[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Mniekske op 27 aug 2014, 11:44

Dat lijkt me ook interessant Anita. Ik heb zelf best lang ingevallen en dus ook veel goede en slechte ervaringen vanuit mijn kant. Maar nu ik wel een baan heb en dus een eigen klas heb ik die ervaringen ook andersom. Lijkt me interessant om te kijken of die ervaringen van beide kanten overeen komen.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Anita op 27 aug 2014, 12:30

Slechte ervaringen:
* een invaller zonder een plan B. Als invaller kun je niet altijd alles uitvoeren wat eigenlijk op de planning staat. Daar moet je op voorbereid zijn door bijvoorbeeld voor iedere groep een tekenles in je hoofd te hebben die je kunt laten uitvoeren met simpel materiaal dat je op elke school vindt, het paraat hebben van werkbladen etc. Vroeger sleepten invallers vaak met een map waar van alles in zat, tegenwoordig kun je dat net zo makkelijk op een usb of in bijvoorbeeld Dropbox paraat hebben.
Als ik een les heb opgegeven en je komt er niet uit of kunt het niet uitvoeren dan vind ik dat helemaal niet erg. Ik baal er wel van als ik terugkom en hoor dat de kinderen de hele middag computerspelletjes hebben gedaan of vrij mochten tekenen terwijl je echt wel iets zinvollers had kunnen bedenken.

*invallers die gebruiksaanwijzingen van kinderen niet respecteren. Toen ik opschreef dat een jongen maar de helft van het werk hoeft te maken en ik de volgende dag terug hoorde dat het een drama was geweest omdat de invaller al het werk liet maken, zei dat het onzin was dat het kind een aparte behandeling kreeg en dit vol bleef houden ondanks dat klasgenoten vertelden dat dit echt de normale gang van zaken was voor dit kind werd ik daar heel verdrietig van...

*invallers die tegenover andere collega's kritiek hebben op de werkwijze van de persoon waarvoor ze invallen. Kritische vragen stellen mag altijd, vind ik ook juist positief, maar iemand afkraken die er niet is...

*invallers die gesprekken met ouders aangaan over andere zaken dan de praktische dingen van die dag. Dit klinkt misschien een beetje slurf(je), maar er zijn bijvoorbeeld ouders die een klein gesprekje over leesproblemen al zien als de bevestiging dat hun kind dyslectisch is. De invaller weet niet alle omstandigheden en de ouder speelt dit uit. Ik heb dan liever dat de invaller op de vlakte blijft en dit meldt aan de leerkracht zodat die er op in kan gaan.

*Het is logisch dat er steeds meer invallers zijn die geen gym mogen geven. Je moet er een extra opleiding voor hebben, maar omdat je geen werk hebt kun je de opleiding niet betalen en je krijgt geen werk omdat je de opleiding niet hebt... Je kunt er als invaller echter niet van uit gaan dat de school dit probleem wel oplost. Zorg dat je ook hier een repertoire beschikbaar hebt. Dramales, spelletje op het schoolplein, dansen met het digibord... Zorg dat je alternatieven hebt om met de directeur te overleggen.

*Invallers die om 15.30 buiten staan. Zeker bij een geplande invaller zorgen wij er op school altijd voor dat die persoon niet teveel nakijkwerk etc. heeft en niet tot 18.00 bezig is. Maar dan is het wel fijn als die persoon dan bijvoorbeeld even de leeshoek opruimt, zorgt dat alles netjes is achtergelaten, even bij collega's vraagt of er nog wat moet gebeuren etc. Vaak zal het antwoord van die collega's dan zijn dat het zo prima in orde is, sta je om 15.40 buiten maar heb je wel een veel betere indruk achter gelaten!

*invallers die zeggen dat alles prima gaat terwijl je gewoon ziet en hoort dat het niet zo is. Het is echt geen punt om even te helpen of even een kind bij je te nemen. Maakt het soms voor alle personen prettiger maar dan moet de invaller daar wel ruimte voor geven.

Goede ervaringen:
*de invaller die verscheen met gitaar. Dan weet je dat die persoon de lege momenten op kan vullen, dat die persoon de kinderen iets in het vooruitzicht kan stellen waardoor ze hun best willen gaan doen en dat de kinderen als de eigen leerkracht terug is kunnen vertellen dat ze een fijne dag hebben gehad. Wanneer ik een slecht bericht hoor nadat een invaller voor mijn groep stond duurt het de volgende keer nog langer voor ik die grote stap neem om me ziek te melden...

*Ik had laatst een invaller in de klas die een tekenopdracht gedaan had en ook gelijk even becijferd had. Het is maar iets kleins, maar ik vond het prettig dat die persoon meedacht en zorgde dat ik weer gegevens had voor mijn rapport.

*Een invaller die praktische zaken even noteert. Pietje had zijn gymspullen vergeten, Jantje had zijn huiswerk niet in orde, Kees heeft zijn rekenen mee naar huis.

*de invaller die bij binnenkomst zag dat er een dagplanning op het bord stond en er al stapels met boeken, schriften etc. klaar lagen. Zij liet de klas zelf ook weer zo achter met de voorbereiding voor de volgende dag. Heel fijn om op die manier binnen te komen!

*voor een leerkracht die een dagje ziek is hoeft het niet, maar wanneer de vaste leerkracht bijvoorbeeld een aantal weken afwezig is door een ongeluk of langdurige ziekte is het wel heel attent om met de klas wat te maken voor die leerkracht.

Hmmm... het is een heel verhaal geworden..
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Anita op 27 aug 2014, 12:33

Als invaller kun je trouwens soms veel meer indruk maken dan je denkt. In de afscheidskrant van groep 8 dit jaar stond over iedere groep een regel of drie met herinneringen vanuit die groep. Bij groep 3 ging het over de verschrikkelijke invaller die ze daar hadden gehad en wat er toen allemaal gebeurde. Dat meisje is twee dagen geweest voor er van twee kanten besloten werd dat het niet werkte... Ook andersom werkt het zo. Het gebeurt ook dat de kinderen een gezicht op het schoolplein zien en dan al aan de bewuste groep gaan vertellen dat dat een superleuke invaller is want die vertelde toen zo'n spannend verhaal. Dan heb je een deel van de kinderen al voor je gewonnen nog voor ze een voet over de drempel hebben gezet!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor rebecca019 op 27 aug 2014, 14:34

"*invallers die zeggen dat alles prima gaat terwijl je gewoon ziet en hoort dat het niet zo is. Het is echt geen punt om even te helpen of even een kind bij je te nemen. Maakt het soms voor alle personen prettiger maar dan moet de invaller daar wel ruimte voor geven."

Dat vind ik persoonlijk wel een moeilijke.. Ik heb intussen geleerd dat je hulp moet vragen als je bijvoorbeeld moeite hebt met het gedrag van een bepaald kind/bepaalde kinderen. Tijdens mijn eerste interims deed ik dat echter ook niet, want je wil niet de indruk geven dat je niet met kinderen om kan. Het is natuurlijk anders als iemand je op voorhand komt vertellen dat de kinderen moeilijk gedrag stellen. Dan heb je niet het gevoel dat je de enige bent die moeite heeft met het kind/de kinderen en zal je rapper hulp durven vragen.

Ik heb ooit eens hulp gevraagd aan een collega tijdens een interim.. Kreeg ik als antwoord: 'De moeilijkste kinderen zijn al veranderd van school. Die klas valt wel mee..'. Daar heb je dus niets aan als je zegt dat je moeite hebt met een klas.
rebecca019
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 04 maart 2007, 11:14

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Anita op 27 aug 2014, 15:56

En daar heb ik dan weer moeite mee... Ik denk / hoop dat je een uitzondering getroffen hebt. En ik denk echt dat je als invaller bij iedereen een betere indruk achterlaat wanneer je laat merken dat je weet wat er goed en fout gaat bij je. Als ze de hele dag de tent afbreken en jij doet net alsof er niets aan de hand is dan noem ik jouw naam de volgende keer niet als eerste wanneer er een invaller nodig is... Wanneer je echter weet wat er niet lekker loopt en dat ook benoemt laat je veel meer inzicht zien. Vaak is het bij zulke groepen of leerlingen algemeen bekend dat er hard gewerkt moet worden, dat is dan echt niet ten nadele van jou als invaller.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Joke op 27 aug 2014, 16:06

.........
Wij hebben zelf op school in elke klas een klassenmap die allemaal (verplicht) dezelfde indeling hebben.
Ik heb er zelf nog een apart blad inzitten voor invallers waar ik op heb staan wat mijn dagindeling is, waar ze het tussendoortje zetten, de lunch, hoeveel kinderen bij de boekenkast, wanneer niet naar het toilet, waar staan de boeken, regels met inleveren van het werk,... nou ja van alles eigenlijk. Het zijn wel 2 blaadjes vol, maar biedt wel houvast. Ik schrijf er ook altijd bij dat het zo niet perse moet, maar dat het een leidraad is die kinderen ook duidelijkheid geeft. Verder schrijf ik er in het kort ook altijd iets over enkele kinderen bij, niet alleen over die meer of minder of ander werk maken, maar ook over de manier van benaderen bij bijv. een autistisch kind, of een kind met driftbuien.
Dit was bij ons ook verplicht, in alle groepen volgens dezelfde indeling, zodat je niet steeds het wiel hoefde uit te vinden als je weer in een andere klas inviel.
Ook hielden wij een dagprogramma bij dat verplicht ingevuld moest worden + planning voor de volgende dag, zodat wie inviel daar kon zien wat er gedaan was en wat er moest gebeuren.
En niet te vergeten: een up-to-date plattegrond.

Mijn slechtste invalervaringen:
De opmerking 'je bent maar een invaller'.
En het feit dat ik op sommige scholen altijd 'pleinwacht' bleek te hebben op de dag dat ik inviel, heel toevallig, terwijl je dat als invaller nu juist niet kunt gebruiken, want je moet nog zoveel uitvogelen en klaarleggen.
En het niet wijzen waar het toilet voor leerkrachten zich bevindt.

Mijn beste
Een gelukkige directeur en een juichende klas. :-)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Sowieso op 27 aug 2014, 17:48

Wat ik minder leuke ervaringen vond:
- Halverwege de ochtend gebeld worden of je z.s.m. kunt komen, maar vervolgens alleen de middag uitbetaald krijgen.
- Langdurig invallen, waarbij in de laatste week de juf therapeutisch komt werken en mij de hele tijd de les ging lezen.
- Niet kunnen inloggen op de computer omdat niemand op school het wachtwoord van die betreffende pc weet....
- Een snauw krijgen omdat je pas om 8:10 op school bent, terwijl ik met het ov moest komen.

Positief:
- Collega's die vooraf en tijdens de dag komen vragen of alles lukt en je alles kunt vinden.
- Duidelijke lesplanningen en/of weekdagen
- Ik denk dat vooral vriendelijke en behulpzame collega's er prettig zijn, je voelt je dan sneller op je gemak.
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor jufHetty op 27 aug 2014, 18:21

Heb je ook nog wat aan de verhalen andersom? De goede en slechte ervaringen die wij als school met invallers hebben gehad?
Goed idee Anita, dat wilde ik in een later stadium doen maar nu bij deze:

Wat zijn je beste en slechtste ervaring als invaller zelf en/of als school met invallers?
Wat maakte je slechtste ervaring slecht en je beste ervaring zo goed?
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor JufH op 27 aug 2014, 20:44

Mijn moeder had een invalster die niks had nagekeken, geen briefje had achter gelaten hoe het was gegaan etc. Bij een collega had deze bewuste dame wel een briefje op het bureau liggen waarop stond dat ze twee prullenbakken overdreven vond, de linker moest papierbak worden en de rechter gewoon afval...

Als mijn klas na een invaller netjes was, werk nagekeken waar nodig en een kleine overdracht in de map zat was ik heel tevreden. Mijn beste ervaring was met mijn eigen moeder als invalster, kinderen enthousiast over haar vertellingen en ik blij omdat al het werk was gedaan.

Zelf heb ik wel eens ingevallen (lang geleden) en ik zag de hele dag niemand van het team, ook geen directeur die even kwam informeren hoe het ging/was gegaan... Gelukkig was het met de klas wel gezellig!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor FartherAway op 28 aug 2014, 16:50

Dan heb ik ook nog wel een interessante: wat zijn de ervaringen van stagiaires met invallers? Daar valt ook wel het één en ander over te vertellen.
Zo heb ik als stagiair een keer een invaller in 'mijn' groep gehad die tegen twee meiden zei: "Als er iets is dan komen jullie naar mij toe, niet naar meester." En zo zijn er ook regelmatig invallers geweest die dachten dat ze wel om 15:15 naar huis konden, want de stagiair zou alles wel even nakijken en de boel afsluiten.
Hele positieve ervaringen heb ik natuurlijk ook gehad. Genoeg invallers die juist hun voordeel halen uit stagiaires, maar daarmee ook de stagiaires blij maken. Samen even gaan zitten en kijken wie wat gaat doen. Welke lessen de invaller niet zo ziet zitten en welke lessen ik nog lastig vind, om vervolgens samen een goede dag te draaien!
Voor de rest vind ik de verhalen in dit onderwerp heel interessant, aangezien ik net mijn eerste invaldag achter de rug heb. Een hoop do's en don'ts waar ik wat mee kan!
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Lespakket op 28 aug 2014, 19:17

Voorop: ik heb nog nooit ingevallen, op twee keer langdurig (weken) na.

Ik hoor veel invallers over het feit dat ze 'achter hun geld aan moeten'. Ze moeten zelf heel goed bijhouden welke uren ze gewerkt hebben op welke school (en bij andere invallers zal ook gelden 'bij welk bestuur'). Zodra er geld binnen komt, moeten ze controleren of het klopt, en vervolgens moeten ze erachteraan als het niet goed is.

Wij hebben trouwens op school ook de regel dat invallers geen pleinwacht lopen. Aan ons als collega's om vervanging te regelen. Volgens mij zijn wij over het algemeen wel 'lief' voor invallers ;)
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor miek op 28 aug 2014, 22:47

Ik denk dat wij ook wel vriendelijk zijn voor invallers. Wij helpen ze altijd op gang. Geven aan dat ze met vragen bij de buren mogen binnenlopen en vragen in de pauzes hoe het gaat en of ze nog iets willen weten. Ook na school loopt er altijd iemand binnen om te vragen hoe de dag was enz. We zijn ook altijd bereid om leerlingen bij wie het echt niet gaat in een andere groep mee te nemen. Ik heb nu bijvoorbeeld een autistisch jongetje waar dat misschien wel nodig bij kan zijn. Ook hoeven ze geen pleinwacht te doen en regelen we de gym altijd! even met collega van groep wisselen of evt twee groepen samenvoegen en buiten in het park gymmen. Ook helpen we met doorplannen als een leraar al langer afwezig is.
Ook wijzen we de weg naar de koffie en thee en neemt iemand de groep even over (als er iemand ambulant is) als een invaller er pas laat is zodat ze even kunnen voorbereiden. Dat doet de directeur of iber dan.
Wij verscheen wel van invallers dat ze zoveel mogelijk het programma volgen (niet af is niet erg als ze aangeven wat niet gelukt u is), dat ze nakijken en dat ze een overdracht schrijven. Dat hoeft maar kort te zijn met de bijzonderheden.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Sterre op 29 aug 2014, 08:48

Als er in mijn klas een invaller komt (voor een dagje) besteed ik best wel wat tijd om een duidelijk programma op te stellen, alles klaar te leggen en de belangrijkste leerling- en groepsgegevens op te schrijven. Als ik dan de volgende dag geen briefje zie, of alleen de opmerking 'het ging goed en was leuk', vind ik dat wel jammer. Natuurlijk hoef je niet alles wat er op een dag gebeurt te noteren, maar iets gedetaileerder mag wel. Vooral als de kinderen de volgende dag vertellen dat ze straf hadden gekregen, ik schriftjes met onaf werk terugvind of er heel slordig gewerkt is. Hoe leuk was het dan echt?
Zelfvertrouwen hebben is een goede eigenschap, maar ik heb invallers regelmatig gehoord hoe makkelijk een groep wel niet was. Dan ben je of bijzonder getalenteerd, of niet helemaal eerlijk. Meestal toch wel die laatste ;)

Positief vind ik eerlijke invallers die hulp durven te vragen, alles netjes en nageken achterlaten en nog even bij een collega verifieren of er nog iets moet gebeuren of dat ze weg mogen. En natuurlijk even op een briefje schrijven hoe het ging. Dat pietje zijn werk niet af heeft, omdat hij telkens zat te kletsen en dat anna gevallen is en best wel pijn had aan haar pols en dat je dit aan ouders of bso door hebt gegeven, bijvoorbeeld.
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor Jufske op 29 aug 2014, 17:36

Dan heb ik ook nog wel een interessante: wat zijn de ervaringen van stagiaires met invallers? Daar valt ook wel het één en ander over te vertellen.
Zo heb ik als stagiair een keer een invaller in 'mijn' groep gehad die tegen twee meiden zei: "Als er iets is dan komen jullie naar mij toe, niet naar meester." En zo zijn er ook regelmatig invallers geweest die dachten dat ze wel om 15:15 naar huis konden, want de stagiair zou alles wel even nakijken en de boel afsluiten.
Hele positieve ervaringen heb ik natuurlijk ook gehad. Genoeg invallers die juist hun voordeel halen uit stagiaires, maar daarmee ook de stagiaires blij maken. Samen even gaan zitten en kijken wie wat gaat doen. Welke lessen de invaller niet zo ziet zitten en welke lessen ik nog lastig vind, om vervolgens samen een goede dag te draaien!
Voor de rest vind ik de verhalen in dit onderwerp heel interessant, aangezien ik net mijn eerste invaldag achter de rug heb. Een hoop do's en don'ts waar ik wat mee kan!


Ik heb invallers meegemaakt die vroegen of ik het alleen wilde proberen (jaar 1). Ze heeft de hele dag alles opgeschreven voor me, heel fijne en positieve feedback. Ook de aandachtspuntjes beschreef ze positief en na afloop spraken we nog een uur over mijn dag en wat ik aan mijn verbeterpuntjes kon doen. Heel fijn vond ik dat!

Minder fijn was de invaller die niet wilde luisteren naar me, terwijl ik de kinderen al veel langer kende (duh) dan zij! Gevolg was dat meerdere meiden in groep 8 huilend riepen dat ze niet meer terug wilden komen na de pauze en dat een leerlig met autisme door een ruit heen stapte van woede na een conflict met die invaller.
Jufske
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 02 feb 2013, 20:42
Groep: 3
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Invallen: jouw slechtste en beste ervaring

Berichtdoor jufHetty op 29 aug 2014, 19:27

Enorm bedankt allemaal voor de bijdragen tot nu toe. Er mag nog meer bij. In dit topic zal ik de voortgang van het verbeterproject voor het invalwerk laten weten. Maandag heb ik een volgend overleg.

Dus voor zowel jouw eigen invalervaring of je ervaring met invallers"
- wat is je slechtste ervaring tot nu toe en wat maakte het zo slecht
- wat is je beste ervaring tot nu toe en wat maakte het zo goed
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

VorigeVolgende

Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast