door Anita op 27 aug 2014, 12:30
Slechte ervaringen:
* een invaller zonder een plan B. Als invaller kun je niet altijd alles uitvoeren wat eigenlijk op de planning staat. Daar moet je op voorbereid zijn door bijvoorbeeld voor iedere groep een tekenles in je hoofd te hebben die je kunt laten uitvoeren met simpel materiaal dat je op elke school vindt, het paraat hebben van werkbladen etc. Vroeger sleepten invallers vaak met een map waar van alles in zat, tegenwoordig kun je dat net zo makkelijk op een usb of in bijvoorbeeld Dropbox paraat hebben.
Als ik een les heb opgegeven en je komt er niet uit of kunt het niet uitvoeren dan vind ik dat helemaal niet erg. Ik baal er wel van als ik terugkom en hoor dat de kinderen de hele middag computerspelletjes hebben gedaan of vrij mochten tekenen terwijl je echt wel iets zinvollers had kunnen bedenken.
*invallers die gebruiksaanwijzingen van kinderen niet respecteren. Toen ik opschreef dat een jongen maar de helft van het werk hoeft te maken en ik de volgende dag terug hoorde dat het een drama was geweest omdat de invaller al het werk liet maken, zei dat het onzin was dat het kind een aparte behandeling kreeg en dit vol bleef houden ondanks dat klasgenoten vertelden dat dit echt de normale gang van zaken was voor dit kind werd ik daar heel verdrietig van...
*invallers die tegenover andere collega's kritiek hebben op de werkwijze van de persoon waarvoor ze invallen. Kritische vragen stellen mag altijd, vind ik ook juist positief, maar iemand afkraken die er niet is...
*invallers die gesprekken met ouders aangaan over andere zaken dan de praktische dingen van die dag. Dit klinkt misschien een beetje slurf(je), maar er zijn bijvoorbeeld ouders die een klein gesprekje over leesproblemen al zien als de bevestiging dat hun kind dyslectisch is. De invaller weet niet alle omstandigheden en de ouder speelt dit uit. Ik heb dan liever dat de invaller op de vlakte blijft en dit meldt aan de leerkracht zodat die er op in kan gaan.
*Het is logisch dat er steeds meer invallers zijn die geen gym mogen geven. Je moet er een extra opleiding voor hebben, maar omdat je geen werk hebt kun je de opleiding niet betalen en je krijgt geen werk omdat je de opleiding niet hebt... Je kunt er als invaller echter niet van uit gaan dat de school dit probleem wel oplost. Zorg dat je ook hier een repertoire beschikbaar hebt. Dramales, spelletje op het schoolplein, dansen met het digibord... Zorg dat je alternatieven hebt om met de directeur te overleggen.
*Invallers die om 15.30 buiten staan. Zeker bij een geplande invaller zorgen wij er op school altijd voor dat die persoon niet teveel nakijkwerk etc. heeft en niet tot 18.00 bezig is. Maar dan is het wel fijn als die persoon dan bijvoorbeeld even de leeshoek opruimt, zorgt dat alles netjes is achtergelaten, even bij collega's vraagt of er nog wat moet gebeuren etc. Vaak zal het antwoord van die collega's dan zijn dat het zo prima in orde is, sta je om 15.40 buiten maar heb je wel een veel betere indruk achter gelaten!
*invallers die zeggen dat alles prima gaat terwijl je gewoon ziet en hoort dat het niet zo is. Het is echt geen punt om even te helpen of even een kind bij je te nemen. Maakt het soms voor alle personen prettiger maar dan moet de invaller daar wel ruimte voor geven.
Goede ervaringen:
*de invaller die verscheen met gitaar. Dan weet je dat die persoon de lege momenten op kan vullen, dat die persoon de kinderen iets in het vooruitzicht kan stellen waardoor ze hun best willen gaan doen en dat de kinderen als de eigen leerkracht terug is kunnen vertellen dat ze een fijne dag hebben gehad. Wanneer ik een slecht bericht hoor nadat een invaller voor mijn groep stond duurt het de volgende keer nog langer voor ik die grote stap neem om me ziek te melden...
*Ik had laatst een invaller in de klas die een tekenopdracht gedaan had en ook gelijk even becijferd had. Het is maar iets kleins, maar ik vond het prettig dat die persoon meedacht en zorgde dat ik weer gegevens had voor mijn rapport.
*Een invaller die praktische zaken even noteert. Pietje had zijn gymspullen vergeten, Jantje had zijn huiswerk niet in orde, Kees heeft zijn rekenen mee naar huis.
*de invaller die bij binnenkomst zag dat er een dagplanning op het bord stond en er al stapels met boeken, schriften etc. klaar lagen. Zij liet de klas zelf ook weer zo achter met de voorbereiding voor de volgende dag. Heel fijn om op die manier binnen te komen!
*voor een leerkracht die een dagje ziek is hoeft het niet, maar wanneer de vaste leerkracht bijvoorbeeld een aantal weken afwezig is door een ongeluk of langdurige ziekte is het wel heel attent om met de klas wat te maken voor die leerkracht.
Hmmm... het is een heel verhaal geworden..
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt
Altijd blijven leren!