[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor miekiemousie op 30 aug 2014, 13:47

Een slechte ervaring van een invaller. Het was iemand die graag meer wilde invallen binnen de stichting. Haar gedrag zei echter wat anders. Ze ging nakijken tijdens het eten en daarna zonder gedag zeggen weg (zelf niet eens tegen mijn parallel de haar geholpen had) Na een paar keer de woensdag invallen, was het dan ook voorbij. mijn collega's wisten toen nog amper wie het was, omdat ze geen contact maakte.
En andere slechte ervaring. Een invaller die allemaal spulletjes mee had genomen en aan het einde van de dag mochten de kinderen die goed hadden geluisterd iets uitkiezen. Hierbij waren er dus ook kinderen die niets kregen EN waren er grote en kleine dingen voor de kinderen. Dit voelde voor ouders ook als omkopen van de kinderen. Gelukkig zijn ze naar mij toe gekomen en hebben we er wat mee kunnen doen.

Een goede ervaring. Een invaller die al voordat de invaldagen waren, graag een ochtend meeliep met mij in de groep, omdat ze de school en manier van werken niet kende. Op dit moment heeft ze goed rondgekeken, contact gemaakt met mijn leerlingen en veel vragen gesteld. Bij de dagen die ze voor me inviel had ze aan het eind van de dag een overdracht naar mij gestuurd met de dingen uit de klas. Hierbij gaf ze ook eerlijk aan dat het met enkele leerlingen moeizaam en niet ging. Deze kinderen waren totaal geen verrassing voor mij.

Zelf heb ik bij een langdurige inval meegemaakt dat ik niks mocht. Ik mocht alleen maar de les geven en nakijken. Verder moest ik niks inzetten met kinderen en al helemaal geen contact hebben met ouders. Dit terwijl ik 2 dagen voor de groep stond met een langdurige (zwangerschaps) vervanging. Bij een normale baan zou je gedeelde verantwoordelijkheid voor de groep hebben.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor jufHetty op 02 sep 2014, 18:34

Verbeterplan invallers: de vragenlijsten zijn klaar!
Er is een aparte vragenlijst voor invallers en voor schoolteams (kun je ook individueel invullen).
Het zijn maar liefst 22 vragen, een antwoord op één vraag is al fijn. Help je mee het werk voor invallers, schoolteams en leerlingen te verbeteren?
Enorm bedankt!
Vragen en instructie vind je als je op de link klikt:



Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Anita op 02 sep 2014, 20:48

Ik plak hem maar even hier, aan de antwoorden die al in dit topic zijn gegeven kun je zien dat het een onderwerp is dat echt leeft.


De vragen voor schoolteam:
1. Denk aan jullie beste ervaring met invallers tot nu toe. Wat maakte het zo goed?
Zie topic Paboforum
2. Denk aan jullie slechtste ervaring met invallers tot nu toe. Wat maakte het zo slecht?
Zie topic Paboforum
3. Wat is volgens jullie de top drie van belangrijkste zaken die invallers hopen aan te treffen op een invalschool?
- Heel kort belangrijke info die je echt moet weten op max A4
- Iemand die je even op weg helpt
- Leerlingen die zelfstandig kunnen werken zoals ze dat gewend zijn
4. Wat is volgens jullie de top drie van grootste ergernissen op een invalschool voor invallers?
- Niet ingelicht worden over bepaalde leerlingen / handelswijze
- Spullen die onvindbaar zijn
- Je niet gesteund voelen door team
5. Hoe houden invallers het invalwerk vol?
Door de leuke momenten, door de dankbaarheid van collega’s, door de kinderen die enthousiast zijn omdat je iets anders doet dan de vaste leerkracht
6. Wat verwachten invallers van hun naaste collega? En van de directie?
Vriendelijk woord, eventueel korte rondleiding, antwoord op vragen, tussendoor even vragen of alles lukt
7. Wat verwachten invallers van de ouders?
Geen ellenlange verhalen en praatjes, maar waar nodig even kort op de hoogte brengen.
8. Hoe zouden jullie willen dat kinderen leren omgaan met het fenomeen invaller?
Invaller is ook gewoon een leerkracht, die misschien wel dingen net iets anders doet. Maar er wordt gewoon normaal gewerkt, alleen is het leuk om eens een dagje een andere juf te hebben omdat die bijvoorbeeld ineens de muziekles met een gitaar doet.
9. Hoe ziet voor de invaller de perfecte aankomst op jullie school er uit?
Tijdig op school (indien mogelijk), daar ligt een map met een duidelijk programma en korte handleiding. Invaller weet adhv methode snel duidelijk te krijgen wat er bedoelt wordt en heeft nog wat gerichte vragen voor collega in lokaal ernaast. Als er dan nog tijd is even verder rondleiding//voorstellen.
10. Hoe ziet voor de invaller de perfecte afsluiting en vertrek van jullie school er uit?
Nakijkwerk van die dag gedaan, kort verslagje geschreven, praatje met collega en directie. Vragen of hij/zij nog iets kan doen en netjes afscheid nemen.
11. Hebben jullie behoefte aan een “draaiboek” voor het invallen?
Echt draaiboek is denk ik onmogelijk, verschilt per situatie en ook per groep kan het per maand verschillen.
12. Wat is jullie gouden tip (of meerdere tips) om een dag goed door te komen?
Zorg voor een plan B. Altijd wat succesvolle activiteiten in je repertoire om het op te vangen wanneer het wat anders loopt.
13. Welke websites zijn voor een invaller een must?
Pinterest, Paboforum, eigen Yurlspagina, Klassetv.
14. Welke dingen vinden jullie dat je absoluut niet als collega naar een invaller doet en hoe communiceer je dat binnen jullie team?
Roddelen, teveel inside-information, afschuiven, maar ook niet overal mee bemoeien. Dat is niet perse bespoken voor invaller maar is algemene houding.
15. Hoe ziet een cursus voor invallers in jouw ogen er uit? Welke zaken moeten zeker aan de orde komen?
Administratie, succestips extra activiteiten, snel bepaald gedrag herkennen, probleem geen gymles
16. Waarom zou een invaller behoefte kunnen hebben aan een netwerk/platform voor invallers?
Soms hebben invallers het gevoel nergens bij te horen. Bijvoorbeeld ook vaak lastig om deel te nemen aan cursussen/bijscholingen.
17. Als jullie als stamschool fungeren voor een invaller, wat zijn dan de taken die de invaller bij jullie verricht als hij/zij op jullie school werkt?
Omdat dit geen vaste momenten zijn, zijn er geen vaste activiteiten. In overleg beslist directie welke groep extra hulp kan gebruiken. Combinatiegroepen hebben hierbij voorrang.
18. Heeft jullie stichting een algemene inlog voor invallers op de pc? Oftewel, dezelfde inlognaam en hetzelfde wachtwoord die je op alle scholen kan gebruiken?
Nee, dat werkt niet omdat veel software online werkt en is gekoppeld aan IP-adres. Wel is dat een van de dingen die goed vindbaar moet zijn in klassenmap.
19. Stel dat er een klacht over de invaller is gekomen. Hoe (en door wie) wordt dat naar de invaller gecommuniceerd?
Hangt af van situatie, lengte inval. Wanneer het nodig is wordt het door directie naar de invaller gecommuniceerd. Ook komt het voor dat leerkracht nog iets navraagt wanneer het een bekende invaller was.
20. Hoe kunnen invallers zich op de hoogte houden van alle ontwikkelingen binnen het onderwijs?
Internet, social media, opleiding via Lerarenbeurs, vragen om bijscholing bij stichting
21. Weten jullie wat jullie invallers kunnen betekenen voor jullie school?
Frisse blik, nieuwe informatie, andere specialiteiten, structuur handhaven
22. Wat zijn voor jullie school de drie grootste ergernissen als het gaat om invallers?
-Half negen tot half vier mentaliteit
-Werk van die dag niet afronden
-Het overrulen van de vaste leerkracht bij afspraken met kinderen. (bijvoorbeeld dyslectisch kind met tafelkaart mag deze ineens helemaal niet gebruiken)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Inge. op 02 sep 2014, 20:58

Denk aan je beste inval ervaring tot nu toe. Wat maakte het zo goed?
Als alles klaar ligt en de collega's vriendelijk en behulpzaam zijn, is het al snel goed. Dit is meestal wel het geval.

Denk aan je slechtste invalervaring tot nu toe. Wat maakte het zo slecht?
Een directeur wilde graag dat ik op nog een aantal dagen zou komen invallen. Ik kon niet, want ik had eerder al andere afspraken met een andere school gemaakt. Hij wilde weten welke school dat dan wel was, want dan zou hij wel even bellen en regelen dat ik daar niet heen hoefde. Ik schrok daar nogal van. Heb contact opgenomen met die school en uitgelegd niet te luisteren naar deze directeur. Hij bleek gelukkig niet gebeld te hebben. Ik heb hier per direct niet meer ingevallen, ook de reeds ingeplande dagen heb ik laten verwijderen door het bureau.

Wat is jouw top drie van belangrijkste zaken die jij hoopt aan te treffen op een invalschool?
Programma met daarop duidelijk wat te doen.
Lijstje met zorgleerlingen en hoe daarmee om te gaan. Hierbij ook noemen op wie ik qua gedrag goed moet letten is fijn.
Briefje met belangrijke regels en afspraken van de klas en inlogcodes van te gebruiken programma's.

Wat is jouw top drie van grootste ergernissen op een invalschool?
Geen ingevulde planning.
Vroeg op school zijn om je voor te willen bereiden, maar dan geen collega's hebben die op tijd zijn om vragen aan te stellen, waardoor je nog niet verder kunt en je nog op het laatst snel alles door moet lezen.
Het niet kunnen vinden van de methodes/inlogcodes.

Hoe houd je het invalwerk vol?
Meestal is het hartstikke leuk. Op vervelende dagen houd ik mezelf voor dat het maar voor 1 dag is, dan kom je er wel door heen.

Wat verwacht je van je naaste collega? En van de directie?
Dat zij mij helpen met het vinden van materialen, me welkom heten, komen kijken of alles lukt (liever niet tijdens de lessen, maar voor of na schooltijd) en mijn vragen beantwoorden. Eerlijke informatie geven over de leerlingen vind ik ook belangrijk.

Wat verwacht je van de ouders?
Ze moeten er begrip voor hebben dat ik niet alles weet, en dat het vandaag anders kan gaan dan anders. Ze moeten ook niet tegen mij komen zeuren dat ik al de zoveelste invaller ben, want daar kan ik ook niks aan doen.

Hoe zou jij willen dat kinderen leren omgaan met het fenomeen invaller?
Hoe ziet voor jou de perfecte aankomst op je invalschool er uit?
Er is al op tijd iemand op school, zodat ik niet voor het hek sta te wachten. Iemand heet me welkom en brengt me naar de klas. Daar ligt een briefje met alles wat ik weten moet, de methodes liggen klaar, materialen zijn gekopieerd, naamkaartjes of plattegrond zijn gemaakt. Een collega die me even kan helpen met het vinden van alles en die mijn vragen kan beantwoorden.

Hoe ziet voor jou de perfecte afsluiting en vertrek van je invalschool er uit?
Iemand komt me even vragen hoe het is gegaan. Ik moet niet te veel nakijkwerk hebben, want ik wil niet tot 6 uur na zitten kijken. Ik ruim op, schrijf een kort briefje, zeg iedereen gedag, lever eventueel formulieren in en kan dan naar huis.

Heb je behoefte aan een “draaiboek” over het invallen?
Nee.

Heeft jouw stichting een algemene inlog voor invallers op de pc? Oftewel, dezelfde inlognaam en hetzelfde wachtwoord die je op alle scholen kan gebruiken?
Ja, veel wel. Maar heel veel ook niet...

Stel dat er een klacht over jou is gekomen. Hoe (en door wie) wordt dat naar jou gecommuniceerd?
Ik weet niet of dit gecommuniceerd wordt. Heb nog nooit iets over een klacht gehoord, maar of er dan geen klachten zijn of dat ik dat gewoon niet weet??

Hoe houd jij je op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen het onderwijs?
Via internet en het AOB-blad.

Wat zijn volgens jou de drie grootste ergernissen van scholen als het gaat om invallers?
Niet nakijken of opruimen.
Jezelf niet laten zien, opsluiten in het lokaal en geen contact maken.
Blijven doormodderen (met bepaalde leerlingen) terwijl het duidelijk niet lukt.
Inge.
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 26 feb 2013, 10:43
Groep: 7
Schooltype: Openbaar

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor jufHetty op 07 sep 2014, 18:36

Enorm bedankt voor de reacties, ik heb er ook via de mail een boel gekregen vanuit andere kanalen.
Volgende week maandag ga ik alles bij elkaar leggen dus er kunnen nog reacties bij voor wie dat wil.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor jufHetty op 27 okt 2014, 09:51

Dag allemaal,
Nogmaals hartelijk dank voor jullie bijdragen aan het Verbeterplan Invallers. Zojuist heb ik alle antwoorden per vraag gesorteerd. Dat heeft tussen alle andere werkzaamheden door (waaronder natuurlijk ook invallen) wel een paar weken geduurd.

De volgende fase is dat er een gestroomlijnd verslag van wordt gemaakt. Daaruit komen aanbevelingen ter verbetering van het invalwerk voor zowel de invallers als de scholen.

Het is heel verrijkend om de invalshoeken van zoveel mensen uit het werkveld bij elkaar te zien. Ik blijf jullie op de hoogte houden en mocht je nog iets te binnen schieten dat je kwijt wilt dan kan dat deze week nog.

Hartelijke groet,

Hetty
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Vorige

Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron