Invallen: help

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Invallen: help

Berichtdoor Naomagic op 02 okt 2014, 20:08

Hallo allemaal,

Ik heb al heel wat invalwerk gedaan, maar loop nu tegen iets aan.
Momenteel val ik in in groep 7/8. Dit doe ik 1 keer per week op een middag, dus maar een halve dag. Het is een groep kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst. Bij elk ding dat ik zeg of vraag wordt fel gereageerd, zelfs als ik vraag of ze hun boek er bij willen pakken. Daarnaast zijn er ontzettend veel ruzies in de groep. Kinderen reageren constant op elkaar, waar het gevloek niet uitblijft. Soms blijft het niet bij verbaal.

Alles lijkt verkeerd te vallen. Wordt er gevraagd of er op de gang gewerkt mag worden en dit kan even niet, dan wordt er alweer geschreeuwd en heftig gereageerd.
Ook heb ik het idee dat er ontzettend veel gepest wordt in de klas. Ik heb hier helaas weinig zicht op, omdat ik er maar twee uur in de week ben.

Ik ben gewend om veel samen te werken met de kinderen en kinderen onderling. Dit lijkt niet te werken. Wanneer ik vraag om ideeën of antwoorden met elkaar uit te wisselen breekt de hel alweer los. Het idee dat een ander een net wat ander idee,of misschien beter idee te heeft, is not done.

Wie heeft voor mij tips wat ik kan doen om alleen al orde te houden? Ik ben geen leerkracht geworden om alleen maar dit over mij heen te krijgen en kinderen uit elkaar te moeten halen omdat ze elkaar dan in de haren vliegen.

Alvast bedankt.
Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.
Naomagic
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 12 feb 2009, 16:26
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Invaller

Re: Invallen: help

Berichtdoor Joke op 02 okt 2014, 20:28

Jeetje, wat heftig.
Heb je hier al eens over gesproken met de leerkracht(en) die deze kinderen de rest van de week heeft/hebben?
Heeft die leerkracht/hebben die leerkrachten dezelfde ervaringen?
Zo ja, hoe handelen zij?
Je zou de ib'er kunnen vragen eens een video-opname te komen maken.
Samen met hem/haar kun je de lln. wijzen op hun gedrag en n.a.v. de knelpunten 'hoe kan het ook'-oplossingen bespreken.

Zo nee, dan vraag ik me af of het zin heeft voor die twee uur jou aan te houden, misschien is er een andere oplossing.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Invallen: help

Berichtdoor Anita op 02 okt 2014, 21:42

Ik zou in ieder geval met de andere leerkracht praten en misschien eens kijken hoe het daar gaat. Dan kun je ook zien of het alleen in interactie met jou is, of dat dit de standaardhouding van deze groep is. Verder denk ik dat je voor twee uur per week je niet gek moet laten maken. Ik snap dat je je uiterste best gaat doen, maar het moet niet zo zijn dat jij voor twee uurtjes werk vooraf al twee dagen buikpijn hebt, dan een vreselijke middag en daarna nog twee dagen een rotgevoel. Dat is het niet waard...
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invallen: help

Berichtdoor Naomagic op 04 okt 2014, 09:19

Bedankt beide.

Ik wilde donderdag al reageren, maar de site gaf steeds een error. Ik kom er nu wel in, maar als ik op plaatsen druk, krijg ik een error.

Ik heb er over gesproken met de leerkracht. Hoe jammer ook, het is de standaardhouding van de klas, eigenlijk de hele school.

Het is zo dat de leerlingen bij haar een waarschuwing en kans krijgen. Lukt dit niet, naam op het bord en een krul. Dat betekent nablijven en strafregels. Een extra krul is nog meer. Heel ouderwets, maar noodzakelijk.

Verder was de tip dat ik zeg hoe het gaat en niet anders. Overleggen en ideeën uitwisselen, moet ik niet doen. Niet mijn visie, maar voor 2 uur in de week moet het maar. Het komt er dus op neer dat het echt ouderwets lesgeven is. Jammer, want onderwijs maak je samen, toch? Ik moet dus accepteren dat het zo op deze manier moet en niet anders.

Dit is ook wat de ib'er zegt.

Gister zag ik er inderdaad wat tegenop. Ik ben toch wel tevreden. Klinkt raar, want de manier waarop het gaat hoort absoluut niet bij mij. Maar ik heb gewerkt zoals ik net heb genoemd. Grote monden worden minder, het zal altijd blijven, maar er wordt wel gewerkt en ik kan de les doen die ik moet doen. Ik merk wel dat het NOG strakker mag. Ik 'mag' niets toegeven, zoals je soms nog wel eens met een knipoog doet.

Ik baal er wel van, want ik zie namelijk dat er ook kinderen zijn die extra aandacht nodig hebben, dat kan helaas niet. Hier heb ik het ook over gehad met de leerkracht. Daar loopt zij ook tegen aan, maar door bezuinigingen......

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.
Naomagic
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 12 feb 2009, 16:26
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Invaller

Re: Invallen: help

Berichtdoor Naomagic op 04 okt 2014, 09:20

Gelukt!
Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.
Naomagic
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 12 feb 2009, 16:26
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Invaller

Re: Invallen: help

Berichtdoor miek op 04 okt 2014, 10:13

Jammer dat het zo moet maar wel fijn dat je over gisteren al een beter gevoel hebt. Onthoud wel dat je een groep echt niet in twee uur per week kunt veranderen... Goed dat je hebt aangekaart hoe het gaat!
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Invallen: help

Berichtdoor JufH op 04 okt 2014, 11:05

Fijn dat het je gelukt is. Balen dat het zo strak moet, ik heb dat nu bij mijn eigen groep ook. Teugels iets laten vieren betekent veel onrust...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast