Vervanging zwangerschapsverlof

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Vervanging zwangerschapsverlof

Berichtdoor Joos op 02 okt 2014, 19:35

Hallo allemaal,

Ik zal binnenkort een zwangerschapsverlof gaan vervangen en mogelijk hierna ook nog invalwerk in dezelfde klas.
Nu is het een erg pittige klas maar ik wil het wel graag proberen. Is er bij langdurig invalwerk ook sprake van een proeftijd dat jullie weten? Dus mocht het tegenvallen/niet lukken, is er dan nog de mogelijkheid te stoppen (al hoop ik natuurlijk niet dat dit nodig is)?

Groetjes,
Josefien
Joos
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 13 dec 2011, 08:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vervanging zwangerschapsverlof

Berichtdoor Joos op 02 okt 2014, 19:45

Of wat gebeurt er als een vaste leerkracht op een school zijn klas echt niet aan kan?
Joos
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 13 dec 2011, 08:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vervanging zwangerschapsverlof

Berichtdoor Anita op 02 okt 2014, 21:34

Voor iedereen met een moeilijke klas de volgende tip: kom op voor jezelf en voor de kinderen. Vraag op tijd begeleiding. Veel leerkrachten en zeker ook invalkrachten zijn geneigd om te doen alsof alles goed gaat, omdat ze niet willen afgaan of bang zijn dat wanneer ze aangeven dat het niet lekker gaat ze de volgende keer niet meer gebeld worden. Maar wanneer je geen hulp vraagt zul je hem over het algemeen niet krijgen ook. En het moment dat anderen gaan merken dat het niet gaat is vaak het moment dat het al te ver is voor jou en voor de kinderen.
Persoonlijk heb ik meer bewondering voor de invaller die om hulp en tips vraagt dan voor degene die zegt dat alles goed gaat terwijl je aan alle kanten ziet en hoort dat het niet zo is.

Bij vaste leerkrachten eigenlijk net zo. Ik kan me nog herinneren dat ik al 1,5 jaar aan het tobben was met een groep. Het liep niet lekker en er gebeurde van alles. Uiteindelijk heb ik aangegeven dat het echt niet meer ging. Ik heb benoemd dat er of hulp moest komen, of dat ik een maand daarna ziek thuis zou zitten. Toen kon er ineens van alles geregeld worden, maar daarvoor wist niemand hoe erg het was. Nu zie ik bij een andere groep hetzelfde gebeuren, ik ben nu heel alert richting mijn collega want ik gun haar echt niet wat ik heb meegemaakt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Vervanging zwangerschapsverlof

Berichtdoor miek op 03 okt 2014, 19:20

Volgens mij kun je altijd stoppen met invalwerk als je het echt niet meer ziet zitten. Maar er zijn stappen voor. Trek aan de bel als je hulp nodig hebt. Daar leer je enorm veel van. Je zou ook vooraf al in gesprek kunnen gaan over begeleiding. Ik zou gewoon aan de directeur vragen wie jou begeleidt of bij wie je met vragen terecht kunt. Dat ie echt geen gekke vraag. Ik vind dat invallers en beginnende leerkrachten teveel aan hun lot worden overgelaten. Ik ga zelf over een tijdje met zwangerschapsverlof en heb ook een pittige groep met kinderen met verschillende problemen. Op leergebied maar ook kinderen die andere specifieke hulp nodig hebben. Er is nog niet bekend wie mij gaat vervangen maar ik heb wel al bij het zorgteam de vraag neergelegd wie mijn vervanger gaat begeleiden en wie ervoor zorgt dat de specifieke zorg doorgaat. Die begeleiding is nu geregeld.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten