?
Geen ellenlange verhalen en praatjes, maar waar nodig even kort op de hoogte brengen.
8. Hoe zouden jullie willen dat kinderen leren omgaan met het fenomeen invaller?
Invaller is ook gewoon een leerkracht, die misschien wel dingen net iets anders doet. Maar er wordt gewoon normaal gewerkt, alleen is het leuk om eens een dagje een andere juf te hebben omdat die bijvoorbeeld ineens de muziekles met een gitaar doet.
9. Hoe ziet voor de invaller de perfecte aankomst op jullie school er uit?
Tijdig op school (indien mogelijk), daar ligt een map met een duidelijk programma en korte handleiding. Invaller weet adhv methode snel duidelijk te krijgen wat er bedoelt wordt en heeft nog wat gerichte vragen voor collega in lokaal ernaast. Als er dan nog tijd is even verder rondleiding//voorstellen.
10. Hoe ziet voor de invaller de perfecte afsluiting en vertrek van jullie school er uit?
Nakijkwerk van die dag gedaan, kort verslagje geschreven, praatje met collega en directie. Vragen of hij/zij nog iets kan doen en netjes afscheid nemen.
11. Hebben jullie behoefte aan een “draaiboek” voor het invallen?
Echt draaiboek is denk ik onmogelijk, verschilt per situatie en ook per groep kan het per maand verschillen.
12. Wat is jullie gouden tip (of meerdere tips) om een dag goed door te komen?
Zorg voor een plan B. Altijd wat succesvolle activiteiten in je repertoire om het op te vangen wanneer het wat anders loopt.
13. Welke websites zijn voor een invaller een must?
Pinterest, Paboforum, eigen Yurlspagina, Klassetv.
14. Welke dingen vinden jullie dat je absoluut niet als collega naar een invaller doet en hoe communiceer je dat binnen jullie team?
Roddelen, teveel inside-information, afschuiven, maar ook niet overal mee bemoeien. Dat is niet perse bespoken voor invaller maar is algemene houding.
15. Hoe ziet een cursus voor invallers in jouw ogen er uit? Welke zaken moeten zeker aan de orde komen?
Administratie, succestips extra activiteiten, snel bepaald gedrag herkennen, probleem geen gymles
16. Waarom zou een invaller behoefte kunnen hebben aan een netwerk/platform voor invallers?
Soms hebben invallers het gevoel nergens bij te horen. Bijvoorbeeld ook vaak lastig om deel te nemen aan cursussen/bijscholingen.
17. Als jullie als stamschool fungeren voor een invaller, wat zijn dan de taken die de invaller bij jullie verricht als hij/zij op jullie school werkt?
Omdat dit geen vaste momenten zijn, zijn er geen vaste activiteiten. In overleg beslist directie welke groep extra hulp kan gebruiken. Combinatiegroepen hebben hierbij voorrang.
18. Heeft jullie stichting een algemene inlog voor invallers op de pc? Oftewel, dezelfde inlognaam en hetzelfde wachtwoord die je op alle scholen kan gebruiken?
Nee, dat werkt niet omdat veel software online werkt en is gekoppeld aan IP-adres. Wel is dat een van de dingen die goed vindbaar moet zijn in klassenmap.
19. Stel dat er een klacht over de invaller is gekomen. Hoe (en door wie) wordt dat naar de invaller gecommuniceerd?
Hangt af van situatie, lengte inval. Wanneer het nodig is wordt het door directie naar de invaller gecommuniceerd. Ook komt het voor dat leerkracht nog iets navraagt wanneer het een bekende invaller was.
20. Hoe kunnen invallers zich op de hoogte houden van alle ontwikkelingen binnen het onderwijs?
Internet, social media, opleiding via Lerarenbeurs, vragen om bijscholing bij stichting
21. Weten jullie wat jullie invallers kunnen betekenen voor jullie school?
Frisse blik, nieuwe informatie, andere specialiteiten, structuur handhaven
22. Wat zijn voor jullie school de drie grootste ergernissen als het gaat om invallers?
-Half negen tot half vier mentaliteit
-Werk van die dag niet afronden
-Het overrulen van de vaste leerkracht bij afspraken met kinderen. (bijvoorbeeld dyslectisch kind met tafelkaart mag deze ineens helemaal niet gebruiken)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt
Altijd blijven leren!